• angeiica

Hur tänker ni gå ner i vikt?

Ska ni äta nyttigare, kanske följa någon diet och/eller börja träna?

ADHD och dyslexsi.
  • Svar på tråden Hur tänker ni gå ner i vikt?
  • Lilla K

Jag tänkte hoppa över allt vad trend dieter heter och köra på det gamla hederliga spåret: äta mindre kalorier än vad jag gör av med!

Det kanske blir lite trögt nu i början innan jag hittar rätt balans mellan vad jag stoppar i mig och vad jag gör av med men det får jag stå ut med får jag stå ut med eftersom jag vill att detta ska hålla livet ut. Ingenting är förbjudet att äta, utan allting med måtta.

• angeiica

Oj. Det där 5:2 lät jobbigt.^^ Själv ska jag försöka äta mindre portioner, dra ner på pasta, potatis och bröd, försöka äta sallad 2 dar i veckan, och ut och gå 6 km. Får se vad som händer. 

Hur går det för er än så länge? Håller ni det ni har sagt eller fuskar ni lite? ;)

ADHD och dyslexsi.
  • Sagolina

Än så länge går det bra! har varit ut på promenader 3dagar denna vecka och tränat hemma 2dagar. Portionerna borde jag kanske minska lite ännu, men tar det lite sakta:)
    Har varit en lite tung start på denna vecka. Vår son är inne i en fas, så bara famnen duger (AJ, min rygg och mina axlar!), är gnällig och sover dåligt --> jag får inte sova. Normalt betyder det mängder med socker under dagarna för att orka, men nu nada:) 

• Saffron

Hmm. Min födelsedag igår och maken bjöd på restaurang. Skippade potatisen och efterätt, men det slank ner ett halvt glas rött vin. Men födelsedag har man bara en gång om året, så jag tyckte att jag kunde få fuska lite. Idag är det fastedag för mig. Inte hungrig än, så det går bra.

Lycka Till alla! :) Ska bli spännande på söndag/måndag!

• Sirling
    angeiica skrev 2013-09-05 11:50:42 följande:
    Oj. Det där 5:2 lät jobbigt.^^ Själv ska jag försöka äta mindre portioner, dra ner på pasta, potatis och bröd, försöka äta sallad 2 dar i veckan, och ut och gå 6 km. Får se vad som händer. 

Hur går det för er än så länge? Håller ni det ni har sagt eller fuskar ni lite? ;)

Jag önskar att sunt förnuft-metoden bet på mig också, men jag är verkligen av eller på och eftersom 5:2-metoden sägs reglera det aptitstyrande hormonet leptin hoppas jag komma till rätta med mitt överätarbeteende. Jag kickar igång och blir pigg av fastande, så för mig är det perfekt. Sedan ska jag några veckor till Turkiet och då är det en lätt diet att följa.
  • Onkel Anneli

Idag vaknade jag på morgonen och va hungrig! Det har inte hänt sedan jag va barn tror jag Känner mig piggare under dagen då jag tillochmed lyckas klämma i mig mellanmål som inte är en kanelbulle.

Vi får la se om de visar något på vågen. Jag räknar nästan med att gå upp innan jag går ner. Men man kan ju inte träna om man är halvt medvetslös varje dag. 

Är du besviken på min sidfot? Jag är besviken på min sidfot.
  • Körsbärspaj

Både jag och maken jobbar på att gå ner i vikt, så kosten har lagts om rätt ordentligt här hemma. Vi kör GI-inspirerat (har inte läst på alltför mycket, men försöker använda sunt förnuft). Till exempel har vi bytt pasta (det blir kanske 1-2 gånger i månaden och då fullkornsvarianten), ris och potatis mot hel bulgur, äter mindre bröd och då gjort på surdeg och gärna lite grövre. Vi äter mycket sallad (piffar den med en supergod vinaigrette som görs nästan varje dag, vi får inte nog av den) och fisk/kyckling.

Tänker inte förbjuda något helt och hållet, det har aldrig funkat för oss. Istället tillåter vi oss att "fuska" lite någon gång ibland, får vi vansinnig dille på godis så blir det några rutor mörk choklad och sen är sötsuget stillat. Jag har även märkt att fruktte kan funka för mig.

Träning...eh, kommer snart. Tackar de snälla kollegorna som gick till jobbet sjuka så att jag nu sitter hemma med årets dunderförkylning, svullen hals, dunkande huvud och feber. Verkligen skitkul när man är superpeppad att snöra på träningsskorna och ge sig ut... Jaja, det går över och då jäklar! Glad

• Totoro79

Efter några dagar där en kompis med barn var på besök, där vi gjorde utflykter och självklart fikade så kände jag att det inte håller. Slank ner nån bulle och kaka varje dag...Suck. Så nu insåg jag min begränsning och gick med i VIktväktarna Online. VV har fungerat för mig förut då jag gått ner 25 kg (innan barnen). 
    Hoppas att "tvånget" att faktiskt skriva in allt man äter och se dess "värde" får mig att skärpa mig ytterligare. 

• gerkhe

Det finns en app som heter ShapeUp, fungerar på samma sätt.
    Det man missar är iofs vägningpressen som du får hos VV, men den får du ju här.

• Totoro79

Valde nog mest VV för det är något jag känner till men något liknande hade säkert funkat, typ Shapeup. Den här ggn med två små barn hinner jag inte med ngr möten då valde online, men får som du säger även lite press/push härifrån :)

Imorgon blir spännande, om jag kommer ihåg att väga mig dvs :)

• gerkhe

Lycka till!
    Själv har jag klämt in två spinningpass, ett löppass och Stockholm halvmarathon.
    Ner 2 kilo förra veckan.
    Ligger på 1800kalorier om dagen, lite mer på helgen.

• Frea

Här går det inte bra alls! Suck. Det är precis som att efter jag har fått barn så räcker det att jag ser på något onyttigt så går jag upp i vikt. Jag har aldrig varit pinnsmal men slarvat ganska mycket med maten utan att det påverkat speciellt mycket. Nu är jag ju verkligen tjock! Idag tog jag på mig en skjorta som jag anser vara en stor skjorta och tror du inte att den sitter helt tajt. Fy, bu =(
    Jag tycker att jag verkligen anstränger mig med mindre portioner mend et verkar som det absolut inte funkar utan att jag rör på mig och det är svårt att hinna med heltidsjobb, lång pendling och småbarn. Ibland är det tiden som inte räcker till, ibland orken. Självklart förstår jag att om en kompis föreslår fika så borde jag säga nej och gå och träna men jag klarar inte det =(. Så denna veckan är jag tillbaks på 66,7 =(

• angeiica

Hur räknar man kalorier?

ADHD och dyslexsi.
  • Totoro79

Lättaste är väl att använda typ appen ShapeUp som nämns här ovan. Teoretiskt kan man säkert hålla på att räkna själv men knappast värt krånglet, viktigare saker finns att göra :)

Jag kör ju VV och det blir ju nån slags kaloriräkning men med deras points istället.

Jag tror största misstaget man gör är att man faktiskt inte vet exakt vad man stoppar i sig och hur mkt kalorier det är. Man tycker man minskar på portioner men sen händer inget på vågen. Jag tror att först lära sig hur mkt allt innehåller är viktigt, sen lär man sig och i längden kan man ju inte alltid räkna allt man äter men man har då förhoppningsvis bättre koll och självinsikt :)

Sen övervärderar folk träning, en timmes promenad i snabb takt bränner inte ens en kanelbulle. Träning är bra för hälsan, kroppshållning och så men tyvärr en liten del av att gå ner i vikt (generellt dvs).

• Lilla K

Åh här går allt åt helvete!! Skrikandes 

Jag har bara gått ner från 70 till 69.8, jag verkar inte ha någon som helst självdisciplin. Jag äter mindre portioner men det resulterar i att jag är väldigt hungrig på kvällen och då stoppar jag i mig både det ena och det andra. Funderar på om jag ska gå med i viktväktarna eller viktklubben för att få lite disciplin, någon som har några erfarenheter av dom?? Går man ner i vikt?

• Totoro79

För mig funkar Viktväktarna. Nu kör jag online versionen, dvs inga möten men då har jag gjort det med möten förut, 2009. Då gick jag ner 25 kg, men efter två graviditeter där jag hade ont tidigt och inte kunde röra mig, startar jag nu på ungefär samma vikt igen. Så iom att jag kört tänket förut tycker jag online räcker. Men det beror ju på hur du är som person :) om man behöver kraven att gå dit eller inte.

Jag går inte ner om jag inte räknar på vad jag äter, om det sen är VV eller något annat spelar nog ingen roll.

Prova räkna en vecka på allt du äter, då menar jag allt, smöret du steker maten i, det du har på smörgåsen, socker i teet osv, få en känsla för vad du stoppar i dig. Brukar vara lite av en chock när man inser hur mkt energi det är i tex en liten smörgås :)

• Lilla K
    Totoro79 skrev 2013-09-19 20:08:12 följande:
    För mig funkar Viktväktarna. Nu kör jag online versionen, dvs inga möten men då har jag gjort det med möten förut, 2009. Då gick jag ner 25 kg, men efter två graviditeter där jag hade ont tidigt och inte kunde röra mig, startar jag nu på ungefär samma vikt igen. Så iom att jag kört tänket förut tycker jag online räcker. Men det beror ju på hur du är som person :) om man behöver kraven att gå dit eller inte.

Jag går inte ner om jag inte räknar på vad jag äter, om det sen är VV eller något annat spelar nog ingen roll.

Prova räkna en vecka på allt du äter, då menar jag allt, smöret du steker maten i, det du har på smörgåsen, socker i teet osv, få en känsla för vad du stoppar i dig. Brukar vara lite av en chock när man inser hur mkt energi det är i tex en liten smörgås :)

Tack för tipsen :)

Jag behöver nog skriva ner just eftersom det åker ner några kakor till kaffet på jobbet, lite extra gott på kvällen. Allt det där "lilla" blir nog en hel del totalt. Jag behöver nog se allting på papper. Ska kolla upp viktväktarna online Glad 
Svar på tråden Hur tänker ni gå ner i vikt?