• en ö i havet

Hjälp vid endometrios

Hej! Tänkte kolla om det är någon som kan hjälpa mig.

Jag bor i en mellanstor stad i Sverige där det inte verkar finnas någon som kan hjälpa mig. Läkarna är säkra på att jag har endometrios men de vill inte ställa en diagnos (de säger att det krävs en operation för att ställa diagnos) eftersom jag försöker bli gravid. Jag har nu försökt i ett halvår, ett missfall. Har så ont av min endometrios och har haft sedan jag fick min mens (som jag fick väldigt tidigt i livet). Det har gått så långt att jag är öm över hela bäckenet, svullen och ont i magen och som hugg i ryggen. Inte bara vid mens och ägglossning utan hela månaderna. Jag blir så trött och ledsen av smärtan och jag vet inte hur jag ska orka med mitt vardagliga liv eller mitt jobb när jag mår såhär.

Ska jag behöva avbryta bebisverkstaden? Men om jag får diagnos är ju behandlingen att ta bort mensen vilket skulle innebära att det inte blir någon bebis. Jag vill ha barn framför allting annat. Men hur får jag hjälp att klara av tiden fram tills dess? Det kan ju ta år.

Är det någon som har tips?    

• Svar på tråden Hjälp vid endometrios
  • sama12

Det tog 15 år innan någon faktiskt lyssnade och ställde diagnos på mig. Det var i november förra året jag fick göra en titthålsoperation för att säkerställa diagnos.
    Då hade vi försökt att få barn i nästan ett år.
    Man ska helst inte gå obehandlad så länge när man har endometrios då det kan förvärras.
    Jag upplevde precis som du att det blev värre för varje gång jag hade mens.
    Efter diagnosen sökte jag hjälp hos en fertilitetsdoktor på egen hand (alltså utan remiss) och blev då satt på enanton-sprutor. De gör att kroppen kommer i klimakteriet och ingen mens och inga smärtor.
    Under detta halvåret som snart gått, bara en månad kvar nu, så har min man utretts och jag har idag varit och kollat min passage i äggledarna. Om ett par veckor ska jag stimuleras så att ägglossning kommer igång och sedan är det insemination som står på schemat. Funkar inte det blir det ivf.

Ibland får man stå på sig och lyssnar inte en så får man gå vidare till nästa. Jag sökte hjälp i ett annat landsting till slut då jag inte blev lyssnad på i mitt egna.
    Det är inte lätt att stå på sig när man inte mår bra, men man måste.
    Hoppas du får den hjälp du behöver!

Svar på tråden Hjälp vid endometrios