• Anonym (Annelie)

Starta eget- Behåller jag samma föräldrapenning?

Hej!
    Min dotter är född i april 2012 och jag ska precis starta eget efter att ha varit anställd under många år.
    Min fråga är om jag har rätt till samma föräldrapenning med vårt planerade syskon? Inom vilken tid behöver jag bli gravid, och gäller den tiden även om det visar sig att jag måste få medicinsk hjälp för att bli gravid?
    Jag har en åkomma som jag vet försvårar våra odds, vilket gör att det kan ta tid att få hjälp via landstinget.

• Svar på tråden Starta eget- Behåller jag samma föräldrapenning?
  • Försäkringskassan

Hej!

Om du är gravid när det äldre barnet är 1 år och 9 månader, får du föräldrapenning efter den sgi du hade vid första barnet.
    Det har ingen betydelse hur du blir gravid.

Hälsningar
    Molly, handläggare

• Elisebet

Ok, 

Men jag pratade med en handläggare hos er i våras ang detta. Han menade att jag som startar företag nu har rätt till två år av samma föräldrarpenning från det datum jag startar mitt företag?

• Försäkringskassan

Hej!

Jag är osäker på hur handläggaren du pratade med menande.

Om du startar eget företag och har inkomst av egen verksamhet kommer de första 24 månaderna räknas som ett uppbyggnadsskede. Under de första 24 månaderna får man en sjukpenninggrundande inkomst(SGI) som minst motsvarar rimlig inkomst för liknande arbete för en anställd.

När tiden för uppbyggnadsskedet är slut gör Försäkringskassan en individuell prövning om SGI ska räknas om.

Hälsningar
    Bo, handläggare

Svar på tråden Starta eget- Behåller jag samma föräldrapenning?