• Blingbling

    Patientrörlighet i EU - ny lag 1 oktober

    Hej! Jag har fått reda på att en ny lag börjar gälla från 1 oktober som innebär att man kan få vård betald av FK gällande vård i utlandet (EU-land) om motsvarande vård inte finns att tillgå i Sverige. Vården måste på något sätt visa sig fungera tillfredsställande internationellt och behöver alltså inte vara vetenskapligt bevisad och beprövad här hemma i Sverige. Man ska tydligen ansöka om denna önskade vård via en blankett och sedan få ett förhandsbesked av FK på hur stor summa som i så fall kommer att betalas ut - och denna summa är bindande. Så här långt hoppas jag allt stämmer och att jag förstått allt rätt...? När man kommer att kunna få tillgång till dessa blanketter för att kunna göra en ansökan om förhandsbesked...sker det före 1 oktober eller släpps de till det datumet? Hur hög är det maxbelopp ni betalar ut eller beror beloppet på hur hög behandlingssumman är? Får man även betalt resor och boende (detta har jag i lagtexten förstått blir aktuellt då man som patient inte ska behöva betala mer eller göra mer utlägg än vad som hade varit ifall vården funnits på hemorten...det är ju det som är tanken med denna patientrörlighet)? Om behandlingen kräver att det även tas prover hos ens partner i utlandet, kan man även söka pengar för honom/henne i sin ansökan? Finns det några restriktioner på vilken typ av vård som kommer att godkännas (har förstått att sådan vård som inte är tillåten i Sverige enligt lag ej heller kommer att godkännas i detta område)? I mitt fall handlar det om ett krånglande immunförsvar och autoimmun sjukdom, vars vård ej finns att tillgå i Svetige, men däremot i England och Grekland med framgångsrika resultat. Hur lång tid beräknar ni att handläggningstiderna kommer att vara (har förstått att det kommer max att vara 90 dgr - med reservation för eventuellt längre tid vid speciella tillfällen)? Kommer denna tid att gå snabbare om man är ute i god tid och "hänger på låset" med sin blankett så här i starten? Många frågor blir det, men är tacksam för svar på dem

  • Svar på tråden Patientrörlighet i EU - ny lag 1 oktober
  • Försäkringskassan

    Hej! 

    Jag måste få be dig att ta kontakt med vårt kundcenter med denna fråga eftersom detta är en fråga vi inte kan besvara via detta forumet. Här kan vi endast svara generellt gällande sjukförsäkringen men tyvärr inte frågor när det kommer till internationell vård. 

    Vårt kundcenter kan du nå genom att skicka ett e-brev till kundcenter@forsakringskassan.se eller via vårt formulär på vår hemsida: http://www.forsakringskassan.se/kontakt/kundcenter_privat/skicka_e-post

    Du kan även ringa till vårt kundcenter på telefonnummer 0771 524 524.
    Våra öppettider är:
    Vardagar 8-21, lördagar 8-15 och söndagar 15-21.

    Hälsningar,
    Cilla, handläggare 

  • Blingbling

    Ok, jag kontaktar dem igen. Har ringt dit några gånger, men majoriteten av dem jag talat med vet inte ens vad lagen innebär eller att den kommer att börja gälla snart. Provar att mejla istället - tack för svaret iaf

  • Försäkringskassan

    Hej igen!

    Det finns lite information om planerad vård utomlands på vår hemsida, detta är visserligen inget nytt men det kanske är det här du menar:
    www.forsakringskassan.se/privatpers/utomlands/om_du_planerar_vard_utomlands/ersattning_vid_planerad_sjukvard

    Där finns även en länk till blanketten "Ansökan om förhandstillstånd för vård i annat EU/EES-land eller Schweiz"

    Om du har ytterligare frågor är du som sagt välkommen att kontakta vårt Kundcenter.

    Hälsningar
    Sigrid, handläggare

  • Blingbling

    Hej igen! Nope, det är inte ett förhandstillstånd för vård som redan finns i Sverige jag menar. Jag menar den nya lagen som gäller från nu den 1 oktober och som heter Patientrörlighet i EU och där man av er på FK kan få ett förhandsbesked på summan man beviljas för vård utomlands i ett annat EU-land. Den vården måste vara vård som inte ges här hemma i Sverige på svenska sjukhus och vårdinrättningar. Här är en länk från riksdagens beslut i juni: www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Utskottens-dokument/Betankanden/Arenden/201213/SoU23/ Och här är mer detaljerad info om lagen (se PDF:en som finns påsen länkade sidan) www.regeringen.se/sb/d/108/a/211030 Annars har jag läst den informationen som du hänvisar till...men den är inte aktuell i mitt fall. Jag har mejlat kundcenter igår och inväntar svar på mina frågor därifrån nu

Svar på tråden Patientrörlighet i EU - ny lag 1 oktober