• Plärtan

Lekar som 4-åring och 16-månaders kan leka TILLSAMMANS?

Jag har 2 pojkar, en 4-åring och en liten som knappt 1 ½ år. 

Det är mycket syskonbråk för tillfället. Storebror är svartsjuk, och lillen är ganska mammig och vill vara med mig mycket..Lillebror har börjat kasta saker, rätt ofta träffar det storebror. Storebror är på lillebror jättemycket på ett retsamt sätt; knuffas, petar på honom för att irritera honom, tar hans saker.

När storebror är på lillebror på det retsamma sättet upplever jag det som han egentligen försöker få kontakt med honom men inte riktigt vet hur. Det blir lätt brottnings/jaga-lekar som lillebror tycker är kul till en början men det går alltid överstyr så att lillebror blir ledsen tillslut. 

Förslag på lekar som de kan leka tillsammans?
    Det som funkar bra är att lillen ger legobitar/klossar som storebror ska bygga med, eller att storebror kör ut bilar som lillebror ska hämta...I sandlådan samarbetar de också bra, annars är det kaos, bråk och skrik ;)

• Svar på tråden Lekar som 4-åring och 16-månaders kan leka TILLSAMMANS?
  • Whitetrash86

Så är det med mina 2! Fast jag har dotter 5år och son 1 1/2år.

Bråk hela tiden, vem som får röra vad och leksaker kastas hejvilt. Såvida dom inte bygger med klossar eller leker med bilar, eller är ute i lekparken, då ska dottern hjälpa lillebror hela tiden. 

• Plärtan
    Whitetrash86 skrev 2013-09-02 14:49:39 följande:
    Så är det med mina 2! Fast jag har dotter 5år och son 1 1/2år.

Bråk hela tiden, vem som får röra vad och leksaker kastas hejvilt. Såvida dom inte bygger med klossar eller leker med bilar, eller är ute i lekparken, då ska dottern hjälpa lillebror hela tiden. 
    Så skönt att inte vara ensam om kaoset ;) 

Storebror tycker också om att hjälpa lillebror, men det blir ofta fel för lillebror vill inte ha nån hjälp och börjar skrika, då blir storebror ledsen/sur för att han inte får hjälpa när han menade väl och så är det igång...

Hur hanterar ni det då? Känns som jag säger till 10000 gånger om dagen och tjatar ihjäl både mig själv och barnen... 
  • Whitetrash86
    Plärtan skrev 2013-09-02 14:53:48 följande:
    Så skönt att inte vara ensam om kaoset ;) 

Storebror tycker också om att hjälpa lillebror, men det blir ofta fel för lillebror vill inte ha nån hjälp och börjar skrika, då blir storebror ledsen/sur för att han inte får hjälpa när han menade väl och så är det igång...

Hur hanterar ni det då? Känns som jag säger till 10000 gånger om dagen och tjatar ihjäl både mig själv och barnen... 
    Tja, jag har väl lite tur där eftersom lillebror tycker om att syster hjälper, oftast.

Men det är tjat och åter tjat. Ibland har man tjatat så mycket att man bara sitter och tittar på dom medans dom halvt slår ihjäl varandra utan att orka bry sig... typ Glad 
    Men det ända man kan göra är väl att fortsätta tjata och hoppas på att det fastnar någon gång 
  • Lena

Vi har en 18mån och en 5år de gungar, lagar mat, leker med dockor, bygger klossar och lego och sjunger ihop

• Plärtan
    Lena skrev 2013-09-02 15:19:14 följande:
    Vi har en 18mån och en 5år de gungar, lagar mat, leker med dockor, bygger klossar och lego och sjunger ihop
    Men alltså, om mina leker laga mat ihop går det till såhär

Storebror organiserar allt, lägger upp maten fint osv. Lillebror vill gärna vara med men river bara ner allt/kastar det, och förstår inte de "lekregler" storebror sätter upp.Storebror blir arg när lillen förstör allt och kan då slå till honom (vilket såklart inte är okej även om det är jobbigt när lillen förstör)

Jag upplever det som de är på så olika nivåer för att kunna leka sånt ihop, men t.ex gunga och så går bättre.

• supersötasilversara

Mina barn gjorde lekte alla möjliga lekar tillsammans när de var 1, 5 och 5 år. Om de lekte affär så visade storesyrran vad lillebror skulle göra och lycklig över att få vara med så gjorde han så eller lekte på sitt vis i storesyrrans lek. Jag och pappan var ju ofta i närheten när de lekte och märkte man att lillebror gjorde "fel" och det började urarta så gick vi dit och hjälpte till och visade. Och talade om för storasyster att det lätt blir lite tokigt när man är så liten som lillebror. Barnen har hela tiden lekt fint tillsammans, nu är de 4, 5 och 8 år och det är väl först nu som de börjar reta varandra lite mer. Som föräldrar har vi fördökt prata och visa och uppmuntrat när de är fina mot varandra. Det kanske kan vara bra om du eller pappan kan vara med och styra upp leken till en början och visa lillebror hur han kan göra och blir det "fel", visa förståelse och hur man kan "rätta till", så att storebror förstår att man måste vara snälla mot varandra.

• Harmagedon

Jag har ungefär samma åldersskillnad på mina och det mesta har gått bra för dem att leka tillsammans. Så jag vet inte riktigt vad jag ska tipsa om. Men måla vattenfärger tillsammans i duschen är en fantastisk lek. Trolldeg gillar de också. Hinner man inte passa dem så kan man med fördel dega i duschen. Min lilla får iallafall för sig att det kan vara kul att kleta ner möblerna med deg.

• Mandelskorpan

Bygga med träklossar, bygga duplo, träjärnväg, läsa böcker (såna där med hårda sidor), köra dockvagn, rita 

ute: sandlådan, vattna blommor, plocka hallon, åka rutschkana, köra skottkärra

Vi styr bara upp om de bråkar annars får de leka fritt, det har gått bra. De är 6, 3 och 19 månader nu.  

Svar på tråden Lekar som 4-åring och 16-månaders kan leka TILLSAMMANS?