• Anonym (ledsen mamma)

dagis letar fel på mitt barn hela tiden

Jag har 2 söner. Den ena 2,5 den andra snart 4. Mina barn är lika på många saker och olika på många, men problemet oftast är att vuxna jämför dom med varandra och på så sätt hittar fel på den äldste. Den lille är väldigt social, öppen och snabblärd bland folk öppet, den äldre är sådan hemma men bland andra folk är han mindre social, mkt blyg o.s.v Han har problem med talet, vilket vi, dagis och bvc haft möte om och kommit fram till att gå med han till både logoped och special pedagog, men nu är problemet att när det kommer till den äldre har dagis bara letat mer och mer fel hela tiden. Nu klagar de dagligen på saker. Det har gått så långt att jag får ont i magen varje gång jag ska hämta pågrund av detta och min son har börjat klaga på personalen hemma att de är dumma, säger han då han märker att de klagar så mkt på han, då de säger detta framför honom. Saker de klagar på är tex dessa. Han kasstar ibland sand på barnen. Han gillar inte lyssna på sagor ( vilket han gillar hemma) Han äter oftast väldigt lite lunch på dagis Han leker mest med lillebror ute De tycker det är oroväckande att han inte tycker det är obekvämt att fortfarande ha blöja ( hemma kommer han och säger när han bajsat men inte på dagis. Jag pottränar även både barnen hemma, men det går trögt. när de klagar på min son har jag jämt förklaring till alla hans beteenden. Men de verkar inte. Acceptera dessa utan det känns som de vill hitta nån slags diagnos på han. Vad ska jag göra? Jag gör mitt bästa med mina söner och mår inte bra av att de dagligen hittar fel på han. De har aldrig sagt att han gör nåt bra trots han har mkt positiva sidor. Behöver bra råd för det känns som de indirekt säger att de kommer kontakta socialen.

• Svar på tråden dagis letar fel på mitt barn hela tiden
  • Anonym (ledsen mamma)
    Anonym (oro) skrev 2013-09-04 17:50:35 följande:
    Om man söker vård för rodnad på könsorgan och det inte finns någon rodnad så innebär det inte att det inte fanns rodnad för 5 timmar sedan. Saker kommer och går, och förändras. Man blir snarast dumförklarad om man själv är väldigt medveten om att det man söker för inte existerar. Det kan ha sett annorlunda ut tidigare på dagen, så det går aldrig att säga att personalen hade rätt eller fel.

Personalen i detta fall kunde inte ha rätt då när jag hämta barnen sa de att de precis nu bytt blöja och sett han r mkt röd, infekterad och j vi måste söka läkare, tog han hem kolla på en gång, vilket var mindre än 5 min senare...fanns INGET ALLS...hon sa att hon jobbat många år på dagis och ALDRIG sett barn med röda underliv och det var OROVÄCKANDE
  • Anonym (oro)
    Anonym (ledsen mamma) skrev 2013-09-04 21:29:41 följande:

Personalen i detta fall kunde inte ha rätt då när jag hämta barnen sa de att de precis nu bytt blöja och sett han r mkt röd, infekterad och j vi måste söka läkare, tog han hem kolla på en gång, vilket var mindre än 5 min senare...fanns INGET ALLS...hon sa att hon jobbat många år på dagis och ALDRIG sett barn med röda underliv och det var OROVÄCKANDE
    Märkligt av henne. Kanske var det ändå så att hon aldrig sett en omskuren penis tidigare och inte visste vad hon tittade på??
    Hur som helst är det vanligt med röda underliv av olika orsaker. Pojkar kan tex drabbas av inflammation, sk balanit som är ofarligt och går över på ett par dagar med vanlig hygien, men kan se rött och irriterat ut.

• Anonym (Anna)

Hej ts,
    Vad skönt att dagis inte klagat sen i måndags och gratis till att båda pojkarna nu är blöjfria. Till slut förstår de och då bara funkar det! Lycka till. 

• Nape

TS, jag tycker du ska ge förskolan feedback nu. Nu blir det vinklat lite positivt. De arbetar med människor och det vore bra om de förstod hur du har känt det- så fler föräldrar slipper känns som du gjort.

"Så skönt att det har gått bra idag, roligt att höra. Jag började faktiskt få ont i magen när jag skulle komma och hämta barnen, det kändes som det _bara_ var klagomål."

• Anonym (Anna)
    Nape skrev 2013-09-05 09:58:59 följande:
    TS, jag tycker du ska ge förskolan feedback nu. Nu blir det vinklat lite positivt. De arbetar med människor och det vore bra om de förstod hur du har känt det- så fler föräldrar slipper känns som du gjort.

"Så skönt att det har gått bra idag, roligt att höra. Jag började faktiskt få ont i magen när jag skulle komma och hämta barnen, det kändes som det _bara_ var klagomål."
    Bra förslag!
  • Anonym (tttt)

Varför går sonen till logoped om han inte har språkproblem annat än blyghet?

Intelligens är så mycket. Men om den son är extremt intelligent så lär det vara svårt att misssa på förskolan. De lär väl ha samlingar som handlar om matte, språk, idrott, djur etc. På 2 månader borde intelligens visat sig bakom blygheten. Att han lägger avancerade pussel, läser böcker, räknar ut kluriga saker eller vad det nu må handla om.

F.ö kan man vara väldigt intelligent och även ha diagnoser inom npf-området, och det är väl mest det området som personer tycker ni skulle reda ut. Man ska väl inte kasta sand bara för att man inte vågar svara på frågan.

F.ö heter det inte efterbliven och för det andra så sätts många "lindrig utvecklingsstörningsdiagnoser" först i skolåldern, så det vet du inte än. Men, jag tror nog inte det är den diagnosen folk i första hand tänkt på.

• Anonym (jo)
    Anonym (oro) skrev 2013-09-04 17:50:35 följande:
    Om man söker vård för rodnad på könsorgan och det inte finns någon rodnad så innebär det inte att det inte fanns rodnad för 5 timmar sedan. Saker kommer och går, och förändras. Man blir snarast dumförklarad om man själv är väldigt medveten om att det man söker för inte existerar. Det kan ha sett annorlunda ut tidigare på dagen, så det går aldrig att säga att personalen hade rätt eller fel.

jo det kan man!!!!

för om det inte finns nu men "fanns" då, ja då var det nog inte så allvarligt.
  • Anonym (oro)
    Anonym (jo) skrev 2013-09-05 20:09:33 följande:

jo det kan man!!!!

för om det inte finns nu men "fanns" då, ja då var det nog inte så allvarligt.
    Du menar alltså på allvar att det är vettigt att åka till akuten för "rodnad på penis" när man klart och tydligt ser att det inte finns någon? Bara för att visa förskolepersonalen journalutdrag som bekräftar att det inte fanns någon rodnad några timmar efter att de sett det?
    Personalen kan ju se något som ser väldigt allvarligt och vara oroade över detta, men när det visar sig att det är borta efter ett tag innebär det ju inte att personalen haft fel.
  • Anonym (ledsen mamma)
    Anonym (tttt) skrev 2013-09-05 19:48:48 följande:
    Varför går sonen till logoped om han inte har språkproblem annat än blyghet? Intelligens är så mycket. Men om den son är extremt intelligent så lär det vara svårt att misssa på förskolan. De lär väl ha samlingar som handlar om matte, språk, idrott, djur etc. På 2 månader borde intelligens visat sig bakom blygheten. Att han lägger avancerade pussel, läser böcker, räknar ut kluriga saker eller vad det nu må handla om. F.ö kan man vara väldigt intelligent och även ha diagnoser inom npf-området, och det är väl mest det området som personer tycker ni skulle reda ut. Man ska väl inte kasta sand bara för att man inte vågar svara på frågan. F.ö heter det inte efterbliven och för det andra så sätts många "lindrig utvecklingsstörningsdiagnoser" först i skolåldern, så det vet du inte än. Men, jag tror nog inte det är den diagnosen folk i första hand tänkt på.

Han går inte hos logoped. Utan jag och bvc bestämde ihop att en logoped och special pedagog kan titta på han, vilket inte hänt än...jag har ju skrivit några ggr nu att vi märkt hemma att han har svårigheter med prata, långa ord och meningar och att han även är mkt blyg med främlingar eller folk han inte känner väl...läs innan du skriver, så man inte behöver upprepa samma sak hela tiden
  • umm abdilleh
    Anonym (tttt) skrev 2013-09-05 19:48:48 följande:
    Varför går sonen till logoped om han inte har språkproblem annat än blyghet? Intelligens är så mycket. Men om den son är extremt intelligent så lär det vara svårt att misssa på förskolan. De lär väl ha samlingar som handlar om matte, språk, idrott, djur etc. På 2 månader borde intelligens visat sig bakom blygheten. Att han lägger avancerade pussel, läser böcker, räknar ut kluriga saker eller vad det nu må handla om. F.ö kan man vara väldigt intelligent och även ha diagnoser inom npf-området, och det är väl mest det området som personer tycker ni skulle reda ut. Man ska väl inte kasta sand bara för att man inte vågar svara på frågan. F.ö heter det inte efterbliven och för det andra så sätts många "lindrig utvecklingsstörningsdiagnoser" först i skolåldern, så det vet du inte än. Men, jag tror nog inte det är den diagnosen folk i första hand tänkt på.

Fattig kommentar. Varför trycka ner folk som redan känner sig dåliga. Om t.s son är extremt blyg som hon sa e det inte konstigt han inte visar sin intelligens framför dagis personalen. Vissa folk skrev bra råd och gulliga saker till t.s men alltid finns klart dessa bitter folk med som vet bäst och ingen är bra bara dom
  • Anonym (Anna)
    Anonym (ledsen mamma) skrev 2013-09-05 22:06:44 följande:

Han går inte hos logoped. Utan jag och bvc bestämde ihop att en logoped och special pedagog kan titta på han, vilket inte hänt än...jag har ju skrivit några ggr nu att vi märkt hemma att han har svårigheter med prata, långa ord och meningar och att han även är mkt blyg med främlingar eller folk han inte känner väl...läs innan du skriver, så man inte behöver upprepa samma sak hela tiden
    Märker ni stor skillnad på vad han vågar säga hemma och på förskolan så filma! Har du någon digitalkamera eller telefon att filma med? När han sitter och snackar med brorsan kanske? Sånt kan vara guld att visa, för barn 'presterar' inte alltid efter sina förmågor på beställning.
  • Anonym (ledsen mamma)
    Anonym (Anna) skrev 2013-09-06 08:26:35 följande:
    Märker ni stor skillnad på vad han vågar säga hemma och på förskolan så filma! Har du någon digitalkamera eller telefon att filma med? När han sitter och snackar med brorsan kanske? Sånt kan vara guld att visa, för barn 'presterar' inte alltid efter sina förmågor på beställning.

Tack för rådet, vi har funderat på göra detta redan. Dagis säger han inte kan sjunga dagis sångerna, vilket han gör hemma med mig, .)
  • Anonym (Anna)
    Anonym (ledsen mamma) skrev 2013-09-06 11:47:39 följande:

Tack för rådet, vi har funderat på göra detta redan. Dagis säger han inte kan sjunga dagis sångerna, vilket han gör hemma med mig, .)
    Men då ska ni absolut spela in sångerna och visa bade förskolepersonal och specialpedagog. Utifrån det kan man gå vidare och fundera över vad som inte funkar på förskolan.

När min son var 3,5 trodde de inte han kunde rita, han ritade två streck sedan slingrade han iväg sig för att leka. Jag tog till sist med mig teckningar hemifrån och de blev mycket överraskade. Svaret var mycket enkelt. Han gick 15 timmar på förskola, när han var där så ville han leka med barn. Hemma så ritade han eller lekte med deg till exempel. Smart kille som nyttjade tiden effektivt!
  • skpklm
    Anonym (Anna) skrev 2013-09-10 11:08:29 följande:
    Men då ska ni absolut spela in sångerna och visa bade förskolepersonal och specialpedagog. Utifrån det kan man gå vidare och fundera över vad som inte funkar på förskolan.

När min son var 3,5 trodde de inte han kunde rita, han ritade två streck sedan slingrade han iväg sig för att leka. Jag tog till sist med mig teckningar hemifrån och de blev mycket överraskade. Svaret var mycket enkelt. Han gick 15 timmar på förskola, när han var där så ville han leka med barn. Hemma så ritade han eller lekte med deg till exempel. Smart kille som nyttjade tiden effektivt!
  • lillajag82

Din son sjunger dagissångerna hemma av den enkla anledningen att han inte vågar/ kan inte på dagis.
    Hoppas du kan ta till dig ändå vad de säger. Det är inte så normalt att inte kunna prata och är blyg vid 4 års ålder.

• umm abdilleh
    lillajag82 skrev 2013-09-10 16:11:52 följande:
    Din son sjunger dagissångerna hemma av den enkla anledningen att han inte vågar/ kan inte på dagis. Hoppas du kan ta till dig ändå vad de säger. Det är inte så normalt att inte kunna prata och är blyg vid 4 års ålder.

Inte normalt att vara blyg? Alla barn är inte samma. Finns blyga vuxna med.
  • tundra

Vet inte om du fått tipset tidigare i tråden men boken "Jag törs inte men gör det ändå" av barnpsykolog Martin Foster tar upp hur man hjälper barn med sin rädsla och oro samt förebygger problem.

Om du har en blyg son så är det viktigt att han får lyckas i tillvaron men ändå pröva sina vingar. Att bygga en självkänsla som blir en språngbräda ut i livet.

Du verkar vara en supermamma. Fortsätt fokusera på din son.

• Maja10

Ledsen för hur du fått uppleva ett negativt bemötande.
    Be dem beskriva vilka situationer som fungerar för er son.
    Be dem beskriva vilka positiva sidor /beteenden er son har.
    Vilka lärmiljöer trivs er son i? Vilka aktiviteter lockar?
    Om han t ex kastar sand. Vad händer dessförinnan? Finns något som triggar? Eller barn som triggar?
    Om jag hade varit du så hade jag bett om ett möte. Förklarat att du är väl medveten om din sons beteende. Själva grejen är ju att du måste lämna din son. Det är förskolan som ska se din sons bästa sidor inte de sämre, för det har vi väl alla vuxna? 
    Prata med rektorn och säg att du blir ledsen av detta. 
    Prata lösningar. T ex att 1 gång i månaden ha avstämningar med mentor så att när du hämtar i det dagliga så är det inget om vad som hänt under dagen.
    Däremot be dem skriva loggbok-viktigt BARA posivtivt som hänt! Detta för att bryta det negativa relationen som säkert smittar av sig. 
    Lycka till🥰

• Anonym (Trummor och fanfarer)
    Maja10 skrev 2023-10-05 21:20:45 följande:

Ledsen för hur du fått uppleva ett negativt bemötande.
    Be dem beskriva vilka situationer som fungerar för er son.
    Be dem beskriva vilka positiva sidor /beteenden er son har.
    Vilka lärmiljöer trivs er son i? Vilka aktiviteter lockar?
    Om han t ex kastar sand. Vad händer dessförinnan? Finns något som triggar? Eller barn som triggar?
    Om jag hade varit du så hade jag bett om ett möte. Förklarat att du är väl medveten om din sons beteende. Själva grejen är ju att du måste lämna din son. Det är förskolan som ska se din sons bästa sidor inte de sämre, för det har vi väl alla vuxna? 
    Prata med rektorn och säg att du blir ledsen av detta. 
    Prata lösningar. T ex att 1 gång i månaden ha avstämningar med mentor så att när du hämtar i det dagliga så är det inget om vad som hänt under dagen.
    Däremot be dem skriva loggbok-viktigt BARA posivtivt som hänt! Detta för att bryta det negativa relationen som säkert smittar av sig. 
    Lycka till🥰

Bra jobbat! Jag tror de har koll nu mera, tråden är 10 år gammal. *applåderar*
  • Anonym (Hejhej)

Låter som han har en NPF-diagnos. 

Svar på tråden dagis letar fel på mitt barn hela tiden