• Anonym (det blev fel)

kontaktfamilj. ångrar mig.

Jag har en grabb på 4. pappan försvann ca 2 år sedan och vi har inget direkt nätverk i landet. det har hänt mycket saker (jag förlora jobbet mm) som gjort att min ork inte riktigt varit densamma. har varit mycket möten med AF, FK, soc mfl. Så sa jag att det kanske kan vara bra att ha någon kontaktperson till sonen. tycker inte att det är så bra att han är med på alla möten och hör allt elände som JAG känner och har omkring mig med ekonomi och sjukdomar. har bara förskola 15 timmar så hinner inte så mycket då även om jag försöker ta de större sakerna då. men soc sa att dom beviljar inte kontaktperson till så små barn, utan då är det kontaktfamilj. jag förklara att jag bara vill ha typ 1 dag i veckan, nåra timmar som sonen kan hitta på något roligt och få tankarna på annat men inga nätter. Ok sa dom, man kan ju ge kontaktfamilj ett sådant uppdrag med. kändes redan då lite fel men kändes som jag var tvungen att säga ja också för sonens bästa. Sen fick vi kontaktfamiljen. Både familjen o soc började direkt fråga mig om när vi ska börja med övernattningarna och hr inskolningen ska gå till och om han sover med blöja på nätterna mm. Jag vill verkligen INTE att han ska sova där. det känns fel o som att dom slänger på oss mer insatser än vad vi faktiskt behöver, och jag är övertygad om att övernattningar mm skulle skada min och sonens relation av flera anledningar. o ja skulle förmodligen gå ner mig i djupare depression. frågan är om detta ens var rätt från början o om vi ska skita i att ha kontaktfamilj överhuvudtaget. ska jag prata med soc eller familjen o vad ska jag säga? vill inte trampa någon på tårna. familjen är det inget fel på. både dom och deras barn är trevliga och rara så det är inte det.

• Svar på tråden kontaktfamilj. ångrar mig.
  • Anonym (--.)

Får du hjälp med ditt mående? För det kan ju inte vara ditt lilla barns uppgift att hålla dig ifrån depression?

• Anonym (missad info?)

Det kanske bara har blivit en miss, att de glömt skriva upp att du bara vill ha dagtid?

• Anonym (det blev fel)
    Anonym (--.) skrev 2013-09-02 20:41:04 följande:
    Får du hjälp med ditt mående? För det kan ju inte vara ditt lilla barns uppgift att hålla dig ifrån depression?
    skulle inte du också må dåligt om någon annan hade så mycket bättre ekonomiska möjligheter att köpa pop-kläder, nya leksaker, gå på badhuset osv till ditt barn som du själv inte har råd med utan att spara under längre tid? barn är rätt så lättköpta vet du och redan nu så att han ofta tjatar om att åka till en väninna till mig för att hon alltid "skämmer bort" han med saker som jag inte direkt har råd med. handlar inte ett dugg om att det skulle va hans uppgift att hålla mig från depression. hade dom samma ekonomiska resurser som mig och inte höll på som dom redan nu gör så skulle det inte vara ett problem.
  • Anonym (det blev fel)
    Anonym (missad info?) skrev 2013-09-02 20:42:54 följande:
    Det kanske bara har blivit en miss, att de glömt skriva upp att du bara vill ha dagtid?
    för soc har jag sagt det mycket tydligt 3 gånger, till familjen 2 gånger varav också väldigt tydligt första ggn vi sågs och skulle känna efter då svara dom att det lät bra o att dom ville ta det lugnt fram och sen 2 träffar senare verka dom glömt bort det.
  • Anonym (mer förskola?)

Kanske hade det passat dig bättre att få möjlighet att ha barnet fler timmar på förskola? För som jag förstår det är det mest dagtid på vardagar som du behöver hjälp. Kolla med soc. om det går att ordna det så istället!

Kontaktfamilj är väl mer till för om man behöver en helg utan barnet då och då.

• Anonym (--.)
    Anonym (det blev fel) skrev 2013-09-02 20:52:01 följande:
    skulle inte du också må dåligt om någon annan hade så mycket bättre ekonomiska möjligheter att köpa pop-kläder, nya leksaker, gå på badhuset osv till ditt barn som du själv inte har råd med utan att spara under längre tid? barn är rätt så lättköpta vet du och redan nu så att han ofta tjatar om att åka till en väninna till mig för att hon alltid "skämmer bort" han med saker som jag inte direkt har råd med. handlar inte ett dugg om att det skulle va hans uppgift att hålla mig från depression. hade dom samma ekonomiska resurser som mig och inte höll på som dom redan nu gör så skulle det inte vara ett problem.

Fast vad har det med detta att göra??
  • Anonym (det blev fel)
    Anonym (--.) skrev 2013-09-02 20:54:56 följande:

Fast vad har det med detta att göra??
    du skrev en så korkat 1a kommentar som att du inte verka fatta varför jag skulle må sämre än vad jag redan gör. = jag känner mig redan värdelös för att ja inte har nått jobb mm, sen slänger de på mig insatser som vi inte behöver så känner jag mig mer värdelös, och ännu mer så har dom 4-5 gånger så hög inkomst som mig och skämmer redan nu bort sonen så jag känner mig ännu mer värdelös.

Den saken har inte med sonen att göra som du verkar tro att det har. Det är en sak mellan oss vuxna som kan få mig deprimerad.
  • Anonym (--.)
    Anonym (det blev fel) skrev 2013-09-02 21:01:48 följande:
    du skrev en så korkat 1a kommentar som att du inte verka fatta varför jag skulle må sämre än vad jag redan gör. = jag känner mig redan värdelös för att ja inte har nått jobb mm, sen slänger de på mig insatser som vi inte behöver så känner jag mig mer värdelös, och ännu mer så har dom 4-5 gånger så hög inkomst som mig och skämmer redan nu bort sonen så jag känner mig ännu mer värdelös.

Den saken har inte med sonen att göra som du verkar tro att det har. Det är en sak mellan oss vuxna som kan få mig deprimerad.

Oj....... Jag är långt ifrån korkad. Jag hade kunnat ge dig massor med hjälp i detta. Men ditt bemötande klarar jag mig utan.

Lycka till. 
  • Anonym (det blev fel)
    Anonym (--.) skrev 2013-09-02 21:05:37 följande:

Oj....... Jag är långt ifrån korkad. Jag hade kunnat ge dig massor med hjälp i detta. Men ditt bemötande klarar jag mig utan.

Lycka till. 
    Jag kallade inte dig korkad. men det du skrev var väldigt ogenomtänkt. inte så konstigt att jag reagerar på det?!
  • Anonym (mer förskola?)
    Anonym (det blev fel) skrev 2013-09-02 20:52:01 följande:
    Du är mamma. Det kan inga pop-kläder i världen ändra på.

Att lillkillen vill åka till din väninna betyder inte att han inte vill bo med dig. Jag tror dessutom att väninnan köper saker till honom för att hjälpa dig. Hon tänker nog inte på att du kan känna dig illa till mods för att du inte kan köpa samma saker.
Svar på tråden kontaktfamilj. ångrar mig.