• Tifastar

När riktat ul mot hjärtat

Är gravid i vecka 11.
    Har en son med allvarligt medfött hjärtfel och nu vill jag veta när och vem som ska göra extra koll av hjärtat på bebisen i magen.

• Svar på tråden När riktat ul mot hjärtat
  • SB2011

Skulle tippa att de kollar vid rul och att du kan be din bm att hon nämner de i remissen så de blir en läkare som utför rul!

Men vet inte 100 då sånt kan variera beroende på vart i landet man bor!

Grattis till graviditeten och lycka till

• Vickan I

Vi gjorde det i vecka 20 el var det 21. På spec mvc på Karolinska.

• LitetBus

Jag fick göra ett extra UL i vecka 24, och om jag inte missminner mig var det en överläkare som gjorde det. Och barnmorskan bokade UL:et åt mig.

• Vickan I

Jag kunde inte göra det vid rul. De ville att bebisen skulle bli lite större först för att se bättre Gjorde rul i v18 först.

• Tifastar

Vill helst göra det så fort det går att se. Min son är gravt missbildad i hjärtat o vill inte vara med om en sån resa till. Älskar min son över allt annat men det han genomlidit är så sårande o knäckande.

• SB2011

Innan v18 tror ja inte de går då de säger att de e svårt att se för de e så litet! Just för att man inte ska riskera att missa felen! Men prata med din bm eller kontakta dom på spec mvc direkt!

• alynda

Jag nämnde för BM vid RUL att min syster och min andra systers son båda föddes med lindrigare hjärtfel. Hon snabbinbokde oss då hos UL-läkare samma e m. Minns jag rätt så kollade redan läkaren vid fostervattensprovet i v 13 på hjärtat p g a detta och sa att det i alla fall inte var tal om ngra stora missbildningar.

• Tifastar

Vet att man/en läkare med vant öga kan se. Felet jag är rädd för är väldigt komplicerat o inget litet hål el liknande.

• Papricorn

Jag fick göra riktar ul mot hjärtat eftersom jag själv har hjärtfel och det gjordes i v17!

• miap01

Jag själv har medfött hjärtfel och fick, när jag var i v 21 med båda barnen ett extra ul på spec Mvc som utfördes av överläkaren. Detta ul koncentrerade de sig bara på fostrets hjärta och ingenting annat.

Svar på tråden När riktat ul mot hjärtat