• Rosdraken

Du med IBS, hur äter du får att må bra??

har precis fått veta att jag har ganska svår ibs efter massor av undersökningar (medicinsk röntgen, gaskopi och colloskopi) massa prover osv. tog nästan ett år av sjukhus besök för att få svar.

Jag har även fått konstaterat en lättare form av laktos intolerans så nu undviker jag laktos helt och har gjort ett tag redan innan jag fick veta då dottern är mjölkprotein intolerant, kommer det naturligt hemma att vi lagar mat anpassad efter henne. märker direkt nu om jag äter nått med mycket laktos magen ballar ur rejält med en gång.

Misstänker även att magen reagerar på gluten och har precis börjat utesluta det ur kosten, kommer vara "sträng" i början för att kanske kunna slarva lite när jag inte har så fruktansvärt ont som nu (kan nästan inte stå rakt när det är som värst).

de är mina två direkta kopplingar jag kan se med kosten förutom lök i alla fall rå lök ger mig vansinnigt ont i magen.

har misstänkt IBS själv i över ett år nu så det var skönt att få det bekräftat väntar på att få träffa dietist även om det lät lite osäker, skulle höras om en månad igen. får fråga igen då om ingen kallelse kommit då.

Men hur äter ni andra med ibs för att må så bra ni kan???

Känner mig lite vilse just nu!         

Sonja 20/5-10 Kajsa 7/6-11 Lisa 23/6-12
  • Svar på tråden Du med IBS, hur äter du får att må bra??
  • PlaskLilly

Har IBS själv och jag äter väl ungefär som vanligt, dock försöker jag att inte äta så stora måltider åt gången. Jag äter självklart tills jag är mätt men inte tills jag är tokmätt för då vet jag att jag får göra skytteltrafik till toa :) dricker även mycket vatten!

• Vira

Hej!

Jag har IBS, haft i många år. Jag la om kosten för ett år sedan, för att gå ner några kilo i vikt. Jag började med LCHF. Första dagen så protesterade min mage som aldrig förr men redan andra dagen var den bättre. Min mage är så gott som helt bra! Men Om jag fuskar så får jag ont. Jag äter allt, som är tillåtet enligt LCHF, fett, olika sorters kål, lök, grädde, ägg och jag får aldrig ont i magen! Det är en sån härlig känsla att kunna äta utan att vara rädd för hur magen ska reagera och måste hålla koll vart det finns en ledig toa ;)  Människor i min omgivning undrar när jag ska sluta äta LCHF, eftersom jag inte behöver gå ner mer i vikt, men det kommer jag aldrig att göra så länge min mage är så här bra! Finns ingen anledning. Mitt tips är att prova LCHF, och fuska inte nåt första månaderna, så får magen vila och läka.

Svar på tråden Du med IBS, hur äter du får att må bra??