• lionness

Överpriser på Tradera

Jag har handlat en del på Tradera. Inte mycket men då och då för att jag tycker det är bra att både spara pengar och miljön.  

Men nu tycker jag att det många gånger skiljer väldigt lite mellan nytt och det som säljs på Tradera. Själv tycker jag det känns ok att läga 50% av nypriset ungefär men på ytterkläder till barn ser man ofta 75%. Visst man bestämmer ju själv hur mycket man vill buda men har läst om vänner som budar på varandras osv.

Handlar ni på Tradera? Hur tänker ni när ni budar?

• Svar på tråden Överpriser på Tradera
  • EJai

Känns som det är så pass sällan man fyndar riktiga saker. Lägg till ca 50 spänn å få nytt från butik eller nätet. Bättre med typ erikshjälpen myrona mm

• lionness
    EJai skrev 2013-09-03 22:16:38 följande:
    Känns som det är så pass sällan man fyndar riktiga saker. Lägg till ca 50 spänn å få nytt från butik eller nätet. Bättre med typ erikshjälpen myrona mm
    Jo, men precis! Men undrar om priserna har drivits upp av köparna eller om det är mycket "luft" i priserna för att kompisar till säljare budar? Tycker det är konstigt att så många är villiga att ge så mycket för begagnat...
  • elyse

Det beror helt på vad det är för märke och om det är ett plagg som sålt slut i butik. Jag fyndar regelbundet. 

• EllisBell

Jag tycker snarare att det är skampriser på mycket fint begagnat. Saker i nyskick för 10-20% av nypriset. Enda som skiljer ut sig är vissa ytterkläder och utgångna populära print från typ pop, molo och mini rodini...

• lionness
    EllisBell skrev 2013-09-03 22:28:50 följande:
    Jag tycker snarare att det är skampriser på mycket fint begagnat. Saker i nyskick för 10-20% av nypriset. Enda som skiljer ut sig är vissa ytterkläder och utgångna populära print från typ pop, molo och mini rodini...
    Kanske därför då för det är nästan bara ytterkläder jag har tittat på, pop, didriksons etc...
  • elyse
    lionness skrev 2013-09-03 22:33:12 följande:
    Kanske därför då för det är nästan bara ytterkläder jag har tittat på, pop, didriksons etc...
    De kläderna har ett bra andrahandsvärde och kostar alltså mer. Om du tittar på jackor utan märken så märker du att priserna ser annorlunda ut. 
  • lionness

Ni som skriver att ni fyndar, vad handlar ni mest?

• Cornellia

Vissa saker går väl för lite väl mycket, men då låter man ju bara bli att buda. 

Själv fyndar jag regelbundet. Just nu är sonens "nya" vinterskor på väg till mig, ett par kavat defender i fint skick som jag pröjsat 67 kr för.  

Dessutom så kan man ju hitta fina kläder som man sökt efter (speciella modeller/tryck), och då kan jag absolut att tänka mig att betala nästan nypris om skicket är bra.  

• lionness
    elyse skrev 2013-09-03 22:34:34 följande:
    De kläderna har ett bra andrahandsvärde och kostar alltså mer. Om du tittar på jackor utan märken så märker du att priserna ser annorlunda ut. 
    Jo, jag är inte helt bakom ;) Men ändå, att ge 550 för nåt som kostar 800 nytt tycker jag personligen är för dyrt även om det är märkesvaror. Men smaken är som baken :) Bara nyfiken på hur andra tänker.
  • elyse
    lionness skrev 2013-09-03 22:35:20 följande:
    Ni som skriver att ni fyndar, vad handlar ni mest?
    Just nu; babykläder. Annars märkesjeans, basicplagg, skor (nya, de brukar vara provade och konstaterade fel storlek). smycken, DVD-filmer... Det är såklart lättast att handla kläder etc om man vet att man är en viss storlek. Jag har lätt att köpa jeans, men med skor kan det bli fel eftersom jag egentligen har 37.5 och då kan det variera vilken storlek som passar bäst. Men jag chansar. ;)
  • elyse
    lionness skrev 2013-09-03 22:37:31 följande:
    Jo, jag är inte helt bakom ;) Men ändå, att ge 550 för nåt som kostar 800 nytt tycker jag personligen är för dyrt även om det är märkesvaror. Men smaken är som baken :) Bara nyfiken på hur andra tänker.
    Om man ska handla till fler än ett barn så kan de där hundralapparna vara avgörande. 
  • lionness
    elyse skrev 2013-09-03 22:39:32 följande:
    Om man ska handla till fler än ett barn så kan de där hundralapparna vara avgörande. 
    Sant förstås. Tänkte väl mer att jag hellre köper ett nytt Kax än ett begagnat Pop då det kostar ungefär lika mycket. Som exempel bara. Men förstår helt klart hur du menar och vad man gillar och tycker är bra är också olika så klart!
  • Anne69

Dyra kvalitets- och märkeskläder är det man tjänar mest på. Särskilt i lite större storlekar går det att hitta mycket som är oanvänt. Har tex köpt en ny, märkesdunjacka, till 7-åringen för 250 kronor. Visst kan man köpa en jacka för 250 kr på HM, men det är liksom inte riktigt samma sak.......

Sen tycker jag att man ibland också hittar sånt som man inte hittar i butikerna, och det är roligt! Trots att jag bor i Stockholm så tycker jag att nätutbudet slår det mesta! 

Svar på tråden Överpriser på Tradera