• Anonym (mamman)

Måste man vara hemma med bonusbarnen?

Nu tror alla att jag är en bitter bonus mamma, men så är inte fallet. Jag är bio mamma till mina egna två barn som bor med mig på heltid. Pappan är ute ur bilden. En gång i tiden HAR jag varit bonus mamma åt ett barn som bodde hos oss varannan vecka. När jag fick mitt första barn ville biomamman att jag skulle vara hemma med baby OCH hennes son på våra veckor eftersom jag ändå bara var hemma tyckte hon. Jag blev lite ledsen över att ingen förstod att detta var nytt för mig och jag hade mjölkstockning och kolik barn och var mycket trött. Jag sa ifrån men var ändå den som skjutsade och hämtade bonus från förskolan med bebis på släp och pappan jobbade. Förskolan i kommunen sa ingenting om det och bonus gick heltid ibland och kortare dagar ibland när jag kände att jag orkade hämta tidigare. Detta var ca 4 år sedan. Nu bor jag i en ny kommun med min nya pojkvän. Vi har precis startat baby verkstaden och sambon har lovat att ta föräldraledigheten så att jag kan börja Universitetet när baby är 3 månader. Ringde till barnomsorgen idag för att kolla barnens rätt till förskola. Då säger hon att man räknas som en familj när man bor ihop och att om min sambo ska vara föräldraledig så måste han ta hand om mina barn även om jag studerar eller jobbar heltid!! De får bara gå sina 15 timmar!! Jag anser att mina barn är mitt ansvar. Jag är tacksam för allt min nya redan gör för mina barn men vill inte tvinga honom att lämna och hämta mina barn, samt ta hand om dem i 10 månader och kanske få förändrade känslor för dem pga kommunen tvingar honom till detta. Och jag vill ju verkligen studera! Måste det vara så här?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-09-12 21:45
    Karlshamns kommun

Bakgrund

Skolverket har den 10 maj 2005 tagit emot en anmälan från fadern till L. I anmälan uppges bland annat att L från och med november 2004 endast haft rätt till en placering på 15 timmar i veckan vid Norreports förskola, Karlshamns kommun.

Skolverkets utredning i detta fall syftar till att kontrollera om Karlshamns kommun levt upp till författningarnas krav angående tillhandahållande av förskoleplats.
    Utredning

Underlaget för utredningen utgörs av anmälan samt ett yttrande från Karlshamns kommun.

Anmälaren har uppgett bland annat följande

L är skriven hos sin fader S och bor heltid hos honom och hans sambo J. S och J fick den 16 november 2004 ett gemensamt barn. De blev då informerade om att L endast skulle ha rätt till en förskoleplacering om 15 timmar per vecka. S och J ansökte om att få ha L på förskolan längre tid men fick avslag.

J är inte vårdnadshavare för L. J:s och S:s gemensamma barn är hennes första barn och J har inte känt L någon längre tid. S arbetar heltid.

Karlshamns kommun har uppgett bland annat följande

I Karlshamns kommun tillämpas vid föräldraledighet en vistelsetid på 15 timmar per vecka för alla familjer där inte särskilda skäl föreligger. Särskilda skäl skall bestyrkas med intyg i någon form.

Enligt reglerna betraktas de sökande som en familj med två barn även om den ena föräldern inte är biologisk förälder till båda barnen. Utbildningsförvaltningen i Karlshamn finner ingen anledning att bevilja utökad vistelsetid i detta fall.

Bedömning

Enligt 2 a kap. 6 § skollagen skall förskoleverksamhet och skolbarnsomsorg tillhandahållas i den omfattning det behövs med hänsyn till föräldrarnas förvärvsarbete eller studier eller barnets eget behov.

Ovan nämnda bestämmelse motsvarades före 1998 av 14 a § socialtjänstlagen. I ett avgörande från Regeringsrätten den 5 juni 1998 (mål nr 4484-1997) behandlades frågan om vad som, vid tillämpning av 14 a § socialtjänstlagen, kunde anses ingå i begreppet föräldrar. Enligt domen kan begreppet, i avsaknad av närmare precisering i lagen, inte ges annan innebörd än vad som följer av normalt språkbruk. Med föräldrar skulle således avses endast biologiska föräldrar samt adoptivföräldrar.

I det aktuella fallet får det, mot bakgrund av Regeringsrättens avgörande, anses strida mot 2 a kap. 6 § skollagen att jämställa J med förälder. Karlshamns kommun har därför inte haft rätt att begränsa L:s vistelsetid på förskolan på grund av att J är föräldraledig.

Skolverket riktar med hänvisning till ovanstående bedömning kritik mot Karlshamns kommun för att inte ha levt upp till författningarnas krav avseende tillhandahållande av förskoleplats.

Ärendet avslutas härmed/Skolverket

• Svar på tråden Måste man vara hemma med bonusbarnen?
  • Anonym (??)
    adastra80 skrev 2014-02-27 20:53:47 följande:
    Hej ! 

Vi har samma problem här. Jag har en dotter och har ensam vårdnad då pappan har gått bort.
    Nu har jag blivit sambo och då hävdar förskolan att HAN inte får vara hemma ledig medan MIN dotter är på förskolan (min sambo jobbar skift natt, dag och har en ledig vecka) utan att hon måste vara hemma med honom de dagar han är ledig.
    Jag har tidigare kollat upp detta och fått intrycket av att det är MINA arbetstider som gäller eftersom han inte är biologisk pappa eller vårdnadshavare.

Vet NI VAR i skollagen man kan hitta detta? Jag har letat utan större framgång och skulle vilja trycka upp det i ansiktet på vår förskolechef ! Eller vem man kan kontakta???
    Det finns en prejudicerande dom från Regeringsrätten där man fastställer att sambo inte räknas som förälder i skollagens mening. Ring Skolverket och be dem skicka en kopia till dig så kan du visa den för din kommun.
  • Anonym (Lina)

Det har funnits flera trådar här på fl som tagit upp samma sak, och i alla har det tillslut framkommit att man INTE har någon som helst skyldighet att ha bonusbarnen hemma när man är ledig, utan det är endast vårdnadshavarnas tider som gäller. Vissa kommuner försöker påstå annat men alla jag har läst om har backat när de "drabbade" hänvisat till den domen som nändes i ett tidigare inlägg. Länkar har funnits men jag kommer tyvärr inte ihåg vart man hittar informationen... Men leta upp den och stå på er.

• slutatsnusa
    Anonym (mamman) skrev 2013-09-06 22:40:59 följande:
    Jag tog 100% av föräldraledigheten på båda barnen sedan innan. Nya sambon har aldrig varit föräldraledig i sitt liv och han ser jättemycket fram emot att vara hemma 10 månader med den lille efter många år av hårt arbete. En mysig brake för honom, en möjlighet han aldrig får igen och som jag inte vill ta ifrån honom. Jag uppskattar när män gör traditionella "kvinnosysslor" och visar att vi lever på 2013 där familjer hjälps åt och båda får göra karriär eller vara föräldralediga. Upp till varje familj

Föresten brukar min mjölk sina efter några månader och gå över till att bara amma ibland och för närhetens skull. Sen är det jobbigt att amma. Hormonerna, håravfallet, den förminskade sexlusten, att väckas på natten flera gånger för att bröstet inte mättar lika bra som en flaska med ersättning Men jag kommer amma så länge som möjligt utefter situationen. Det är mysigt och nyttigt för de små. 

det låter som om  ni har ett bra upplägg och med din erfarenhet av att det ÄR påfrestande att ta hand om "andras" barn så hoppas jag att ni får rätt att ha dina barn på dagis så mycket ni behöver
    lycka till med studierna!
  • Anonym (f)

jag personligen anser att barn med syskon hemma (hel/halvsyskon) som är under 2 år inte ska ha rätt till förskola alls.

jag är förskollärare och har många barn som är under 2 år med syskon hemma och går så mkt de får (30h/v) på fsk. våra grupper är stora och jag tycker itne dessa barn har behov av fsk.  de kan gå på öppen fsk el liknande :)

• Anonym (emma)
    Anonym (f) skrev 2014-03-01 11:22:57 följande:
    jag personligen anser att barn med syskon hemma (hel/halvsyskon) som är under 2 år inte ska ha rätt till förskola alls.

jag är förskollärare och har många barn som är under 2 år med syskon hemma och går så mkt de får (30h/v) på fsk. våra grupper är stora och jag tycker itne dessa barn har behov av fsk.  de kan gå på öppen fsk el liknande :)
    Så ett barn som är under 2år och har separerade föräldrar och bor hos ena föräldern  (vilket är vanligast i den åldern) ska alltså inte få gå på fsk om h*n får ett nytt syskon hos den andra föräldern?
    Och boföräldern måste ta tjänstledigt i över ett år för att ta hand om sitt barn som helt plötsligt inte får gå på fsk. Eller ska barnet vara tvungen att byta boförälder så fort h*n får nya syskon?
  • Ann Cistrus

Nu är det väl ändå relativt ovanligt att bonusbarnen är under 2 år när det nya syskonet kommer? 
    If nothing else works, then a total pig-headed unwillingness to look facts in the face will see us through.
  • Ess

Jag delar inte din åsikt alls, klart dom har rätt till det, så länge det inte är föräldern som går hemma. Att tvinga på barnet på en partner, är inte helt säkert att det slutar lyckligt. 
  • Ess
    Ann Cistrus skrev 2014-03-01 13:34:28 följande:
    Nu är det väl ändå relativt ovanligt att bonusbarnen är under 2 år när det nya syskonet kommer? 
    Jag tror också att det är väldigt ovanligt. Men även om det finns, så tror jag att det är en mycket dålig ide att dumpa barnet på partnern.
  • Anonym (Lina)

Jag är också förskollärare och tycker att den 15 timmars regeln (olika många timmar i olika kommuner) som gäller för syskon är jätte bra, det är positivt att de får vara hemma med sitt nya syskon och som tidigare nämnts så är grupperna redan väldigt stora. MEN det är självklart för mig att det bara ska gälla när det är boendeföräldern som är hemma! Styvföräldrar ska absolut inte behöva ha sambons barn hemma om denne inte vill, det är upp till varje hem att bestämma vad som passar bäst i deras familj och situation.

• Ann Cistrus
    Anonym (Lina) skrev 2014-03-01 19:12:48 följande:
    Jag är också förskollärare och tycker att den 15 timmars regeln (olika många timmar i olika kommuner) som gäller för syskon är jätte bra, det är positivt att de får vara hemma med sitt nya syskon och som tidigare nämnts så är grupperna redan väldigt stora. MEN det är självklart för mig att det bara ska gälla när det är boendeföräldern som är hemma! Styvföräldrar ska absolut inte behöva ha sambons barn hemma om denne inte vill, det är upp till varje hem att bestämma vad som passar bäst i deras familj och situation.
    If nothing else works, then a total pig-headed unwillingness to look facts in the face will see us through.
  • Lillusen

Hej TS, nu har du fått reda på vad lagen säger. Men blir lite nyfiken vad din sambo tycker, i din text så kan jag mest läsa vad du tyckte när du var i den sittsen.

• nymedlem

Din nya kille kanske VILL ha dina barn hemma? Jag hade självklart tagit hand om mina bonusar om jag var mammaledig. Jätte kul hade jag känt.

• Anonym (mamman)
    nymedlem skrev 2014-03-06 14:55:39 följande:
    Din nya kille kanske VILL ha dina barn hemma? Jag hade självklart tagit hand om mina bonusar om jag var mammaledig. Jätte kul hade jag känt.
    Hehe. Nej han vill inte ha mina två äldre barn hemma. Då måste han aktivera dem, gå ut med dem, serva dem, lösa deras konflikter, höra på deras gnäll och tjat. Skulle kanske vara mysigt stundtals men i det stora hela ? nej. Jag vill att dom ska gå på förkolan där de får vara ifrån varandra lite. syskonen är rätt trötta på att jämt och ständigt vara tillsammans, äta tillsammans, dela rum, bada tillsammans, ja allt. På förskolan har dom egna vänner i sin egen ålder och har mycket utevistelse och roliga aktiviteter. hemma skulle det bli mest tv och syskonkiv. Vill inte heller utsätta min sambo för det. Jag tycker inte heller att det är mysigt och roligt att ta hand om en nyfödd ensam samtidigt som en 4 åring och en 5-åring. Jag tycker att det är SKÖNT när dom är på förskolan och det skämms jag inte för. jag älskar att umgås med mina barn och vi har mysiga långa nattningar med sagor på kvällarna. Helgerna är fyllda med familjeaktiviteter och barnen är alltid i fokus och centrum.
    Men så himla ROLIGT är det inte att ta hand om varken egna eller andras barn full tid under föräldraledigheten.
  • Anonym (mamman)
    Lillusen skrev 2014-03-02 00:52:20 följande:
    Hej TS, nu har du fått reda på vad lagen säger. Men blir lite nyfiken vad din sambo tycker, i din text så kan jag mest läsa vad du tyckte när du var i den sittsen.
    han tycker som jag också skulle tyckt i samma situation. Alltså, han vill vara hemma och mysa med våran nyfödda och gå på "pappa-träffar"/babycafé på öppna förskolan UTAN mina äldre barn. han säger att han vill städa, tvätta och stå med middag färdig när vi andra kommer hem En sån Karl!
  • Ann Cistrus
    Anonym (mamman) skrev 2014-03-12 23:19:36 följande:
    han tycker som jag också skulle tyckt i samma situation. Alltså, han vill vara hemma och mysa med våran nyfödda och gå på "pappa-träffar"/babycafé på öppna förskolan UTAN mina äldre barn. han säger att han vill städa, tvätta och stå med middag färdig när vi andra kommer hem En sån Karl!
    Låter väl härligt! Vad skönt för er att han har rätt att göra det också och att ingen förskola kan tvinga honom/er till något annat
  • nymedlem
    Anonym (mamman) skrev 2014-03-12 23:19:36 följande:
    Ha ha..... ja, han låter som ett riktigt kap faktiskt.
Svar på tråden Måste man vara hemma med bonusbarnen?