• Love family

Hjälp mig med namn på vår kommande cornish rex i samma stil som vår älskade hund som tassade vidare, han hette som självaste vinguden

Hejsan, kanske detta låter löjligt, men för oss som har gått och går igenom alldeles för många mottgångar på kort tid så betyder er hjälp mycket. Jag och min 7 åriga dotter Bianca ville skaffa oss en cornish rex katt ett tag efter dagen skulle komma då vår älsade hund Backuz skulle behöva tassa vidare. Han gjorde det i år den 2 juli, sorgens dag..han blev 13 år och hans somnade tryggt i min famn utan stress på kliniken. Jag tog helt enkelt en hemveterinär så han han fick somna in i trygghet. Han hette som självaste vinguden, men stavade hans namn annorlunda ( detta var 13 år sen och jag var ung ) Nu är min dotters och min dröm uppfylld om 3 veckor så har vi vår lilla kisse här hos oss....då är hon redo att flytta. Nu vill jag ha hjälp ifrån er att hitta ett fint namn på en gud tjej ifrån den grekiska mytologin som vår Backuz tillhörde. Kan inte sätta in en bild på henne än men hon är svartsköldspaddsfärgad med lite "röda" fläckar och stora härliga blå ögon och jag vet inte om det är lagligt att leta en liknande bilde på nätet och sätta in eller om det bryter mot några regler så jag vågar inte.Jag är synskadad därmed orkar inte mina ögon att läsa eller skriva långa stunder...därav att jag ber er om er hjälp. Tack på förhand :)

• Svar på tråden Hjälp mig med namn på vår kommande cornish rex i samma stil som vår älskade hund som tassade vidare, han hette som självaste vinguden
  • Omogen citron

Afrodite

Athena

Eirene

Cybele

Demeter

Gaia

Hera

Minerva

Medea

Medusa

Urd

Vendrandi

Artemis

• Love family

åååh tack....dom känns smått svåra att ropa till en cornish va? :) Tack för att du tog dig tid...jag ska känna lite på namnen och fråga min dotter när hon vaknar...elller  jag tar det nog när hon slutar sin skoldag :;) Hon är överlycklig liksom jag :)

• Marie-anne

förlåt men hette inte vinguden dionysos? förlåt om det låter korkat men jag är inte så insatt.
    athena, diana

• Love family

Bacchus hette vinguden med den stavningen i det gregiska mytologin fick jag höra när min vovve fick sitt namn...hade då ingen aningen om det..så han fick sin egen stavning innan jag visste att "Backuz" var vinguden..Får jag ta en liknande bild på en cornish ifrån nätet om jag kan ( har aldrig gjort) utan att bryta imot lagen? Behöver ju inte vara just en gregisk gud...ni kanske kan se vad hon passar till:) Har bara fått bild via mobile och jag är inte så bra på att föra över men kommer att försökqa:)

• Love family
    alfahombre skrev 2013-09-05 01:17:40 följande:
    Med inspiration från din synskada tänkte jag på Tiresias, den blinda profeten

Vad jättevackert tänkt <3 Tack...Ska för söka sätta in bilder på min lilla...har försökt få bild till nästa osv....kanske det går nu....Om 3 veckor är hon klar att komma till oss....:) Om jag får med den andra bilden så är den ljusa hennes bror så ni vet :)
  • Love family

Vår blivande familemedlem..om 3 veckor är hon redo att komma till oss, vad ser hon ute att heta??? Säga bara vad ni tycker...ös med namn som ni förklippar med denna lilla sötnosen...Lte dåliga bildert..men ack så söt hon är...

• Omogen citron
    Love family skrev 2013-09-05 00:53:34 följande:
    åååh tack....dom känns smått svåra att ropa till en cornish va? :) Tack för att du tog dig tid...jag ska känna lite på namnen och fråga min dotter när hon vaknar...elller  jag tar det nog när hon slutar sin skoldag :;) Hon är överlycklig liksom jag :)

Det förstår jag. Jag tog bara de namn jag mindes på rak arm, vissa av dem är lite svåra, medan andra är lättare. Hera är inte så komplicerat t.ex.
  • Majsan70

Fast vad heter katten i dag? Jag har aldrig förstått varför nya namn behövs på redan  namnade katter?

Hursomhelst så hade vi en kull med det temat.

Syrinx
    Speio
    Siden
    Och hanen hette Sisyfos.

• Lillan05

Jättesöt kisse!
    Namnförslag:
    Maia- en landgudinna
    Gaia- namn på jorden som gudom
    Helia- en solgudinna
    Hosia- de heliga ritualernas gudinna
    Iris- regnbågens gudinna
    Lina- vävarnas gudinna
    Selene- mångudinna
    Nike- segerns gudinna

• Love family

Hej och tack allesammans, När jag gav min hund namnet Backuz så var det någon som sa det där om vinguden, så jag har gått och trott i 13 år att han var gregisk vingud, men Bacchus han är en romersk vingud och inte en gregisk:)

• Lillan05

Namnförslag romerska gudar:
    Aurora-Morgonrodnadens gudinna
    Flora-Blomningens gudinna
    Fortuna-Lyckans gudinna
    Juno-Himladrottning och äktenskapets beskyddarinna
    Luna-Mångudinnan
    Victoria-Segerns gudinna
    Vesta-Härdens och den heliga eldens gudinna
    Venus-Kärlekens gudinna
    Tellus-Jordgudinnan
    Fama-ryktets och berömmelsens gudinna

• Love family
    Majsan70 skrev 2013-09-05 12:32:08 följande:
    Fast vad heter katten i dag? Jag har aldrig förstått varför nya namn behövs på redan  namnade katter?

Hursomhelst så hade vi en kull med det temat.

Syrinx
    Speio
    Siden
    Och hanen hette Sisyfos.

Hon heter Bombulorina
  • Love family

Skriver upp lite namn och "smakar" lite på dom. Luna skulle hon passa till. Jag trodde aldrig jag skulle ha så svårt att hitta ett passande tjejnamn till rexin. Förut ville vi att hon skulle heta Kitty efter Kitty i andra avenyn som gick förut. Jag beundrade hennes kamp, hennes styrka och hon gav aldrig upp. Hennes personlighet i serien och allt hon har fått utstått och hur fin hon var som människa trots allt hjälpte mig faktiskt att orka efter att min son och min dotters bror dog. Men det blir lite fel känns det som då Kitty associeras direkt till hello Kitty. Vi får se. Men detta lilla mirakel hon kom i rätt tid så hon är mycket speciell och redan högt älskad :)

• Majsan70
    Love family skrev 2013-09-05 19:28:19 följande:

Hon heter Bombulorina

Hmmm jag är vanligtvis helt emot att byta namn, men i det här fallet....helt rätt för det var det mest förskräckliga jag har hört.
  • Love family
    Majsan70 skrev 2013-09-05 20:10:15 följande:

Hmmm jag är vanligtvis helt emot att byta namn, men i det här fallet....helt rätt för det var det mest förskräckliga jag har hört.
    hehe, ja, jag håller med...hade inte bytt om det inte vore för det förskräckliga namnet ;)
Svar på tråden Hjälp mig med namn på vår kommande cornish rex i samma stil som vår älskade hund som tassade vidare, han hette som självaste vinguden