• tvättoman

Hjälp önskas från er amningskunniga:har frågor om bröstmjölksproduktion mm-

Hej,
    Ammar mitt tredje barn som är tre mån.
    Har tidigare ammat ettan 6 mån o tvåan 4 mån.
    Vill gärna kunna delamma denna lilla trea längre. Tycker dock att mjölken redan börjar sina:

- brösten är ALDRIG spända, inte ens de få nätter han inte vaknat förrän kl sex på morgonen. (I vanliga fall äter han ett mål mitt i natten, nångång mellan kl. ett-fyra. )

- han äter fort som tusan, och måste äta på båda brösten för att bli nöjd. För en månad sen kunde ett bröst ge vad han behövde, nu suger han musten (mjölken) ur båda på fem minuter.

Hur råda bot på denna minskade produktion? Jag ammar så ofta han vill, trugar och trugar.

Undrar även om nån vet hur fort det produceras ny mjölk? Kan det bildas ny under en amning?

• Svar på tråden Hjälp önskas från er amningskunniga:har frågor om bröstmjölksproduktion mm-
  • Chava

Att brösten inte är spända är inget tecken på om det finns mjölk. Mina bröst är sladdriga alltid men fulla med mjölk som rinner så fort man trycker. Har varit tvungen att blockamma för att inte bebis ska sätta i halsen hela tiden. Så fixera inte vid känslan i brösten - ingen tillförlitlig måttstock på hur mycket mjölk man har. Sedan vid tre månader så behöver bebis mer mat och kräver då ofta båda brösten istället för bara ena - om man tidigare matat växelvis. Min flicka gjorde likadant vid tre månader - och nu vid sex månader. De har tillväxtperioder då de bara vill amma konstant. Mitt råd är att låta bebis amma när och hur mycket han eller hon vill Naturen är fiffig och det fixar sig oftast. Kom bara ihåg att slappna av, äta bra och ta det lugnt under amning för att mjölken ska rinna till bra. Verkar bebis hungrig eller missnöjd får du kontakta amningshjälpen eller bvc. Lycka till @-}--

• tvättoman

Tack Chava!
    Mitt barn är sällan missnöjt, så eg är det nog ingen fara på taket tror jag.

Men det rinner inte till så där som på dig, trots "sladdriga" bröst. Han får suga rejält länge för att få utdelning.

• Chava

Skrattade när jag läste att jag skrivit att jag har sladdriga bröst Hemskt. Men sant. Enorma, hängiga sladdriga påsar. Men jag gillar dem ändå.

• L1ber

Jag har precis samma problem som du. Min kille är nu 6 mån och helt plötsligt känns det som om mjölken börjat sina. Vill också fortsätta delamma så får lite ångest över att inte ha lika mycket mjölk.

Igår testade jag att tvinga i mig nästan två liter vatten samt drack luzern-te, då fick jag lite mer mjölk faktiskt.

• Frida Li

Till L1ber Mjölk sinar inte bara sådär, det är nog ingen fara o gör som ovan skrev, ta de lugnt o ta hand om dig

Till ts, det fylls på med mjölk hela tiden, efter ca 30-1 h är brösten fulla igen. Ett bröst blir aldrig tomt

• cloudberry79

Det är INGA problem, brösten ska inte vara spända efter en tid, de ska vara mjuka och normala, då har man inte längre det där tillrinningsproblemet man har i början (dolly parton-brösten). Så länge barnet växer som det ska på längden och håller who-kurvan på vikten så har du INGET att oroa dig för!

(M)amma till V -07 och E -12
  • Veritaslux

Håller med om att man inte ska använda spändheten som ett måttstock. Mina bröst vara bara spända i början, sedan kändes de "som vanligt" (om än lite större då). Jag helammade i nästan 6 månader och delammade tills dottern var 11 månader. Gick utmärkt.

Det är om barnet inte följer kurvan och/eller verkar konstant missnöjt som man kan börja fundera. 

Mamma till underbar dotter född 19 juni 2011
  • I969

Om man bara äter och dricker bra så är det ju inte så mycket mer man kan göra än att amma på! Det de sagt till mig på amningshjälpen är att man kan tänka på att natt-amma mer. Jag har tagit upp min lille och ammat honom när jag själv gått och lagt mig. Jag har även tagit mig själv i kragen och gått upp och satt mig för att amma från båda brösten när bebis vaknat på natten, så att det inte bara blir stoppa-tutten-i-munnen-å-somna-om... Helammade ettan i 9 månader och tvåan i 6 månader med undantag för att vi testade med lite ersättning just vid 2-3 månader (missnöjd...) men återgick till fullamning sen.

• Flickan och kråkan

Vid 3 månader har de en kraftig tillväxtperiod som gör att många mammor tror att det sinar och slutar med helamning runt 3-4 månader. Det du beskriver låter fullkomligt normalt. Amma fritt och ge bröstet så fort han vill. Ju mer han ammar desto mer producerar du. Vad gäller kurvor så se till att gå efter WHO:s kurvor för helammade barn och inte BVC:s. Amningspuckeln brukar bli tydlig vid 4 månader cirka. På WHO:s kurvor brukar de däremot följa fint fast de dippat på BVC:s. Har ammat två barn runt året och yngsta är 2,5 månad. Jag har också hängiga påsar .

• tvättoman

Tack för alla svar!! Känner mig mkt lugnare :) .
    Så klart fick jag genast några nya frågor.:

- den här amningspuckeln som Flickan och kråkan skriver om: vad är det? Och förlåt om jag låter skeptisk, men är det ngt som har vetenskaplig förankring eller är det mer ett BVC-uttryck?

- är det så att bröst inte KAN sina? Jag förstår att spänningen i dem nu alltså inte är avgörande, och att det är viktigt att ta det lugnt och att fortsätta amma stadigt. (Jag hade några otroligt stressade dagar när jag skrev det där, tror faktiskt det påverkade produktionen mkt!!). Men nog sjutton måste det vara möjligt att produktionen lägger av, trots fortsatt amning?? Och trots att vi är förskonade från svält/krig/annat elände som så klart kan påverka. Eller? Vad säger ni?

• Babymama
    Flickan och kråkan skrev 2013-09-05 06:17:26 följande:
    Vid 3 månader har de en kraftig tillväxtperiod som gör att många mammor tror att det sinar och slutar med helamning runt 3-4 månader. Det du beskriver låter fullkomligt normalt. Amma fritt och ge bröstet så fort han vill. Ju mer han ammar desto mer producerar du. Vad gäller kurvor så se till att gå efter WHO:s kurvor för helammade barn och inte BVC:s. Amningspuckeln brukar bli tydlig vid 4 månader cirka. På WHO:s kurvor brukar de däremot följa fint fast de dippat på BVC:s. Har ammat två barn runt året och yngsta är 2,5 månad. Jag har också hängiga påsar .

Nu stjäl jag tråden lite och måste bara fråga om den här tillväxtperioden runt 3-4 månader. Min dotter började vid nästan exakt 3 månader vara missnöjd mycket. Det började lite om kvällarna men efter någon vecka var det mer eller mindre gråt från 15-22 (när hon somnade). Hon verkade inte ha problem med magen och hon var ju så pass gammal att kolik inte var så aktuellt. Från födseln till tre månader ammade hon länge varje matning, minst 30 min och ofta en timme i sträck. Hon fick flaska en gg/dag utöver amningen. Men, vid tre månader kom då den här missnöjda perioden och plötsligt ville hon inte amma längre. Jag trodde det var tuttförvirring/att hon föredrog flaskan, men när hon väl tog bröstet så åt hon säkert 1,5 timma i sträck. Efter långmatningarna var hon dock fortfarande ledsen och grät och ibland gav vi henne lite pumpad bröstmjölk på flaska för att se om hon var hungrig och då kunde hon sluka 150ml direkt, varpå hon blev helt lugn och somnade och var nöjd. Vad tror ni om detta? Jag är fortfarande förvirrad över om missnöjdheten berodde på att hon inte fick tillräckligt med mjölk vid amningen, eller om hon helt enkelt föredrog flaskan och inte ville amma längre?

Det som får mig att tro att hon fick för lite mjölk är att hon var så ledsen även mellan amningarna, alltså inte bara när jag ammade henne. Så fort hon fick flaskan så blev hon som sagt lugn i timmar. Sen ökade hon även tre steg på kurvan i samband med att jag gav upp amningen vid 4,5 månad efter någon månads försök. Vad tror ni om detta? För lite mjölk eller flaskans fel?
  • cloudberry79
    Babymama skrev 2013-09-05 14:25:28 följande:

Nu stjäl jag tråden lite och måste bara fråga om den här tillväxtperioden runt 3-4 månader. Min dotter började vid nästan exakt 3 månader vara missnöjd mycket. Det började lite om kvällarna men efter någon vecka var det mer eller mindre gråt från 15-22 (när hon somnade). Hon verkade inte ha problem med magen och hon var ju så pass gammal att kolik inte var så aktuellt. Från födseln till tre månader ammade hon länge varje matning, minst 30 min och ofta en timme i sträck. Hon fick flaska en gg/dag utöver amningen. Men, vid tre månader kom då den här missnöjda perioden och plötsligt ville hon inte amma längre. Jag trodde det var tuttförvirring/att hon föredrog flaskan, men när hon väl tog bröstet så åt hon säkert 1,5 timma i sträck. Efter långmatningarna var hon dock fortfarande ledsen och grät och ibland gav vi henne lite pumpad bröstmjölk på flaska för att se om hon var hungrig och då kunde hon sluka 150ml direkt, varpå hon blev helt lugn och somnade och var nöjd. Vad tror ni om detta? Jag är fortfarande förvirrad över om missnöjdheten berodde på att hon inte fick tillräckligt med mjölk vid amningen, eller om hon helt enkelt föredrog flaskan och inte ville amma längre?

Det som får mig att tro att hon fick för lite mjölk är att hon var så ledsen även mellan amningarna, alltså inte bara när jag ammade henne. Så fort hon fick flaskan så blev hon som sagt lugn i timmar. Sen ökade hon även tre steg på kurvan i samband med att jag gav upp amningen vid 4,5 månad efter någon månads försök. Vad tror ni om detta? För lite mjölk eller flaskans fel?
    Ja alltså, om man ger flaska i det läget fattar inte kroppen att den ska öka på produktionen. ALLA helammade barn har ökningsperioder, för en del blir det mycket tydligt! Då får man amma konstant i några dygn, så har mjölkproduktionen kommit ikapp förfrågan och så ammar man bara på. Det är inte bättre att vara på övre kurvan än nedre kurvan, barn som byter kurva till en överkurva på vikten men håller samma längdkurva blir lättare överviktiga.
  • Babymama
    cloudberry79 skrev 2013-09-05 15:56:58 följande:
    Ja alltså, om man ger flaska i det läget fattar inte kroppen att den ska öka på produktionen. ALLA helammade barn har ökningsperioder, för en del blir det mycket tydligt! Då får man amma konstant i några dygn, så har mjölkproduktionen kommit ikapp förfrågan och så ammar man bara på. Det är inte bättre att vara på övre kurvan än nedre kurvan, barn som byter kurva till en överkurva på vikten men håller samma längdkurva blir lättare överviktiga.

Tack Cloudberry79 för svaret! Det är inte lätt att vet hur man får en amning att fungera. Jag ammade jättejättemycket i flera veckor då dottern var så grinig, men det kändes inte som att min produktion ökade ändå. Vi gav trots allt bara en flaska per dag. Sen ökade även längden på samma vis, alltså flera kurvor upp. Så tror inte hon kommer blir överviktig! :)
  • Chava

Tänk inte så mycket Amma på - så länge din tös är nöjd är allt i sin ordning. Men var beredd på ökad efterfrågan - min lilla sugfisk bor praktiskt taget i min bh - trots att hon är 6 månader och har börjat med gröt och fruktmos. Sover med tutten i gapet hela natten och alla lurar på dagen. Känner mig som en slav haha - men det är ju bara en fas så jag låter henne hållas

• cloudberry79
    Babymama skrev 2013-09-05 16:39:32 följande:

Tack Cloudberry79 för svaret! Det är inte lätt att vet hur man får en amning att fungera. Jag ammade jättejättemycket i flera veckor då dottern var så grinig, men det kändes inte som att min produktion ökade ändå. Vi gav trots allt bara en flaska per dag. Sen ökade även längden på samma vis, alltså flera kurvor upp. Så tror inte hon kommer blir överviktig! :)
    Det visste inte jag heller med första barnet, lägg till en barnläkare som klagade på amningsfrekvensen och två dagar kvar till julafton så kan jag säga att det blev katastrof! Med andra barnet visste jag hur man gör helt enkelt, stressade av, maratonammade i flera dagar och nätter, nekade aldrig bröstet osv. Det gick bra, fast vi hade en jätteknackig start denna gång också (mest pga oro och stress för amningen), för vi gav inte upp. Maken tog ledigt tre månader i början för att vi skulle få amningen att funka utan störningar. Gav aldrig flaska och har aldrig gjort det heller.
  • Babymama
    cloudberry79 skrev 2013-09-05 18:26:50 följande:
    Det visste inte jag heller med första barnet, lägg till en barnläkare som klagade på amningsfrekvensen och två dagar kvar till julafton så kan jag säga att det blev katastrof! Med andra barnet visste jag hur man gör helt enkelt, stressade av, maratonammade i flera dagar och nätter, nekade aldrig bröstet osv. Det gick bra, fast vi hade en jätteknackig start denna gång också (mest pga oro och stress för amningen), för vi gav inte upp. Maken tog ledigt tre månader i början för att vi skulle få amningen att funka utan störningar. Gav aldrig flaska och har aldrig gjort det heller.

Nej, blir det fler barn här så ska jag verkligen försöka att inte ge flaska, det är nog säkert den som körde till det för oss. Vad klagade er barnläkare på? Att ni ammade för ofta/sällan? Skönt att det funkade bra med andra barnet! Då finns det hopp för en annan också :)
  • Flickan och kråkan
    tvättoman skrev 2013-09-05 13:33:39 följande:
    Tack för alla svar!! Känner mig mkt lugnare :) .
    Så klart fick jag genast några nya frågor.:

- den här amningspuckeln som Flickan och kråkan skriver om: vad är det? Och förlåt om jag låter skeptisk, men är det ngt som har vetenskaplig förankring eller är det mer ett BVC-uttryck?

- är det så att bröst inte KAN sina? Jag förstår att spänningen i dem nu alltså inte är avgörande, och att det är viktigt att ta det lugnt och att fortsätta amma stadigt. (Jag hade några otroligt stressade dagar när jag skrev det där, tror faktiskt det påverkade produktionen mkt!!). Men nog sjutton måste det vara möjligt att produktionen lägger av, trots fortsatt amning?? Och trots att vi är förskonade från svält/krig/annat elände som så klart kan påverka. Eller? Vad säger ni?
    Det har vetenskaplig förankring. Det handlar om att helammade barn går upp snabbare i vikt de första månaderna än barn som får ersättning. BVC:s tillväxtkurvor bygger inte på helammade barn och därför får helammade barn på BVC:s kurvor en "puckel" på viktkurvan. Denna syns inte om man istället använder WHO:s kurvor:

http://amningsbloggen.blogspot.se/2008/11/amningsrd-och-hrskartekniker.html

• cloudberry79
    Babymama skrev 2013-09-05 20:27:14 följande:

Nej, blir det fler barn här så ska jag verkligen försöka att inte ge flaska, det är nog säkert den som körde till det för oss. Vad klagade er barnläkare på? Att ni ammade för ofta/sällan? Skönt att det funkade bra med andra barnet! Då finns det hopp för en annan också :)
    Han tyckte det var högst onaturligt att barnet hela tiden låg vid bröstet, det skulle absolut räcka med tio minuter per tretimmarsperiod. Vår första var dessutom prematur och behövde verkligen all amningsträning han kunde få, men när man väl är där så är man i en sån situation att pressen till slut knäcker en, man vill bara hem med ungen, så man slipper sjukhuset. Jag ångrar inte att vi valde ersättning och flaska egentligen, det var rätt val då, men det gav fruktansvärt jobbiga konsekvenser för vår son som drabbats av stora problem med magen efter det.
Svar på tråden Hjälp önskas från er amningskunniga:har frågor om bröstmjölksproduktion mm-