• Philippa

Nyss börjat med concerta (autism och ADHD)..

Min son på 7 år har både autism och ADHD, vi började igår med concerta 18 mg pga hans enorma utbrott och oförmåga att sitta still ens 1 min i skolan.....

Vi märker ingen skillnad än, hur lång tid kan det ta innan man märker nån skillnad? 

Han fick jättesvårt att somna (en biverkning) igår.... somnade inte förrän 00.30... så jag ska ringa habben imorgon och be om nåt milt sömnmedel.... 

• Svar på tråden Nyss börjat med concerta (autism och ADHD)..
  • Philippa

Vi har idag fått lergigan utskrivet till hans sömnproblem.... fler som haft detta till sina barn?

• Mineralvatten
    Philippa skrev 2013-09-01 16:16:01 följande:
    Min son på 7 år har både autism och ADHD, vi började igår med concerta 18 mg pga hans enorma utbrott och oförmåga att sitta still ens 1 min i skolan.....

Vi märker ingen skillnad än, hur lång tid kan det ta innan man märker nån skillnad? 

Han fick jättesvårt att somna (en biverkning) igår.... somnade inte förrän 00.30... så jag ska ringa habben imorgon och be om nåt milt sömnmedel.... 
    det tar veckor ibland månader att hitta rätt dos.
    först måste du ju hitta rätt medicin och sen rätt dos av den.
    jag hade concerta och men har gått över till medikinet, eftersom den är kortidsverkande till skillnad från conertan som är långtidsverkande.
    dock så tar jag alltid cirkadin 1,5 timme innan jag ska sova varje kväll för att kunna somna.
  • Mineralvatten
    Equal skrev 2013-09-01 21:10:08 följande:
    Solskina. Att äta concerta har INGET med intelligensen att göra. 

Philippa. Jag har en son på snart 11 år med ADHD och autistiskt syndrom (som också är överintelligent) som äter concerta 36 mg. Han får svårare att somna på kvällen men äter då cirkadin. Cirkadin innehåller kroppens eget sömnhormon melatonin. Cirkadin är depåkapslar som gör att det portioneras ut medicin under hela natten. Man kan även få medicinen melationen. Det är för att kunna somna in på kvällen, men för att få den så krävs det att få licens på den.

Angående concertan så märkte vi nästan omedelbart en skillnad, men antar att det kan vara olika från person till person. Sedan måste även rätt dos ställas in.

Lycka till med medicinen och att han kan få något att sova på! =) 
    cirkadin är en depåtablett inte kapsel!
  • Mineralvatten

cirkadin ingår inte högkostnadsskyddet och kostar ca 200kr för 30 tabletter så du vet ts.
    jag hade gått igenom alla insomnings- och sömntabletter och vill inte vara utan min snuttefilt cirkadinen.

concerta kan finnas kvar i kroppen i upp till 24 timmar jag har hört men effekten är ca 8 timmar.

• Mineralvatten
    Philippa skrev 2013-09-02 13:04:57 följande:
    Vi har idag fått lergigan utskrivet till hans sömnproblem.... fler som haft detta till sina barn?
    det är ju en en ångestmedicin.
  • Mineralvatten
    Philippa skrev 2013-09-02 13:04:57 följande:
    den kunde tydligen användas för sömnrubbningar också men är en ångestmedicin i grunden.
    be om cirkadin istället.
  • Philippa
    Mineralvatten skrev 2013-09-02 13:15:10 följande:
    det är ju en en ångestmedicin.

Enligt fass är det även mot sömnrubbningar....
  • Philippa

Ringde sköterskan nu på en gång... vi ska få cirkadin istället

• Mineralvatten
    Philippa skrev 2013-09-02 13:20:25 följande:
    Ringde sköterskan nu på en gång... vi ska få cirkadin istället
    Det låter bättre =),.
    det är  ju kroppen eget hormon men i tablettform, så hyffsat naturligt.
    Jag läste på fass att den där L...(någmonting) som ni fått först använda mkt till åksjuka och till akolholmissbruk....hm...kanske inte passar sig till ett litet barn??
    =).

Inboxa mig om du har frågor förrsten, jag fick min diagnos för 1,5 år sen och fyller 28 i år, rena dinosauren med andra ord ;)
  • Pannkaka

Vi har Concerta 54 mg till vår 8 åriga grabb som bl.a. har ADHD. Han får även 15 mg Lergigan 1½ timme innan han ska somna. Vilket fungerar oftast bra. Ibland vaknar han dock efter nån, några timmar och då ger vi Cirkadin. Men för vår grabb gör Cirkadinet ingen verkan om vi inte krossar 3 tabletter á 2 mg och ger honom, då somnar han inom en timme och sover sedan resten av natten.

Concertan är långtidsverkande och håller i upp till 12 timmar, beroende på aktivitet. Vår grabb får medicinen varje dag senast kl 8, på vardagarna runt 6- tiden vilket gör att medicinen har gått ur runt 16-17. Ibland tilläggsmedicinerar vi med Medikinet 10 mg (korttidsverkande, håller i max 4 timmar), kl 15 den hinner då gå ur innan det är dags att sova. 

Vår flicka, 10 år, får Strattera 40 mg för sina humörsvängningar och just nu Concerta 18 mg. Har haft 27 mg tidigare. 

Att hitta rätt dos och medicin är svårt och tar ofta lång tid. Alla reagerar olika på de olika medicinerna som finns, det som är viktigt är att man har en nära kontakt med läkaren. Biverkningarna är ofta väldigt många på dessa mediciner, en del får några, andra får många, andra inga.

Som någon skrev så är det jätteviktigt med rutiner kring medicineringen men också ätandet. En av biverkningarna hos Concerta är minskad matlust vilket kan vara besvärligt. Då kan det hjälpa med att ha fasta rutiner kring maten så att magen inte blir tom för länge. Här har vi larm på våra telefoner för att inte glömma medicin och mat, så att det blir regelbundet genom hela dagen. Svårast är det i skolan. Även om vi bett lärare hålla koll så kan de inte tvinga barnet att äta. Vi har även haft önskemat i skolan men vi slutade eftersom barnet inte ville ha det, kände sig utpekad som annorlunda. 

Om du vill "prata" så får du gärna skicka PM  Glad

• Little Ms Chatterbox

Det finns många olika centralstimulerande och de har olika verkningstid och även hur uppdelningen av det direktverkande och depoteffekten. 
    Jag har en länk hemma på dator men sittre i bilen nu.
    Om du vill googla och försöka hitta info själv så är de mest kända Conserta, Ritalin, Ritalina, Medikinet, Equasym. Sen Ian vissa även få rent amfetamin men det oftast bara när inget annat hjälper eller man har riktigt svåra biverkningar. Metamina är också ett läkemedel som poppar upp o mitt huvud men kommer inte riktigt ihåg vad det är, kanske bara läkemedelsnamn på rent amfetamin. 

Melatonin som är kroppens egna hormon som gör att man blir trött på kvällen är ofta lägre hos de med autism, adhd osv...
    Man kan få melatonin utskrivet som tablett med depoteffekt, då heter den Circadin. Om man inte får tillfredsställamed effekt av den kan läkaren söka licens för melatonindroppa.
    Andra läkemedel man kan få är Legina, Atarax osv. De är eg. till för annat, tex allergier men biverkningarna är trötthet och milt rogivande därför ger man det ofta till barn med sömnstörningar.
    En annan sak som man också kan ge för bättre sömn är Omega, helst med både Omega-3 och Omega-6 i kombination. Tex Eye Q, Eskimo kids eller MorEPA mini. 

Svar på tråden Nyss börjat med concerta (autism och ADHD)..