• moafeliciaa

    Tips på att få bort rädsla

    Hej jag är en 18 årig tjej och har 12 års erfarenhet av hästar. I början av mina år som ryttare var jag helt orädd och hästarna hade respekt för mig, det var helt enkelt jag som bestämde. Tills den dagen jag träffade en 6 årig valack som var helt galen. Han stannade på hinder och slängde av mig och skenade om vi red ut på öppna fält. Aldrig hade jag varit med om sådan krav från en häst förut. Han var 1.68 cm hög och var så sjukt stark och jag hade inte en chans. Efter det har jag väldig respekt för hästar som är ganska höga i manken. Jag har såklart ridit höga för de men då har jag varit sjukt nervös och förstås har ju hästarna tagit nytta av min rädsla och busat.
    Jag jobbar nu på en hästgård med hästar som går svår nationell hoppning och de är ganska stora. Jag har chansen att få träna för världsklassiga ryttare och chansen att få rida stjärn stämplade hästar, rena drömmen för er Hästälskare. Dock håller jag mig till att grooma på tävlingar och sköta om hästarna. Jag fick en gång höra av ett proffs att jag kan gå hur långt som helst med lite extra träning för att jag har det i mig. Hur ska jag bli av med min rädsla? Jag är inte rädd för att ramla av utan för kraften och farten en storhäst har när den skenar och det nästan är omöjligt att få stopp på den. Sen är jag osäker på höga hinder då jag är van vid att hästen stannar och jag flyger flera meter. Några tips på tekniker jag kan använda mig av när jag ska hoppa för att hästen inte ska stanna så ofta?


  • Svar på tråden Tips på att få bort rädsla
  • xmia

    En viktig sak att utföra vid ett sådant tillfälle är att du tar med hästen till den åker där han sticker och visar vem det är som bestämmer från marken. Jag hade samma problem med min häst ett tag men sen gick jag och sprang med honom i volt och gjorde massor av snäva svängar för att få honom att förstå att det var jag som bestämde. Och en sak till! han får aldrig när han går bredvid dig ha huvudet en millimeter framför dig. Ta då spöet och visa det för honom vid ögat. Slå honom inte, utan visa att det är hårda tag som gäller! 

  • Kallebus

    Öhh?! Det där var väl inget svar på frågan.....

    Jag tycker att du ska prata med den ryttaren du är hos, berätta att du är rädd och för vad.
    Det uppskattas oftast att man är ärlig och inte tar sig vatten överhuvudet.
    Även stjärnorna har åkt av och blivit mer eller mindre rädda någon gång under sin karriär men tagit sig vidare ändå.
    Be att dom inte sätter dig i situationer som gör dig rädd tex, hoppa den där som ofta stannar om det inte blir helt rätt eller rida ut den vilda.
    Ju fler positiva saker man gör dess då mer glömmer man bort det "farliga" 

Svar på tråden Tips på att få bort rädsla