• Thugs

Flyga med 8-veckors valp

Jag ska flyga hem med min 8 veckors flattevalp, jag har bokat biljett för mej och vovven, där är det inga problem
    MEN buren får ju inte överstiga måtten  40x25x23 cm (16x10x9 tum)... Hur ska det gå?! Kommer hon att få plats?
    Jag har kollat på mjuka burar i den storleken och dom ser pyttesmå ut!

Det handlar om en flygresa på 55 min.... 

Tacksam för alla svar, tips och råd!!

• Svar på tråden Flyga med 8-veckors valp
  • Birgitta2
    Harvester skrev 2013-09-02 15:56:41 följande:
    PS Buren får nere vara hur liten som helst för hundens skull, kolla Jordbruksverkets regler för transport. Skulle gissa att bur i kabin går under bestämmelserna för person il, men ring och fubbelkolla för säkerhets skull. www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/reso...
    SAS har på sin sida regler på hur stora burarna skall vara maximalt för att resa i kabin. Jordbruksverket har inget med att göra hur flygbolagets regler ska se ut.
  • Thugs

Det är på sas hemsida jag har fått mina uppgifter! Om jah ska köra tar det 5 timmar enkel resa. .. då kommer vi inte hem förrän sent på kvällen och jag kommer att vara jättetrött efter 10 tim i bilen. .. uppfödaren rek att jag flyger. ..

• solan64

Måste du ha bur? När jag flög med en riesenvalp så hade jag honom i en väska med galon i botten. Då kunde huvudet sticka upp liksom. Men det är en hel del år sedan så reglerna kan ju ha ändrats. 

• Thugs

Alla säger olika.... tror att det beror lite på flygvärdinnornas humör huruvida hon måste sitta instängd i buren på golvet eller inte...

• josu

Vi flyger ofta SAS  med vår hund och har en mjuk väska som inte följer måtten. Det har aldrig varit ett problem, däremot verkar allt bero på personalens humör. Flera gånger har vi sluppit betala extra för djur i kabinen, fått ta upp vovven ur väskan och personalen har vid flera tillfällen gett vår hund leksaker. Trevligt bemötande helt enkelt! Fast det kan man ju tyvärr inte räkna med. Men det ska ju vara personer med hjärtan av sten om det är någon som kommer med en valp. Du får säkert ha valpen i knäet och då gör det ju inget om väskan är en smula trång.

Hur som helst! Stort grattis till valpen! 

• Thugs
    josu skrev 2013-09-03 09:59:00 följande:
    Vi flyger ofta SAS  med vår hund och har en mjuk väska som inte följer måtten. Det har aldrig varit ett problem, däremot verkar allt bero på personalens humör. Flera gånger har vi sluppit betala extra för djur i kabinen, fått ta upp vovven ur väskan och personalen har vid flera tillfällen gett vår hund leksaker. Trevligt bemötande helt enkelt! Fast det kan man ju tyvärr inte räkna med. Men det ska ju vara personer med hjärtan av sten om det är någon som kommer med en valp. Du får säkert ha valpen i knäet och då gör det ju inget om väskan är en smula trång.

Hur som helst! Stort grattis till valpen! 
    Å vad glad jag blir! Hoppas att jag får samma personal som du...=)

Har en fråga till! Måste jag sätta henne i buren direkt när jag går in på arlanda eller räcker det om jag sätter in henne innan flyget går? Vill ju ha henne med mej så mycket som möjligt... 
  • Thugs

Har en fråga till! Måste jag sätta henne i buren direkt när jag går in på arlanda eller räcker det om jag sätter in henne innan flyget går? Vill ju ha henne med mej så mycket som möjligt...

• Birgitta2
    Thugs skrev 2013-09-03 22:03:20 följande:
    Tror du ska ta och ringa till SAS och höra med dom hur reglerna ser ut. Skriv upp alla frågor du har och ställ dom.
  • PS84

Jag hämtade en 8v Hovawartvalp (aningen större än en flatte) från berlin i juli. Vi flög hem och det var inga som helst problem.

Hade en mjuk tygbur från Jula. Visst var det lite trångt för henne om den var stängd, men hon låg med huvudet ut genom "taket" för det mesta. Den väskan är nån cm för hög, men annars är måtten ok. Eftersom den är mjuk så går den ändå att putta in under sätet vid start o landning (vilket är det viktigaste).

Var extremt smidigt att flyga, hade vi tagit bilen så hade det varit en resa på drygt 12 tim enkel väg. Nu åkte vi hemifrån kl 04.15 och var hemma igen runt 20.30 på kvällen... Och då hade vi drygt 6tim "dötid" i berlin pga flygtiderna.

Valpen sov större delen av resan och kissade direkt när vi landat o hon fått komma ut, absolut inte i väskan.. o då låg hon ändå i den i ca 4tim.

• Anna Viktoria

Hej, 
    Jag ska också hämta min valp i sommar som då blir 8 veckor och jag tänkte flyga hem med SAS och hoppas på att få ta hunden med mig i kabinen. Blev däremot lite nervös när jag såg måtten som väskan får ha. 
    Men verkar ju som att ni har lyckats flera ggr! =) 
    Josy och PS84, vilka mjuka väskor använder ni när ni flyger? 
    Brukar incheckningspersonalen någonsin tveka/säga något?
    Tack!
    Anna-Viktoria

Svar på tråden Flyga med 8-veckors valp