• Anonym (Bondmora)

Föräldrapenning.

Har börjat fundera på föräldrapenning nu när det snart är dags att få en liten.

Jag och min man har ett lantbruk tillsammans som jag jobbar heltid i och mannen är anställd heltid i ett annat företag och jobbar i lantbruket på kvällar och helger.

Nu till min fråga.

Jag kan inte ta föräldraledigt eftersom lantbruket måste skötas även fast jag får en liten. Så mannen kommer få ta all föräldraledighet. Han tar alltså föräldraledigt från sitt jobba han har mellan 7-16 Mån-fre men får han fortsätta jobba kvällar och helger i lantbruket? Han kör även lite till andra lantbrukare på den tiden, får han fortsätta med det under föräldraledigheten?        

• Svar på tråden Föräldrapenning.
  • Försäkringskassan

Hej

I och med att din man har två arbeten och två inkomster samt att han arbetar för andra så ska detta räknas ihop för att få rätt årsinkomst och årsarbetstid.
    Men om han avstår arbete hela dagarna så kan han ta ut hel föräldrapenning de dagarna. Men om han väljer att arbeta på ert lantbruk till exempel 2 timmar per dag så måste han ta bort föräldrapenning för den tiden han arbetar. 
    Han kan välja att ta ut halvdagar eller annan del av dag. Men han kan inte få 100% föräldrapenning för en dag samtidigt som han arbetar i ert lantbruk.

Om ni har fler frågor så får ni kontakta vårt kundcenter på telefonnummer 0771- 524 524

Hälsningar
    Stella, handläggare

• Anonym (Bondmora)

Alltså han får inte arbeta på kvällarna eller alltså? Han har ingen inkomst på det egna lantbruket.

• Försäkringskassan

Hej,

Om har tar ut föräldrapenning heltid så ska han även vårda barnet heltid. Om han ska arbeta i lantbruket på kvällar och helger så måste han räkna av den tiden så han inte tar full föräldrapenning de dagarna oavsett om han får lön eller inte för den tiden.

Hälsningar
    Jane, handläggare 

Svar på tråden Föräldrapenning.