• S00L

Ultraljud och bm besök

Hej, på min arbetsplats måste jag ta ut komp, f-ledigt eller semester vid ultraljud eller barnmorskebesök. Är detta så det brukar gå till? Fick för mig att man "fick" ett par dagar av jobbet gratis att göra sånna saker på...

• Svar på tråden Ultraljud och bm besök
  • Philippa

Det är olika hos alla arbetsgivare....

• Gladskit

Det beror på vad som står i kollektivavtalet. Där jag arbetar förutsätts att man bokar in MVC-besök mm på tid utanför arbetstid. Men man har rätt att vara frånvarande vid två tillfällen utan löneavdrag.

För att gå föräldrautbildning på MVC brukar man ha rätt att ta ut föräldrapenning! 

• Destiny80

Hej på er, Vet ni om det är så att man har "rätt" att få på föräldrakurs om man egentligen skulle ha haft ett arbetspass? Jag sa till ca 5v innan att jag behövde va ledig från jobbet för att gå en dag ca 5h föräldrakurs på MVC med bl a studiebesök på förlossningen. Nu säger min chef att jag inte får va ledig då. Har hon rätt att neka mig? Snälla hjälp om ni vet svaret :) Ang er diskution så har jag hört att man får gå ifrån jobb för bm besök, men att de e olika om mannaår göra det på betald arbtid eller ej, men man ska få göra det iaf. Kram på er

• femhjärtan
    Destiny80 skrev 2013-09-09 07:56:30 följande:
    Hej på er, Vet ni om det är så att man har "rätt" att få på föräldrakurs om man egentligen skulle ha haft ett arbetspass? Jag sa till ca 5v innan att jag behövde va ledig från jobbet för att gå en dag ca 5h föräldrakurs på MVC med bl a studiebesök på förlossningen. Nu säger min chef att jag inte får va ledig då. Har hon rätt att neka mig? Snälla hjälp om ni vet svaret :) Ang er diskution så har jag hört att man får gå ifrån jobb för bm besök, men att de e olika om mannaår göra det på betald arbtid eller ej, men man ska få göra det iaf. Kram på er

Jag har för mig att man får vara föräldraledig med föräldrapenning (gäller båda föräldrarna) vid föräldrautbildning. Ring försäkringskassan och kolla! Tycker dessutom att det är dåligt av din chef att neka ledighet för en sådan sak.
  • Ani01

Man har rätt att vara ledig för föräldrautbildning och besök hos Barnmorska/läkare, så det kan hon inte neka dig, frågan om man får betalt eller inte är ju beroende på vad som står i kollektivavtalet. Tyvärr verkar arbetgivare inte ha så bra koll på det, fick själv ta reda på det för att visa min chef och fick då ledigt med betalning i upp till 2 ggr under förutsättning att de inte gick att boka tider utanför arbetet.

• Tirem
    Ani01 skrev 2013-09-10 11:29:04 följande:

Man har rätt att vara ledig för föräldrautbildning och besök hos Barnmorska/läkare, så det kan hon inte neka dig, frågan om man får betalt eller inte är ju beroende på vad som står i kollektivavtalet. Tyvärr verkar arbetgivare inte ha så bra koll på det, fick själv ta reda på det för att visa min chef och fick då ledigt med betalning i upp till 2 ggr under förutsättning att de inte gick att boka tider utanför arbetet.

Källa?
Svar på tråden Ultraljud och bm besök