• unforgettable

circadin - vaknar på natten??

Min son har fått theralen både i droppar o tabletter vilket inte funkade. Nu har han fått circadin ist en tablett. Han somnar bra o allt ihop men har börjat vakna på nätterna flera ggr. Vet ni nått om att de e vanligt??

Det är detaljerna som gör helheten
  • Svar på tråden circadin - vaknar på natten??
  • solskina

Ja det händer eftersom medicinen går ur kroppen ganska fort. Det är en insomnings hjälp.
    Man kan ge en till om det blir ett problem. Frågan är nog mer varför han vaknar. 

Min son väljer beroende på hur han känner sig på kvällen. Är han lite trött tar han en hel tablett. Är han pigg så tar han en tablett som han  delar och en hel. Den delade tabletten värkar ju kraft fullare då.
    Det står på kartongen att man inte får dela dom men våran läkare sa att vi skulle göra så. 

• unforgettable
    solskina skrev 2013-09-04 07:06:29 följande:
    Ja det händer eftersom medicinen går ur kroppen ganska fort. Det är en insomnings hjälp.

Man kan ge en till om det blir ett problem. Frågan är nog mer varför han vaknar. 

Min son väljer beroende på hur han känner sig på kvällen. Är han lite trött tar han en hel tablett. Är han pigg så tar han en tablett som han  delar och en hel. Den delade tabletten värkar ju kraft fullare då.

Det står på kartongen att man inte får dela dom men våran läkare sa att vi skulle göra så. 

Anledningen till att han vaknar är hans ADHD och autism, han saknar spärrar att känna att kroppen behöver vila. Så när han vaknar för i detta fallet kissa så går han upp och gör sina behöv och kan sen inte somna om. Efter läkarkontakt idag ska vi kombinera med en tabl. Theralen.
  • solskina

Ja det tror jag är en bra kombo, theralenen jobbar på ett längre sätt. 
    Men samtidigt fick ni ingen bra effekt när ni provade det. Hm hur tänkte läkaren då?

Men det är ju bara att prova sig fram. 

• Mineralvatten

jaghar adhd och jag somnar som en liten gris av cirkadin och sover hela natten alt vaknar någon gång för att kissa bara.

• unforgettable
    solskina skrev 2013-09-04 14:41:57 följande:
    Ja det tror jag är en bra kombo, theralenen jobbar på ett längre sätt. 

Men samtidigt fick ni ingen bra effekt när ni provade det. Hm hur tänkte läkaren då?

Men det är ju bara att prova sig fram. 

Jo den hjälper när han väl sover. Men han går upp i varv innan insomningen å då hade den ingen effekt alls. :(
  • solskina

Kolla om han kan få ett kedjetäcke eller bolltäcke. Dom fungerar lugnande på dessa oroade själar.

Min ena son har ett bolltäcke på 7 kg och den andra kommer troligen få ett. 

• unforgettable
    solskina skrev 2013-09-04 21:43:50 följande:
    Kolla om han kan få ett kedjetäcke eller bolltäcke. Dom fungerar lugnande på dessa oroade själar.

Min ena son har ett bolltäcke på 7 kg och den andra kommer troligen få ett. 

Tack! Vi ska till arbetsterapeften nästa vecka och diskutera kjedjetäcke samt en stimulans platta. :) inatt prova jag nya dosen med kombinerad theralen och circadin men han vaknade likt förbaskiken flera ggr efter 3 inatt :( blä, känns hopplöst.
  • Willesmamma

Hej

Jag har en 11 årig pojk med adhd och förståndshandikapp.

Han har haft sömnproblem under alla sina år .

Han har prövat circadin men utan resultat så det slutade vi med.

Läkaren vägrar att skriva ut något annat.

Som tur är så sover han numera 6 timmar på natten och det är lyx

• Flejsboden

vi har samma problem, vår dotter med autism har svår sömnstörning. vi har alltid haft theralen (15 droppar) sen har vi testat melatonin (kapslar) lergigan, atarax, nosinan, circadin, inget har hjälp men kör på circadin då den verkar göra att hon iaf sover ett par timmar åt gången, hon får 3 tabletter circadin. en bra natt hos oss är om hon vaknar och springer upp ca 4-5 ggr och somnar 9-10 på kvällen och ligger till halv sex. dålig natt sover hon tre timmar och e sen uppe resten av natten från kl ett eller två fram till dagis och ända fram till kvällen igen.  finns inget mer vi kan testa just nu. bolltäcke har vi testat funka inte. hon är 4½ år.

• September13

En fråga till er som har barn med sömnproblem och autismspektrum, har ni provat mjölk/glutenfri kost för att se om det gör skillnad?

• unforgettable
    Flejsboden skrev 2013-09-06 20:57:05 följande:
    vi har samma problem, vår dotter med autism har svår sömnstörning. vi har alltid haft theralen (15 droppar) sen har vi testat melatonin (kapslar) lergigan, atarax, nosinan, circadin, inget har hjälp men kör på circadin då den verkar göra att hon iaf sover ett par timmar åt gången, hon får 3 tabletter circadin. en bra natt hos oss är om hon vaknar och springer upp ca 4-5 ggr och somnar 9-10 på kvällen och ligger till halv sex. dålig natt sover hon tre timmar och e sen uppe resten av natten från kl ett eller två fram till dagis och ända fram till kvällen igen.  finns inget mer vi kan testa just nu. bolltäcke har vi testat funka inte. hon är 4½ år.

Så var de här med! Men vi fick 1tabl. Circadin för själva insomning och 2 tabletter theralen för djupsömnen! Äntligen fungerar nått!
  • Flejsboden
    unforgettable skrev 2013-09-13 09:59:26 följande:

Så var de här med! Men vi fick 1tabl. Circadin för själva insomning och 2 tabletter theralen för djupsömnen! Äntligen fungerar nått!

vi har theralendroppar för att insomning och att hon ska bli trött och circadin för sömnen på natten. men måste ändå ge båda flera timmar innan hon ska sova innan dom börjar verka på henne. 

Känns som ni har medicinerna tvärtom, vi har aldrig blivit erbjudna theralen tabletter, är det samma som droppar ungefär? när vi testade lergigan fick vi inte använda dropparna men hon blev aldrig trött av lergiganen ochsov dåligt ändå, kämpade flera timmar innan hon somna.  
  • unforgettable
    Flejsboden skrev 2013-09-13 23:52:55 följande:
    vi har theralendroppar för att insomning och att hon ska bli trött och circadin för sömnen på natten. men måste ändå ge båda flera timmar innan hon ska sova innan dom börjar verka på henne. 

Känns som ni har medicinerna tvärtom, vi har aldrig blivit erbjudna theralen tabletter, är det samma som droppar ungefär? när vi testade lergigan fick vi inte använda dropparna men hon blev aldrig trött av lergiganen ochsov dåligt ändå, kämpade flera timmar innan hon somna.  

För oss var det så här:

Theralendropparna gjorde att pojken var tvungen att gå upp YTTERLIGARE i varv för att kunna hålla sig vaken. Högre dos vågade vi inte då han fick en fruktansvärd bakfylla efteråt.

Vi fick då circadin ist vilket gjorde honom mer lugn, observera att han inte var speciellt lugn utan mer lugn än annars. Han somnade ganska enkelt vid läggning men vaknade sedan från och till. Jag ringdw läkaren som sa att jag skulle ge circadin samt halva dosen theralen. Men eftersom han inte vill ha flytande o för att vi ville vara säkra på att han fick i sig allt så föreslog hon tabletterna istället.

Skillnaden mellan tabletter o droppar är hårfin, men läkaren menade på att tabletter får man ge tidigare än vätskan eftersom de verkar segare å att tabletterna sitter i kroppen bättre. Dropparna går ur kroppen fortfare.

Så vi ger pojken 17.30 både circadin o theralen o vid 18.30 är han sliten. Han får unte heller någon bakfylla av theralentabl. :)))
  • unforgettable

Dock är circadin för att få bättre dygnsrytm och theralenet spär på den effekten så barnet sover bättre :)

• Flejsboden
    unforgettable skrev 2013-09-14 10:45:24 följande:
    Dock är circadin för att få bättre dygnsrytm och theralenet spär på den effekten så barnet sover bättre :)

Okej. Vi ger droppar klockan 18 och circadin kl 19 och så lägger jag henne vid 20 i sängen och ligger brevid så hon ska varva ner så somnar hon vid 21 (ibland tidigare och ibland senare) vi har en läkar tid om en månad så vi tänkte prata lite om medicinerna då. hur gammal är er son? jobbigast med att vi testat olika mediciner är ju att vi inte vet hur hon påverkas eller mår av det då hon inte kan prata eller förmedla sig på nåt sätt. vi får gå på hennes allmäntillstånd och humör.
  • unforgettable
    Flejsboden skrev 2013-09-15 09:32:04 följande:
    Okej. Vi ger droppar klockan 18 och circadin kl 19 och så lägger jag henne vid 20 i sängen och ligger brevid så hon ska varva ner så somnar hon vid 21 (ibland tidigare och ibland senare) vi har en läkar tid om en månad så vi tänkte prata lite om medicinerna då. hur gammal är er son? jobbigast med att vi testat olika mediciner är ju att vi inte vet hur hon påverkas eller mår av det då hon inte kan prata eller förmedla sig på nåt sätt. vi får gå på hennes allmäntillstånd och humör.

4 1/2 år är han. Min son kan prata och tack o lov. Jag provade exakt samma dos som han med dropparna och dagen efter var fruktasvärd. Vilken jäkla huvudvärk. När vi fick tabletterna theralen så provade jag med men då kändes inget dagen efter :) så för oss är det han äter nu bäst. Men alla barn är ju olika. Hur gammal är eran?
  • Flejsboden
    unforgettable skrev 2013-09-15 12:32:39 följande:

4 1/2 år är han. Min son kan prata och tack o lov. Jag provade exakt samma dos som han med dropparna och dagen efter var fruktasvärd. Vilken jäkla huvudvärk. När vi fick tabletterna theralen så provade jag med men då kändes inget dagen efter :) så för oss är det han äter nu bäst. Men alla barn är ju olika. Hur gammal är eran?

hon är också 4½ fyller fem år i december =)
Svar på tråden circadin - vaknar på natten??