• Pionen

Lever med aspergare

Tänkte bara höra om det finns fler här än jag som lever ihop med en som har asperger syndrom?
    Kunde vara skönt att dela lite tankar.

• Svar på tråden Lever med aspergare
  • Pionen

I en veckas tid har han varit så jobbig och hemsk... Det ena utbrottet efter det andra och mina behov hamnar givetvis inte på någon prioritetslista. Så här är det ju ibland och det får jag stå ut med om vi ska kunna leva ihop, men en hel vecka, åtta dagar i rad -Åh, så påfrestande..!

• Pionen

Känns ibland som jag är ensam i världen om att leva med en aspergare, skönt att veta att det finns fler par! =)

Känner du dig också åsidosatt många gånger? Som att hans intressen är så mycket viktigare? Blir han arg om du inte är intresserad av hans intressen? Får han utbrott ibland?
    Har ni varit gifta länge? 

Många frågor, hehe. 

Vi har undrat många gånger hur det skulle vara att ha barn, det känns som att det skulle bli jag som får ta det stora ansvaret i så fall. 

• uttermamman

Hej :)

Vi har varit gifta i lite mer än ett år, vi har ett barn också. Det är faktiskt han som tar det största lasset med bebis då jag pluggar och jobbar. Jag drar in inkomsten och han är hemmapappa, det funkar faktiskt jättebra och han är en helt fantastisk pappa.

I övrigt är det svårt att leva med honom ibland, vi tänker ju inte på samma sätt i och han har svårt med känslor och kan inte alls ta till sig vad som är okej att säga och inte. Han tycker ju att det är schysst att han alltid är ärlig osv, den sociala biten har han inte alls och det har blivit väldigt fel i vår relation många ggr pga hans diagnos.

Han är väl lite sådär att han tror att jag är jätteintresserad av hans intressen på samma gäng som han själv väldigt ärligt har sagt att han inte är intresserade utav mina.

Han har väldigt bestämda åsikter om saker och ting och hans sätt att se på saker är oftast rätt. Han har svårt att planera och svårt för förändringar. Nåt som också ställer till det en del i en nära relation.

Kommer du på nåt mer du undrar? Det är bara att fråga :)

• Doktor mugg

Har gjort det förut :) vi separera dock för 2.5 år sen nu.

• SweeneyTodd

Jag har Asperger syndrom. Intressant att era män har ett behov av ett förhållande. Jag vill verkligen inte vara tilsammans med någon.

• Omogen citron

Din mans problem beror inte på att han har asperger utan på att han är en självupptagen idiot. Jag känner ingen med asperger som beter sig sådär!

• uttermamman

Nja, behov vet jag inte riktigt. Han säger alltid att han aldrig skulle gifta sig eller skaffa barn. Han lyckas ju aldrig heller behålla ett förhållande särkilt länge. Återstår att se hur länge vi orkar vara tsm.

• Pionen
    uttermamman skrev 2013-09-02 21:23:00 följande:
    Hej :)

Vi har varit gifta i lite mer än ett år, vi har ett barn också. Det är faktiskt han som tar det största lasset med bebis då jag pluggar och jobbar. Jag drar in inkomsten och han är hemmapappa, det funkar faktiskt jättebra och han är en helt fantastisk pappa.

I övrigt är det svårt att leva med honom ibland, vi tänker ju inte på samma sätt i och han har svårt med känslor och kan inte alls ta till sig vad som är okej att säga och inte. Han tycker ju att det är schysst att han alltid är ärlig osv, den sociala biten har han inte alls och det har blivit väldigt fel i vår relation många ggr pga hans diagnos.

Han är väl lite sådär att han tror att jag är jätteintresserad av hans intressen på samma gäng som han själv väldigt ärligt har sagt att han inte är intresserade utav mina.

Han har väldigt bestämda åsikter om saker och ting och hans sätt att se på saker är oftast rätt. Han har svårt att planera och svårt för förändringar. Nåt som också ställer till det en del i en nära relation.

Kommer du på nåt mer du undrar? Det är bara att fråga :)
    Min man har också svårt med känslor, han är enormt känslostyrd och det kan vända från det ena till det andra på en sekund och han blir sur när jag inte hänger med i svängarna. Har jag blivit sur eller ledsen kan det ta ett tag innan jag kommer över det, det går inte på några sekunder.

Haha, ja bestämda åsikter ja. Det har min man med och han tycker precis som din man att hans sätt att se på saker oftast är det rätta.

Han har också svårt för förändringar och kräver planering och tydliga planer hela tiden. Hur reagerar din man  vid plötsliga förändringar?
  • Pionen
    SweeneyTodd skrev 2013-09-07 16:24:50 följande:
    Jag har Asperger syndrom. Intressant att era män har ett behov av ett förhållande. Jag vill verkligen inte vara tilsammans med någon.
    Är det jobbigt att inte vilja leva med någon eller är det ett beslut du har fattat som känns rätt för dig?
    Är du man eller kvinna? 
  • Pionen
    Doktor mugg skrev 2013-09-07 15:58:33 följande:
    Har gjort det förut :) vi separera dock för 2.5 år sen nu.
    Hur länge var ni tillsammans? Vad var det som var jobbigast i ert förhållande?
  • Pionen
    Omogen citron skrev 2013-09-07 16:29:52 följande:
    Din mans problem beror inte på att han har asperger utan på att han är en självupptagen idiot. Jag känner ingen med asperger som beter sig sådär!
    Alla människor är olika, så måste det ju vara även för aspergare. Jag har inte träffat någon annan aspergare, så jag vet inte hur andra är.
  • SweeneyTodd
    Pionen skrev 2013-09-09 05:55:40 följande:
    Är det jobbigt att inte vilja leva med någon eller är det ett beslut du har fattat som känns rätt för dig? Är du man eller kvinna? 

Nej, det är inte ett dugg jobbigt. Har inte ett behov av ett förhållande.
Svar på tråden Lever med aspergare