Jag är visserligen inte ensam på heltid, utan bara på dagarna och ibland några dygn i streck som nu i helgen. Då försöker jag prioritera snabb, god och lättlagad mat.
Igår åt vi pastasallad med brynt lufttorkad skinka och vitlök, kluvna cocktailtomater, kokt pasta och en bas på 2 msk olivolja, 1 msk balsamvinäger och 1 tsk farinsocker. Idag åt vi resten och ikväll blir det purjolök, creme bonjour gräslök, matlagningsgrädde med räkor och lite cayennepeppar i stekpannan med tagliatelle till. Imorgon blir det resterna och kanske blir det oreganokyckling med pommes chateu på kvällen. Dvs kycklingen får färg och sedan i med 1 matlagningsgrädde, balsamvinäger, hönsbuljong och oregano som får koka ihop. Ev kan man ha tomtarer i. Mer avancerade rätter får vänta för min del, (men jag kan ju dock sätta sambon på det.) Många gillar ju keso och avokado, kanske inte ihop, men med annat till.
Jag antar att det är första barnet för då är man så inne på att bara prioritera barnet, med nummer 2 måste man laga mat på ett annat sätt och har lättare att acceptera att bebisen skriker utan att svetten fullständigt rinner.
Försök kom på när det är lugnast att laga mat. Kanske är det vid 9 varje kväll och att du sedan värmer maten dagen efter. Då får du åtminstone god och förhoppningsvis näringsrik mat. Sedan blir livet enklare med tiden när de kan roa sig mer själva och de får bättre regelbundenhet med mat- och sovpass. Med min första levde jag på fiskgratäng i början för det gick att äta med en hand och amma samtidigt, då hon oftast hann vakna innan plinget.
Kanske kan du bjuda hem någon vän som kan hjälpa dig att laga mat eller köra barnvagn/gulla/bära på bebisen en stund så du får lite tid att laga i lugn och ro. En nymatad bebis är ju lättare. Sedan väljer många att fixa hushållssysslorna med bebis i sele/bärsjal eller babysitter. Just nu trivs min 3-månades ganska bra på ett täcke på golvet, så då får jag lite lugn tid ibland.
Jag hoppas det hjälpte något. Lycka till!