• Anonym (Melody)

Flytta tillbaka till sverige

Hej,
    Jag har bott utomlands (ej EU land) ett par år, Har fött barn i sverige som har lite dagar kvar sen vi skrev oss utomlands.
    Nu ska vi flytta tillbaka och undrar då om jag har någon rätt till den gamla SGIn? Jag har också en liten bebis som är född här. Vad kommer jag få för SGI på honom?
    Om jag jobbar och tar ut lägsta nivå dagarna under tiden tills min SGI blivit högre kan jag göra så? Hur lång tid tar det att jobba upp SGI?
    Tar det längre tid för mig att få allt detta för att jag först måste skriva mig i sverige, sen ansöka om föräldrarpenning?  Hur lång tid tar det?
    Jag är så orolig för dessa frågor. Jag hoppas att någon kan hjälpa mig att svara på detta. Har svårt att ringa F-kassan här ifrån och min man vill att jag tar reda på allt detta först innan vi flyttar hem.
    Så tacksam för svar!       

• Svar på tråden Flytta tillbaka till sverige
  • Försäkringskassan

Hej!

Om du har varit utomlands utanför EU i ett par år har du inte skyddat din sjukpenninggrundande inkomst(SGI) 
    Det finns särskilda bestämmelser om undantag från dessa huvudprinciper för vissa grupper. Det gäller utsända, statsanställda, studerande och biståndsarbetare.
    För att ha rätt till en SGI ska man stadigvarande arbeta i minst 6 månader.
    Det finns ett särskilt kvalifikationskrav för de första 180 dagarna med föräldrapenning. Kravet är att föräldern under minst 240 dagar i följd före barnets födelse, eller den beräknade tidpunkten för födelsen, har varit försäkrad för en sjukpenning och under hela tiden skulle haft rätt till. 

Om man har ett stadigvarande arbete men ändå inte uppfyller 240-dagarsvillkoret räknas ersättningen om när man har tagit ut 180 sjukpenningdagar på barnet. Då har man rätt att få ersättning enligt sjukpenningnivå om man uppfyller kravet för en SGI. De första 180 dagarna betalas ut enligt ett grundbelopp på 225 kr per dag. Du kan ta ut ersättning enligt grundnivå/lägstanivå om du vårdar barnet minst 1/8 av arbetsdagen. 
    Handläggningstiden på föräldrapenning är 30 dagar från det datum ansökan inkom förutsatt att ärendet är komplett. Utredning av inkomsten kan ta ytterligare 30 dagar förutsatt att du har blivit inregistrerad i Försäkringskassan.

Hälsningar
    Amanda, handläggare

• Anonym (Melody)

Tack för svar.

Om barnet redan är fött i ett annat land och jag skriver mig i sverige efteråt och registrerar mig hos försäkringskassan så betyder det alltså att jag inte har rätt till SGI dom första 180 dagarna oavsett stämmer det? 

Om jag tidigare med dom andra barnen haft en inkomst med SGI  i sverige
    räknas inte det då?

• Anonym (Melody)
    Anonym (Melody) skrev 2013-09-06 00:49:07 följande:
    Tack för svar.

Om barnet redan är fött i ett annat land och jag skriver mig i sverige efteråt och registrerar mig hos försäkringskassan så betyder det alltså att jag inte har rätt till SGI dom första 180 dagarna oavsett stämmer det? 

Om jag tidigare med dom andra barnen haft en inkomst med SGI  i sverige
    räknas inte det då?

Jag har alltså arbetat 12 år heltid med sjukpenninggrundande inkomst innan jag var hemma med första barnet
    . Räknas det in för uttagandet av de första 180 dagarna?
  • Försäkringskassan

Hej!

Om du har varit utomlands i ett par år  så kan du inte räkna med inkomster som du haft innan ni flyttade från Sverige. 

Det  innebär att du  får du föräldrapenning enligt grundnivå som är 225 kronor per dag för de 180 första föräldrapenningdagarna som tas ut för barnet.

I vårt  förra svar har vi skrivit om vad som gäller sen om du börjar arbeta i Sverige.

Hälsningar
    Vera, handläggare

• Anonym (Melody)

hej

Ok. Jag har då en sista fråga.

Kan jag när jag kommer hem ta ut lägsta nivå dagar som är sparade från de andra barnen först
    innan jag jag börjar ta ut på det yngsta barnet?

Jag har varit skriven ca 1 år utomlands. Innan dess hade jag SGI penning som jag tog ut med ett annat barn.
    Från hur lång tid tillbaka räknas de 260 dagarna innan barnets födelse?

Väldigt tacksam för er hjälp här!              

• Försäkringskassan

Hej!

Du kan ansöka om lägstanivå för de andra barnen om det är uttaget minst 180 dagar med sjukpenningnivå för dem.

De 240 dagarna räknas bakåt från det datum barnet föddes eller beräknat förlossningsdatum.

Hälsningar
    Hugo, handläggare 

• Anonym (Melody)

Ok. Så om jag vill ta ut lägsta nivå dagar som är kvar med de äldre barnen (har tagit ut det mesta SGI grundande dagarna med dem ja) så kan jag börja med det och arbeta upp SGI för det yngsta barnet samtidgt.

Då kan jag få SGI på rest dagar men ej på de första 180?
    Har jag förstått rätt?

Finns det inget sätt för mig att få SGI för de första 180 dagarna om jag inte arbetat 260 dagar innan födelsen?    

• Försäkringskassan

Hej!

Om du inte uppfyller 240-dagarsvillkoret men har rätt till en sjukpenninggrundande inkomst(SGI) kan du efter att 180 dagar enligt sjukpenningnivå är uttaget få ersättning enligt din SGI.

Hälsningar
    Bo, handläggare 

• Anonym (Melody)
    Försäkringskassan skrev 2013-09-07 08:04:01 följande:
    Hej!

Om du inte uppfyller 240-dagarsvillkoret men har rätt till en sjukpenninggrundande inkomst(SGI) kan du efter att 180 dagar enligt sjukpenningnivå är uttaget få ersättning enligt din SGI.

Hälsningar
    Bo, handläggare 

Hej igen

Jag är ledsen men jag förstår inte ditt svar.

Hade jag uppfattat det rätt? Se mitt senaste inlägg

.Är svaret du gav på min andra fråga? (om det finns något sätt att få SGI för de första 180dagarna trots att jag inte arbetat 240 dagar innan födelse)?)   
  • Försäkringskassan

Hej

Om du arbetar upp din SGI och har rätt till en SGI men inte uppfyller 240-dagar villkoret så får du din föräldrapenning utbetald enligt SGInivå efter att du har tagit ut 180 dagar på grundnivå, vilket idag är 225 kr per dag. 
    Om du inte uppfyller 240-dagars villkoret så har du inte rätt att nyttja föräldrapenning enligt SGInivå under de första 180 dagarna.

Hälsningar
    Stella, handläggare 

• Anonym (Melody)
    Försäkringskassan skrev 2013-09-08 16:40:18 följande:
    Hej

Om du arbetar upp din SGI och har rätt till en SGI men inte uppfyller 240-dagar villkoret så får du din föräldrapenning utbetald enligt SGInivå efter att du har tagit ut 180 dagar på grundnivå, vilket idag är 225 kr per dag. 
    Om du inte uppfyller 240-dagars villkoret så har du inte rätt att nyttja föräldrapenning enligt SGInivå under de första 180 dagarna.

Hälsningar
    Stella, handläggare 
    Tack.
    Och vad är den om jag inte har rätt till SGI? Mindre är 255kr per dag?

Jag kan ta ut lägsta nivå dagar med äldre barn som är kvar sen gammalt  samtidigt som jag arbetar upp sgin med nya barnet?

Om du tittar på min situation. Hur ska jag gå tillväga för att få bästa möjliga förlädrarpenning. Känns svårt att inte ha rätt till något ´första 180 dagarna för att jag befunnit ig utomlands och inna dess arbetat fulltid i 14. år.

Kan arbete i icke EU-land räknas in på något sätt?

Svar på tråden Flytta tillbaka till sverige