• Zarina

Hur långt innan bf (barn nr 2) ska man göra förändringar? Flytta sängen i detta fall!

Hur långt innan andra barnet föds tycker ni (och vad tycker experter, om någon vet) att man ska göra förändringar? Vi ska flytta 2 åringens spjälsäng från min sida av sängen till pappans sida av sängen, och meningen är att sonen ska sova mera intill pappan sedan. Nu sover han bredvid mig (ofta kramande mig) och jag flyttar honom då jag orkar till hans egen säng. Så det är ju inte en enorm förändring (som att flytta till eget rum), men ändå en förändring som jag ogärna vill att förknippas negativt med lillebrors ankomst. Lillebror ska alltså sova på min sida!

• Svar på tråden Hur långt innan bf (barn nr 2) ska man göra förändringar? Flytta sängen i detta fall!
  • Flickan och kråkan

Med tanke på att du har en 2-åring så är det kanske dags att skaffa vanlig säng och då kan det ju bli naturligt att sätta den bredvid pappa = förändring ändå så att säga. Något jättekomplicerad fråga skulle jag inte säga att det är. Min äldsta flyttade till pappas sida när lillebror föddes (han var 16 månader då). Flytta sängen när ni vill och det känns vettigt.

• skogsvitter
    Flickan och kråkan skrev 2013-09-02 09:52:34 följande:
    Med tanke på att du har en 2-åring så är det kanske dags att skaffa vanlig säng och då kan det ju bli naturligt att sätta den bredvid pappa = förändring ändå så att säga. Något jättekomplicerad fråga skulle jag inte säga att det är. Min äldsta flyttade till pappas sida när lillebror föddes (han var 16 månader då). Flytta sängen när ni vill och det känns vettigt.
  • Zarina
    Frontline skrev 2013-09-02 09:49:01 följande:
    Det gjorde jag väl tycker jag...

När barnet man har är ca 6 månader kan man flytta in dom i eget rum det är väl en förändring om nåt...

Sen om ett syskon kommer 1 år 2 eller 3 efter har ju ingen betydelse utan det var ju när man skulle kunna göra en förändring som du undrade över eller hur...

barn 1 hos oss flyttade vi sängen 3 år innan barn 2 kom och barn 2 flyttade vi sängen 1 år innan barn 3 kom nu ska vi inte ha fler barn men vi gjorde en förändring och flyttade ut barn nummer 3:s säng till eget när han var ca 6 månader...

Men jag har ingen 6månaders!! Har en 2 åring, som inte ska få eget rum, utan som ska få en aning annorlunda sovrutiner före lillebror föds! När man läser på nätet står det bara att man ska göra förändringar "i god tid"! Men är det fyra månader innan, eller räcker det med en månad innan liksom, ni fattar!?
  • Frontline
    Zarina skrev 2013-09-02 11:47:08 följande:

Men jag har ingen 6månaders!! Har en 2 åring, som inte ska få eget rum, utan som ska få en aning annorlunda sovrutiner före lillebror föds! När man läser på nätet står det bara att man ska göra förändringar "i god tid"! Men är det fyra månader innan, eller räcker det med en månad innan liksom, ni fattar!?
    Fast sovrutinerna blir väl densamma antar jag bara att sängen ska typ flyttas ett par meter från ena sidan av er säng till den andra sidan.
    Gör det idag eller den dagen ert andra barn föds så spelar det säkerligen ingen större roll...
    Troligen kommer det bara att bli till det sämre då 2 åringen med all säkerhet kommer att bli störd i sin nattsömn av den nyfödde som kommer att skrika lite på nätterna...

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Zarina

Så dåligt som 2-åringen redan sover tvivlar jag på att det blir särskilt mycket sämre sedan...! :P Därför väger jag flytta honom till ett annat rum, st ingen lust att STIGA UPP UR SÄNGEN flera gånger per natt, hemska tanke! :/

• Frontline
    Zarina skrev 2013-09-02 12:07:49 följande:
    Så dåligt som 2-åringen redan sover tvivlar jag på att det blir särskilt mycket sämre sedan...! :P Därför väger jag flytta honom till ett annat rum, st ingen lust att STIGA UPP UR SÄNGEN flera gånger per natt, hemska tanke! :/
    Har du funderat på varför han sover dåligt för?

Kan säga som så att inga av våra barn sover bra i samma rum som oss men sover hela nätterna sen dom fick eget rum.
    Den ena vill ha det mörkt och varmt, den andra vill ha det ljust och svalt medans den tredje bara vill vara för sig själv.

Om han nu redan sover dåligt kan det ju inte skada att prova...
  • Flickan och kråkan
    Frontline skrev 2013-09-02 12:01:52 följande:
    Fast sovrutinerna blir väl densamma antar jag bara att sängen ska typ flyttas ett par meter från ena sidan av er säng till den andra sidan.
    Gör det idag eller den dagen ert andra barn föds så spelar det säkerligen ingen större roll...
    Troligen kommer det bara att bli till det sämre då 2 åringen med all säkerhet kommer att bli störd i sin nattsömn av den nyfödde som kommer att skrika lite på nätterna...

Varför skulle 2-åringen bli störd? Det har inget av våra barn blivit av varandra och vi har tre inne hos oss. Det verkar vara den allmänna erfarenheten av att ha flera barn hos sig. Man kan själv bli störd men barnen stör sällan varandra.
  • Natulcien
    Frontline skrev 2013-09-02 12:14:30 följande:
    Har du funderat på varför han sover dåligt för?

Kan säga som så att inga av våra barn sover bra i samma rum som oss men sover hela nätterna sen dom fick eget rum.
    Den ena vill ha det mörkt och varmt, den andra vill ha det ljust och svalt medans den tredje bara vill vara för sig själv.

Om han nu redan sover dåligt kan det ju inte skada att prova...
    Fast det låter jobbigt att ha så extremt lättstörda barn? Hur gör ni om ni är ute och reser? Enkelrum till alla med olika krav?
    Vår son sov i vårt rum i 13 månader, sen eget rum. Man kan blåsa basun i hans rum eller riva en vägg utan att han vaknar. Och han sover lika gott borta; oavsett temperatur, mörkerförhållanden och ljud. Jag tror att det är jättebra att vänja sina barn vid andras sovljud och andra ljud.  Glad
  • Frontline
    Natulcien skrev 2013-09-02 14:35:15 följande:
    Fast det låter jobbigt att ha så extremt lättstörda barn? Hur gör ni om ni är ute och reser? Enkelrum till alla med olika krav?
    Vår son sov i vårt rum i 13 månader, sen eget rum. Man kan blåsa basun i hans rum eller riva en vägg utan att han vaknar. Och han sover lika gott borta; oavsett temperatur, mörkerförhållanden och ljud. Jag tror att det är jättebra att vänja sina barn vid andras sovljud och andra ljud.  Glad
    Ljud är det minsta problemen för barnen då vi ofta spelar hög musik eller dundrar på duktigt med hembion till en bra film på kvällarna så att det ekar i hela huset......

Men just att dom vill ha olika ljust eller varmt/kallt i rummet är ju svårt att reglera om vi ska sova i samma rum allihopa..
    Grabben kommer gärna in till oss på nätterna ligger ett tag sen säger han att det är varmt och går ner till sitt i gillestugan igen där det är runt 18 grader året om samt att han har ett flertal lampor som lyser.

Är vi ute och reser så brukar barnen vara rätt så trötta när det är dags för sängen så då kan dom i princip sova hur som helst...
  • Flickan och kråkan
    Frontline skrev 2013-09-03 13:28:19 följande:
    Ljud är det minsta problemen för barnen då vi ofta spelar hög musik eller dundrar på duktigt med hembion till en bra film på kvällarna så att det ekar i hela huset...... Men just att dom vill ha olika ljust eller varmt/kallt i rummet är ju svårt att reglera om vi ska sova i samma rum allihopa.. Grabben kommer gärna in till oss på nätterna ligger ett tag sen säger han att det är varmt och går ner till sitt i gillestugan igen där det är runt 18 grader året om samt att han har ett flertal lampor som lyser. Är vi ute och reser så brukar barnen vara rätt så trötta när det är dags för sängen så då kan dom i princip sova hur som helst...

Alldeles nyss skrev du att TS 2-åring med största sannolikhet skulle störas av just ljud från bebisen.....?
  • EllisBell

Jag tycker att förslaget att skaffa en större säng och ställa på pappans sida lät jättebra. Vi har helt enkelt låtit stora (2 år och sen 3 år) ligga i mitten lite närmare pappan när nya syskonet kommit. Bebisen har legat mellan mig och väggen eller så har jag och bebis lagt oss skavfötters. För övrigt skriker sällan samsovande ammade bebisar alls på nätterna så att syskonet skulle störas trir

• EllisBell

...tror jag knappast ska det så på slutet.

• Frontline
    Flickan och kråkan skrev 2013-09-03 22:13:35 följande:

Alldeles nyss skrev du att TS 2-åring med största sannolikhet skulle störas av just ljud från bebisen.....?
    Är väl inte omöjligt att det blir så för TS, bara för att våra inte blir störda av ljud men vill ha olika förhållanden i rummet innebär det ju inte per automatik att det inte sker i detta fallet.

Nu kanske det skulle hjälpa TS 2 åring att sova bättre med eget rum så varför inte prova för vad kan hända liksom mer en att det blir lugnare nätter om man har tur.
    Går det inte bra är det väl inte längre in med sängen igen till deras sovrumän att man kan flytta tillbaka den...
  • Zarina

Hej igen! 2-åringen vaknar alltså 3-5 gånger per natt och säger för det mesta "mamma?" När han vaknar och känner att jag (eller pappa) finns nära, kramas, somnar om. Han är alltså väldigt beroende av trygghet och närhet och så har han alltid varit. Så ni förstår säkert att eget rum absolut inte är ett alternativ! :)

• phillipha
    Zarina skrev 2013-09-04 20:14:39 följande:
    Hej igen! 2-åringen vaknar alltså 3-5 gånger per natt och säger för det mesta "mamma?" När han vaknar och känner att jag (eller pappa) finns nära, kramas, somnar om. Han är alltså väldigt beroende av trygghet och närhet och så har han alltid varit. Så ni förstår säkert att eget rum absolut inte är ett alternativ! :)

Ni verkar vaaraklokaföräldrar som tänker på ert barns bästa! Vi är i samma sits, vår son är 2,5 och bebisen beräknas komma i januari. Han har sovit på min sida sen han föddes (först på mig sen i spjälsäng med en sida borta) när vi nu blev gravida så köpte vi en vanlig 90säng som vi ställt kloss in till pappans sida av sängen, vi gjorde detta för 3 veckor sen. Vi pratade mycket om att han fick en ny säng för att han är stor och för att spjälsängen är för bebisar. Nu vet vår son att det ska komma en bebis och han säger själlv och pekar på spjälsängen att där ska bebisen sova :)
Svar på tråden Hur långt innan bf (barn nr 2) ska man göra förändringar? Flytta sängen i detta fall!