• Chiquita07

    21 år och sjukskriven!

    Jag är 21 år o sjukskriven för bland annat tvångssyndrom (ocd). Det handlar om att jag har hygientvång, typ tvättar mig mer än normalt, känner mig sällan ren utan nästan alltid smutsig. Byter kläder ofta, duschar o tvättar händerna alldeles för mycket. Hur som helst jag försöker verkligen bli frisk och söker faktiskt jobb för jag vill bli en normal människa. Dessutom har jag en privat skuld till min mamma på 29 000 kr, min inkomst i dagsläget (sjukpenning) är på 5600 kr. Ska betala av 3000kr/mån så skuldfri till sommaren. Får dock leva snålt. 2600kr klarar jag mig dock på då jag bor gratis hemma o har bil, behöver bara betala mobilräkning (245kr/mån) och hundförsäkring (ca 300kr/mån) o då har jag ca 2000 kr kvar till övrigt. Det är okej. Sen håller jag o killen på o försöker skaffa barn mitt i allt, kanske verkar konstigt jag vet men killen jobbar o vi vet att vi kommer fixa detta. Barn e typ allt jag vill ha o killen vill inte heller vänta längre. Visst jag kommer bli skuldfri till sommaren som sagt och gravid inom kort hoppas jag men mitt problem e att va gör jag fram tills dess?? Jag har världens tråkigaste vardag, jag går hemma, duschar, tvättar händerna, lagar mat, går ut med hunden, kollar familjeliv, sover middag ibland för jag blir helt slut av mina tvångshandlingar... Jag har som sagt dåligt om pengar så finns inte mycket att göra. Finns det något annat att hitta på?? Tacksam för tips!!

  • Svar på tråden 21 år och sjukskriven!
  • Liten elak och intelligent
    Chiquita07 skrev 2013-09-05 09:23:35 följande:
    Barn vill jag o min kille ha för vi har barnlängtan o gillar barn. Dom flesta skaffar barn någon gång i livet. Om jag får leva hela livet med ocd ska jag inte behöva missa att få barn i livet. Jag vill va en ung mamma o det blir jag inte om jag ska lägga flera år på att bli ocd-fri.

    Jag lovar dig att det för barnet är mycket viktigare att du är en frisk mamma än att du är en ung mamma
  • Liten elak och intelligent
    sagoskog skrev 2013-09-05 10:46:51 följande:
    Det absolut värst för OCD och andra psykiska sjukdomar är stress och sömnbrist. Det triggar alla negativa processer i hjärnan och sätter fart på allt möjligt. Vad tror du ett barn skänker förutom glädje? Jo stress och sömnbrist. Om du redan är så slut p.g.a. din OCD att du måste ta en tupplur på dagen. Hur skulle du kunna hålla ihop med endast 3 timmars sömn per natt i 3 månader? och om vi tänker ett steg längre. Tänk om det händer något mellan dig och killen. Då står du ensam utan försörjning, boende och den stöttning i föräldraskapet du kanske behöver p.g.a. din sjukdom. Eller om killen vill ha hela boendet/vårdnaden om barnet (allt kan hända). Då har han plötsligt ett väldigt försprång med tanke på din diagnos. Eller i värsta fall. Om OCD verkligen gör dig till en olämplig mamma. Jag har själv sett hur just hygientvång kan spåra ur och få en mamma att skrubba sina barn röda varje gång de t.ex. kommer hem från dagis/skolan. Även om du inte är rädd för barn så finns det mycket "ohygieniskt" som barn gör. När de går på toaletten t.ex. då måste de hålla sig i toalettringen med händerna. Hur skulle det kännas för dig på en offentlig toalett? De tar på i princip allt ute på stan, även sånt som normala vuxna skulle undvika att röra vid. De stoppar saker i munnen och pussar andra barn på dagis. Skulle du klara av att kramas och pussa ditt barn? Hur skulle det kännas om du förde över ditt tvång på ditt barn (bara genom att vara som du är) och hon/han sitter i exakt samma situation som dig i framtiden. Jag vet att det här inte är vad du vill höra. Men du måste tänka på sånna här grejer. Då kanske du inser att det mogna och förnuftiga beslutet är att jobba med din OCD och din livssituation först och skaffa barn sen. Låt barnplanerna i stället bli din motivation för att styra upp ditt liv så fort som möjligt. Lycka till.

  • Vitrysk hockeyhjälte

    Varför är det så viktigt för vissa att vara just "ung mamma"? Jag har aldrig fattat det där. Det viktiga är väl att man har möjlighet att försörja barnet, om man sedan är 19 eller 32 år gammal kan väl kvitta.


    Hur stor invandring bedömer du att ett land behöver ha för att det ska kunna skaffa sig pizza?
  • Liten elak och intelligent
    Chiquita07 skrev 2013-09-04 20:28:03 följande:
    Min bacillskräck som man kan kalla den e en stor del av mitt liv, en livsstil kan man säga, den går liksom inte bli av med helt. Jag har fått hjälp genom läkare men det funkar verkligen inte. Problemen minskar dock när jag har det bra omkring mig o ökar om jag har det dåligt (tex om jag bråkar med pojkvännen) Tack för dina tips! Träningsskor har jag, så ut o träna får jag börja med. Det e dock det sociala jag saknar nåt otroligt. Jag vet att jobb kommer jag få inom kort på min pappas företag dock kanske det inte blir heltid men det kommer bli bra. Och boende löser sig när jag får jobb för jag har en stor chans att få lägenhetserbjudande tack vare höga poäng hos en viss hyresvärd. Jag vet att den dagen jag har jobb, boende o barn då kommer problemen minska väldigt mkt för tvångssyndrom e en ångestsjukdom o påverkar av hur livet e i övrigt. Jag e medveten om att jag börjar i fel ordning men alla kan inte gå samma väg här i livet..

    Vad har du fåt för hjälp
  • Geléhallon89

    jag fick barn när jag var 18år, aldrig jobbat och heller ingen utbildning och det var jätte kämpigt. som tur var va sonens pappa utbildad och hade jobb så det gick bra MEN det som är bäst för både barnet och än själv är att ha det stabilt ekonomiskt. att ha ett jobb att gå till när mammapengarna tagit slut. 

     sen finns de chans för endel (som mig) att som förstagångföderska få förlossningsdepp pga sömnbrist och stress och jag tror då att i din situation skulle få de väldigt jobbigt med din ocd. så snälla tänk dig för. 
    det är underbart med barn men kan även vara fruktansvärt jobbigt. ;/  


    Vincent 080622 <3
  • Sensitiveguy
    Vitrysk hockeyhjälte skrev 2013-09-05 10:49:17 följande:
    Men för helvete. Vänta med att skaffa barn!

    Vär är mänskligheten påväg egentligen?
  • Vitrysk hockeyhjälte
    Sensitiveguy skrev 2013-09-05 12:23:28 följande:

    Vär är mänskligheten påväg egentligen?
    Ibland (allt oftare) undrar man.
    Hur stor invandring bedömer du att ett land behöver ha för att det ska kunna skaffa sig pizza?
  • Sensitiveguy
    Vitrysk hockeyhjälte skrev 2013-09-05 12:24:08 följande:
    Ibland (allt oftare) undrar man.

    True!

    Cirka 300 ;) för att besvara din undertext.
  • Carolina01

    Skaffa jobb, en stadig ekonomi, eget boende med din kille osv innan du skaffar barn, och framför allt bör du söka hjälp för din ocd!

  • Eisa

    Har bara läst sista sidan men helvete vilka krav ni har för att man ska få skaffa barn. Man, stabil ekonomi, stabilt boende m.m.

    Hade jag följt råden här på FL hade min fina lilla (ok ganska stora numer) kille inte funnits.

    Att TS bör må bättre psykiskt är ett argument jag lättare kan förstå.

  • Harvester
    Eisa skrev 2013-09-08 16:33:19 följande:
    Har bara läst sista sidan men helvete vilka krav ni har för att man ska få skaffa barn. Man, stabil ekonomi, stabilt boende m.m. Hade jag följt råden här på FL hade min fina lilla (ok ganska stora numer) kille inte funnits. Att TS bör må bättre psykiskt är ett argument jag lättare kan förstå.

    Så du tycker detta är orimliga krav? Att ungen ska kunna bli försörjd, ha tak över huvudet och iaf en chans till att ha både en mamma och en pappa på samma ställe?? Inte så konstigt att det kostar staten så mkt i bostadsbidrag och försörjningsstöd samt ungar "på glid" från trasiga familjer...
  • Chiquita07
    Harvester skrev 2013-09-08 16:38:36 följande:
    Så du tycker detta är orimliga krav? Att ungen ska kunna bli försörjd, ha tak över huvudet och iaf en chans till att ha både en mamma och en pappa på samma ställe?? Inte så konstigt att det kostar staten så mkt i bostadsbidrag och försörjningsstöd samt ungar "på glid" från trasiga familjer...

    Du vet väl inte vad vi (jag o min kille) kommer ha när ungen kmr. Vi kommer kunna ge barnet allt det behöver. Jag bryr mig inte om vad andra tycker o tänker. Vill jag ha barn (o killen) skaffar jag det, oavsett vad ni säger. Det går inte övertala lr påverka mig. Jag vet att mitt barn kmr få det jättebra med en snäll o lugn mamma o underbar o stabil pappa.
  • Grande Rock

    1. Din arbetserfarenhet är från att jobba mrd barn


    2. Du är sjukskriven


    3. Du hävdar att din sjukdom inte hindrar dig frän att ta hand om barn


     


    Varför är du då sjukskriven?


    The Devil Stole the Beat from the Lord
  • Momat
    Chiquita07 skrev 2013-09-08 17:39:47 följande:

    Du vet väl inte vad vi (jag o min kille) kommer ha när ungen kmr. Vi kommer kunna ge barnet allt det behöver. Jag bryr mig inte om vad andra tycker o tänker. Vill jag ha barn (o killen) skaffar jag det, oavsett vad ni säger. Det går inte övertala lr påverka mig. Jag vet att mitt barn kmr få det jättebra med en snäll o lugn mamma o underbar o stabil pappa.
    "Jag har världens tråkigaste vardag, jag går hemma, duschar, tvättar händerna, lagar mat, går ut med hunden, kollar familjeliv, sover middag ibland för jag blir helt slut av mina tvångshandlingar... Jag har som sagt dåligt om pengar så finns inte mycket att göra. Finns det något annat att hitta på?? Tacksam för tips!! "

    Det du skriver om dig själv får mig inte direkt att tänka på en "snäll och lugn mamma", utan en mamma som har problem som hon behöver få hjälp med innan barnet kommer. Jag är säker på att du kommer att bli en bra mamma då du väl blir det, men snälla, ha inte bråttom. Försök klara av att leva ett halvår eller ett år utan tvångshandlingar, för du kan inte helt kallt räkna med att de ska försvinna när barnet kommer.

    Om du redan nu, när du är ensam utan barn, måste ta en tupplur på dagen pga att du blir trött, hur ska det gå när du har barn då? Alla barn sover inte flera timmar på dagen så man kan sova själv.

    Om du redan nu, när du är ensam utan barn, har dålig ekonomi och inte har råd att göra något, hur ska det lösa sig när du får barn? Man blir inte rik av att vara förälder.

    Jag är inte en sån människa som per automatik tycker att man ska ha "allt" innan man får försöka skaffa barn, men livet blir sååååå mycket enklare för en själv om man åtminstone har hälsa och ekonomi i skick först.

  • Harmagedon

    Nä, de flesta fyraåringar har slutat sova middag. Men ts vill väl ha en " bäbis" att gosa med och glömmer att de mycket snart behöver lite mer än mat och gos.

  • mona83
    Chiquita07 skrev 2013-09-04 20:28:03 följande:

    Min bacillskräck som man kan kalla den e en stor del av mitt liv, en livsstil kan man säga, den går liksom inte bli av med helt. Jag har fått hjälp genom läkare men det funkar verkligen inte. Problemen minskar dock när jag har det bra omkring mig o ökar om jag har det dåligt (tex om jag bråkar med pojkvännen) Tack för dina tips! Träningsskor har jag, så ut o träna får jag börja med. Det e dock det sociala jag saknar nåt otroligt. Jag vet att jobb kommer jag få inom kort på min pappas företag dock kanske det inte blir heltid men det kommer bli bra. Och boende löser sig när jag får jobb för jag har en stor chans att få lägenhetserbjudande tack vare höga poäng hos en viss hyresvärd. Jag vet att den dagen jag har jobb, boende o barn då kommer problemen minska väldigt mkt för tvångssyndrom e en ångestsjukdom o påverkar av hur livet e i övrigt. Jag e medveten om att jag börjar i fel ordning men alla kan inte gå samma väg här i livet..
    Då är ett barn inget för dig, tro mig. Barn har massor av baciller och släpar med sig hem ;)
    L.O.V.E
  • Frivilligtbarnfri

    Beklagar dåligt bemötande från andra. Jag är stolt över dig. Du är duktig som tar hjälp och känpar på. Hemma brukar jag virka, laga mat, städa, hudvård, onanera eller nått spnt kanske 🙈💗

  • theotherone
    Chiquita07 skrev 2013-09-04 20:19:06 följande:

    Det e barn jag behöver för att må bra känner jag.


    Barn skaffar man inte för att må bättre, barn skaffar man när man redan mår bra. Vänta med familjebildning tills ditt mående är under kontroll. Du är ung, du har gott om tid. 
Svar på tråden 21 år och sjukskriven!