Jag känner hur jag glider bort från Gud mer och mer...
Jag vet inte varför jag skriver det här. Jag vill nog egentligen inte ha en diskussion om hur mitt liv har blivit, men jag vill åtminstone dela med mig och ta till mig av det som ni skriver tillbaka. Nånting vill jag åtminstone. Tror jag.
Så jag börjar väl från början, antar jag. Då jag var 15 år blev jag kristen. Jag hade inte haft en kristen uppväxt eller gått till kyrkan innan. Tvärtom så jag kände jag inte så många kristna, och de få jag kände pratade aldrig så öppet om det så att det skulle ha påverkat mig varken från eller till. Tidigare hade jag haft en barnatro som tog slut och jag insåg tillslut att jag inte trodde på Gud alls längre. Jag mådde skit, var deprimerad på grund av en hemsk uppväxt och dåliga hemförhållanden och inte ens då tänkte jag tanken på att be till någon gud. Så att jag blev kristen var inte något som hade växt fram eller förväntats av mig. Inte alls. Utan det var helt enkelt så att jag under en julkonsert med en kristen artist för första gången i mitt liv kände Guds närvaro. Det var överväldigande. Jag kände att Gud finns och att han älskar mig. Lilla mig. Jag började på eget bevåg läsa Bibeln efter detta och efter en period började jag gå till Svenska Kyrkan som var den enda kyrka jag egentligen kände till. Där hade jag varit på skolavslutningar ibland. Innan hade jag alltid tänkt att det var tråkigt att gå till kyrkan, och var inte ens konfirmerad. Nu gillade jag det. Det kändes som något fint. Fast roligt var det väl inte, men jag fick ändå ut något av det. Vid ett tillfälle hade den där kristna artisten bett för mig då vi träffades i samband med ännu en konsert. Hon såg hur dåligt jag mådde och där och då under bönen försvann min depression. Jag kände hur Gud rörde vid mig. Jag började må bättre, och sakta men säkert tog jag mig även bort från saker som var jobbiga hemma och flyttade. Innan jag flyttade hade jag börjat gå till en annan kyrka eftersom jag började se att Svenska Kyrkan (den jag gick till åtminstone) inte följde Bibeln i allt och jag blev besviken. En tjej i skolans kristna grupp tog med mig till sin kyrka. En frikyrka, och där började jag växa upp i min kristna tro. Jag blev andedöpt, döpt och började gå till en husförsamling. Då jag flyttade bodde jag sen på landet och gick inte i kyrkan lika ofta längre. Men min tro var fortfarande stark. Jag levde nära Gud. Jag läste Bibeln, bad och älskade livet med Jesus. Jag drömde om att jobba som missionär i framtiden och ville gå bibelskola då jag läst upp gymnasiekompetens på Komvux. Dagen då jag skulle få börja bibelskola kom och jag flyttade till en ny stad och älskade varje minut av det. Jag missade inte en enda dag av skolan och det var bland det bästa jag gjort. Jag stannade kvar ett år efter det i skolan och gick deras ledarutbildning. Jag kunde inte få nog av undervisningen och ville bara ha mer. Jag älskade Gud. Jag älskade det kristna livet. Under det här året, åtminstone så tror jag att det var då det började, kände jag dock att jag sakta började tappa väldigt mycket i mitt liv med Gud. Jag läste inte längre Bibeln lika mycket, och att be själv hemma började kännas svårt. Jag vet aldrig riktigt vad som hände. Men ingen märkte något. Jag trodde ju fortfarande på Gud. Jag älskade Gud. Jag ville dela evangeliet med resten av världen. Jag ville fortfarande vara missionär. Jag ville fortfarande ha allt det som jag drömt om så länge. Men min egen relation med Gud började bli sämre. Kanske för att jag under hela mitt liv haft svårt att lita på människor och hålla kontakten med vänner, allt på grund av uppväxten. Kanske hade det tillslut påverkat relationen med Gud. Jag kunde inte säga något till någon. Jag ville helt enkelt inte. Jag visste inom mig att jag skulle få hjälp om jag ville det, men stoltheten tog över. Jag ville inte att de skulle se på mig annorlunda. Det gick ju inte. Jag skulle ju bli en ledare nu. Eller åtminstone en stark kristen i församlingen, om inte annat. Ledarutbildningen tog slut och vi åkte på en missionsresa på sommaren. Det var fantastiskt och jag älskade det. Det här ville jag spendera resten av mitt liv med att göra, och jag åkte igen i somras. Jag bad för sjuka, pratade med människor på gatan och levde livet jag alltid drömt om. Jag älskade det. Men fortfarande gnagde det inom mig över att jag inte var så nära Gud som jag ville vara. Det var speciellt svårt att be själv, och då jag bad för andra började jag känna mig mer och mer som en hycklare. Åtminstone ibland. Även om deras smärta försvann och den där döva tjejen fick sin hörsel tillbaka. Visst älskade jag Gud. Visst trodde jag. Men tiden gick och tillslut reagerade jag nästan inte på hur jag levde. Jag läser inte Bibeln alls mycket nu, och att be är ännu svårare. Jag märker att jag undviker att gå till min husförsamling och att gå till kyrkan. Ursäkter. Men ingen märker något. Ibland går jag. Jag lyfter händerna i lovsången. För jag älskar ju Gud. Jag vill vara kvar i kyrkan. Jag vill vara missionär i framtiden då jag gått klart min utbildning. Men det är som att det är en vägg mellan mig och Gud. Jag märker hur jag ibland kan ljuga eller manipulera precis som förr utan att det berör mig så mycket. Jag vet att det är fel och jag vänder halvhjärtat om till Gud igen. Men ibland har jag inte ens pratat med honom på så länge så att jag inte orkar bry mig. Jag vill egentligen ha ett starkt kristet liv med Gud och att det ska vara som för några år sedan. Men jag klarar inte att berätta om det här för någon. Inte ens för min roomie som går till samma kyrka och som jag är väldigt bra vän med. Men det plågar mig mer och mer. Jag ser hur min relation med Gud har förfallit och jag vet inte hur jag ska gå tillbaka längre. Ibland intalar jag mig själv att det inte är någon fara. Det är ju ändå inte så illa så att någon märker något. Folk tror väl bara att jag är upptagen, sjuk, trött eller bortrest. Nånting. Och för varje månad som går blir det värre. Jag känner hur jag glider bort från Gud mer och mer...