• FlitigaLis

två barn bak?

Vi väntar vårat andra barn. Storebror kommer vara 2 år och 3 månader när bebisen kommer. Alltså kommer vi ha två bakåtvända stolar i bilen.

Det kostar över 5000 att koppla ur airbagen. Vilket känns som mycket pengar. Men samtidigt känns det inte helt hundra att ha båda bak.

Finns det någon som har erfarenhet av att ha två så små barn bak? Går det bra? Eller ska man kosta på att koppla ur airbagen iaf? Vi har beslutsångest

• Svar på tråden två barn bak?
  • norrlandsflicka

Vi har 2 bakåtvända stolar bak. En i mitten och en bakom passagerarsätet. Vi sitter bak med dom om vi åker båda. Har en spegel också så man ser dom.

• sannaaa

Vi har tvillingar, båda har alltid suttit bak. I början (och även nu när det behövs) så satt den som inte körde i mitten, mellan dem. Nu har vi också en spegel på mitten-nackstödet så man ser dem från förarsitsen - funkar super! 

• Margaux

Vi har haft båda. Nu har vi en fram och en bak för passagerkomfortens skull... Stolarna är så breda att det inte är bekvämt att sitta med bak och fram är det lite trångt också. Vi har en Passat men min man(som inte kör) är lång....

• FlitigaLis

Min son gillar inte att åka bil. Han vill gärna bli underhållen, så blir han tokig när nappen när borta och så vill han få av och på skorna hela tiden. Etc.

Är orolig att det skulle bli galen stämning i bilen om de sitter själva bak.

Får leta upp babyskyddet och testa om jag får ner min tjocka rumpa mellan eller om man kan sätta babyskyddet i mitten.

• LuckyLips

Vi har tre barn som åker bakåtvända. Storebror sitter fram och tvillingarna sitter bakom föraren och i mitten. Det är lite trångt att sitta där bak men ingen kris. Det är ännu värre att knöla in sig mellan!

• pigglet

Vi har alltid haft barnen bak. Först bebisen själv, och sedan liksom "fyllt på". Ett tag satt 3 barn bakåtvända i baksätet. Inga problem.

• FlitigaLis
    MrsLondon skrev 2013-09-03 06:53:32 följande:
    Dum fråga kanske, men hur sätter man en bilstol i mitten bak?     =)

På samma sätt som på sidorna så klart. Det är ju ingen skillnad
  • 08 i Skåne

Nu vet jag inte vilken typ av Volvo du har, men vi har alltid haft två barn bak (och även tre just nu) och en vuxen antingen mellan eller på sidan (en Volvo V70) men det beror ju helt på vilka stolar man använder och man måste prova sig fram.

Vi har Cosmic Comfort till våra barn och då har det funkat med två stolar brevid varandra och en vuxen brevid eller numera en bälteskudde till storebror. När vi hade babyskydd med Isofix bas, fick den vuxne sitta i mitten, det var lite meckigt att komma in och ur men det gick

Det där med att ha barnen ensamma bak, fungerar ibland och ibland inte vid lite längre resor kan det vara bra att ha plats till en förälder i baksätet om inte annat för att det blir lugnare då.

• Dr Mupp
    FlitigaLis skrev 2013-09-02 20:10:09 följande:
    Min son gillar inte att åka bil. Han vill gärna bli underhållen, så blir han tokig när nappen när borta och så vill han få av och på skorna hela tiden. Etc.

Är orolig att det skulle bli galen stämning i bilen om de sitter själva bak.

Får leta upp babyskyddet och testa om jag får ner min tjocka rumpa mellan eller om man kan sätta babyskyddet i mitten.
    Fast nappar och skor ska du ju ändå inte pyssla med när du kör.
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • FlitigaLis
    Dr Mupp skrev 2013-09-05 16:27:28 följande:
    Fast nappar och skor ska du ju ändå inte pyssla med när du kör.

Nej jag sitter alltid bak med sonen. Sambon kör i regel. Eftersom han alltid har bilen i jobbet, så tar jag bussen om jag är själv med sonen. Sonen är 19 månader och jag har åkt med han själv en enda gång.

Skrivit det tidigare i tråden
  • Jenita659

Vi har alltid haft båda bak och då är det ena barnet mkt överaktiv med. Går visst att sitta mellan två barnstolar i en V50 om man måste, men en V70 är bekvämare.

• Flamma
    08 i Skåne skrev 2013-09-03 11:47:24 följande:

Nu vet jag inte vilken typ av Volvo du har, men vi har alltid haft två barn bak (och även tre just nu) och en vuxen antingen mellan eller på sidan (en Volvo V70) men det beror ju helt på vilka stolar man använder och man måste prova sig fram.

Vi har Cosmic Comfort till våra barn och då har det funkat med två stolar brevid varandra och en vuxen brevid eller numera en bälteskudde till storebror. När vi hade babyskydd med Isofix bas, fick den vuxne sitta i mitten, det var lite meckigt att komma in och ur men det gick smile5.gif

Det där med att ha barnen ensamma bak, fungerar ibland och ibland inte smile5.gif vid lite längre resor kan det vara bra att ha plats till en förälder i baksätet om inte annat för att det blir lugnare då.

Hur går det med tre bilstolar bak..?

Har två framåtvända barn där bak och tredje barnet kommer snart, som tanken är ska sitta mellan stolarna bak. Funderar bara på hur man ska pussla ihop det. Har en V70.
Svar på tråden två barn bak?