Flickan och kråkan skrev 2013-09-05 06:17:26 följande:
Vid 3 månader har de en kraftig tillväxtperiod som gör att många mammor tror att det sinar och slutar med helamning runt 3-4 månader. Det du beskriver låter fullkomligt normalt. Amma fritt och ge bröstet så fort han vill. Ju mer han ammar desto mer producerar du. Vad gäller kurvor så se till att gå efter WHO:s kurvor för helammade barn och inte BVC:s. Amningspuckeln brukar bli tydlig vid 4 månader cirka. På WHO:s kurvor brukar de däremot följa fint fast de dippat på BVC:s. Har ammat två barn runt året och yngsta är 2,5 månad. Jag har också hängiga påsar .
Nu stjäl jag tråden lite och måste bara fråga om den här tillväxtperioden runt 3-4 månader. Min dotter började vid nästan exakt 3 månader vara missnöjd mycket. Det började lite om kvällarna men efter någon vecka var det mer eller mindre gråt från 15-22 (när hon somnade). Hon verkade inte ha problem med magen och hon var ju så pass gammal att kolik inte var så aktuellt. Från födseln till tre månader ammade hon länge varje matning, minst 30 min och ofta en timme i sträck. Hon fick flaska en gg/dag utöver amningen. Men, vid tre månader kom då den här missnöjda perioden och plötsligt ville hon inte amma längre. Jag trodde det var tuttförvirring/att hon föredrog flaskan, men när hon väl tog bröstet så åt hon säkert 1,5 timma i sträck. Efter långmatningarna var hon dock fortfarande ledsen och grät och ibland gav vi henne lite pumpad bröstmjölk på flaska för att se om hon var hungrig och då kunde hon sluka 150ml direkt, varpå hon blev helt lugn och somnade och var nöjd. Vad tror ni om detta? Jag är fortfarande förvirrad över om missnöjdheten berodde på att hon inte fick tillräckligt med mjölk vid amningen, eller om hon helt enkelt föredrog flaskan och inte ville amma längre?
Det som får mig att tro att hon fick för lite mjölk är att hon var så ledsen även mellan amningarna, alltså inte bara när jag ammade henne. Så fort hon fick flaskan så blev hon som sagt lugn i timmar. Sen ökade hon även tre steg på kurvan i samband med att jag gav upp amningen vid 4,5 månad efter någon månads försök. Vad tror ni om detta? För lite mjölk eller flaskans fel?