• Milov

Får inte träffa hans barn

Min sambo har en son från sin tidigare relation som jag ännu inte fått träffa för hans pojkens mamma. Vi har försökt med allt för att få henne att ge med sig men hon bara totalvägrar ! Pojken vet inte ens vart pappa bor eftersom han inte får komma hit . Jag jobbar på skolan han går på och ser honom varje dag men jag får absolut inte prata med honom för henne . Min sambo mår otroligt dåligt över att inte få ha sin son hos sig och jag tycker också att det är fruktansvärt jobbigt . När jag ser honom på skolan vill jag bara springa fram och krama om honom men jag måste låtsas som ingenting. Vår relation påvärkas också av detta såklart . Vi försöker själva få barn men det känns ju inte heller helt hundra när jag inte får träffa vårt framtida barns halvsyskon . Vad ska vi göra? Någon mer i samma situation ?

• Svar på tråden Får inte träffa hans barn
  • Anonym (A)

Dra det till rätten. Har ni inte gjort det (och det kan ni väl knappast ha gjort med tanke på att din man inte har umgänge med barnet) så har ni ju inte gjort allt.

• Anonym (Mia)

Hur länge har ni varit tillsammans du och pappan?

• h8him

Vad då "får inte"? Varför godkänner pappan att inte ha normalt umgänge med sitt barn?

• Milov

Umgänge har han , träffar honom minst tre dagar i veckan. men det sker bara på neutral mark . Han är dels för snäll för att bråka med henne och hon hotar att ta pojken med sig till sitt hemland . Rättegångskostnader har vi definitivt inte råd med .

Vi har bott ihop i över ett år .

• h8him
    Milov skrev 2013-09-05 09:59:12 följande:
    Umgänge har han , träffar honom minst tre dagar i veckan. men det sker bara på neutral mark . Han är dels för snäll för att bråka med henne och hon hotar att ta pojken med sig till sitt hemland . Rättegångskostnader har vi definitivt inte råd med .

Vi har bott ihop i över ett år .
    Men varför går han med på det? Han skulle ha lämnat in en stämning för länge sen. Har ni ingen hemförsäkring?
  • Milov

Dom hade vid skilsmässan kommit överens om att ta det lugnt med att introducera någon "styvförälder" , men att det skulle bli så här hade han knappast räknat med . Han säger att han får vara glad över att han får träffa honom hur ofta han vill ändå . Det är ju JAG som inte får . Han har börjat gå på henne mer om det nu på sista tiden och nu vill hon ha ensam vårdnad istället . Jo jag har hemförsäkring .

• h8him
    Milov skrev 2013-09-05 10:29:14 följande:
    Dom hade vid skilsmässan kommit överens om att ta det lugnt med att introducera någon "styvförälder" , men att det skulle bli så här hade han knappast räknat med . Han säger att han får vara glad över att han får träffa honom hur ofta han vill ändå . Det är ju JAG som inte får . Han har börjat gå på henne mer om det nu på sista tiden och nu vill hon ha ensam vårdnad istället . Jo jag har hemförsäkring .
    Visst, men har ni varit ett par i ett år, och planerar en framtid tillsammans så är det inte riktigt så att du kan ses som en tillfällig person i pappans liv.

Behöver inte barnet sin pappa mer än att de ska träffas 3 gånger i veckan på neutral plats?

Hur tror hon att hon ska få ensam vårdnad, när hon vägrar barnet att ha normalt umgänge med sin pappa, och hotar med att fly utomlands med barnet?

Kolla om den gäller även för honom om det blir en vårdnads-/boendetvist.
  • Milov

Pojken behöver honom mer än nånsin . Han ringer flera gånger per dag och gråter efter sin pappa . Dock har det tyvärr gått så långt att hon övertygat sonen att jag är elak och att det är därför han inte får hälsa på hemma hos pappa . Pojken VILL inte träffa mig alls . Det är ren och skär svartsjuka , för pojkens bästa kan hon omöjligt bry sig ett skit om när hon gör såhär . Jag älskar barn och det vet hon , och ser mig som ett stort hot . Sonen vet inte att jag jobbar på skolan , jag har försökt att få neutral kontakt med honom men det blir tredje världskriget varenda gång han kommit hem och berättat att han pratat med receptionisten, både jag och sambon får sig rejäla skopor då . Det känns som vi backar mer än går framåt med det här .

Jag ska kolla upp om det gäller , annars tror jag att han har hemförsäkring hos Folksam inbakat i fackavgiften. Dock vet jag att han inte vill dra det till rätten men snart MÅSTE vi ju få nån rätsida på det här !

• h8him

Hur kan han bara acceptera att sonen mår så dåligt? Det låter inte alls bra.

• Milov

Tro mig , han accepterar det INTE ! Han åker och hämtar honom direkt när han ringer . Pojken mår dåligt utav anledningar som inte har med detta att göra och nu ska vi inte klanka ner på min sambo. Han är världens mest omtänksamma man och pappa och han gör ALLT för sin son . Men han har varken råd eller vilja att dra det till rätten , och jag förstår den biten när det finns en stor hotfull släkt på hennes sida. Han vill varken utsätta sin son, mig eller honom själv för den biten.

• hymafr

Se till att sambon har mailkontakt med exet. Då kan han spara allt hon säger. Hon kan inte neka pappan övernattningsumgänge med pappan som bor i samma stad. Ett skolbarn är alldeles för gammalt för att hävda att pappas nya är farlig etc.

• Anonym (abc)

Be din sambo ringa polisen och höra om det går att dra in pojkens pass pga att mamman hotat att fly landet med pojken.
    Jag har för mig att det går.
    Sen ska han givetvis kontakta familjerätten för att boka ett möte. Om mamman vägrar komma så är det raka vägen till tingsrätten och ensam vårdnad. Inför det hotet kommer nog mamman komma kilande. Den största anledningen till ensam vårdnad där föräldrarna tidigare haft gemensam vårdnad är att en förälder förstör/försvårar umgänget.  

• h8him
    Milov skrev 2013-09-05 11:15:31 följande:
    Tro mig , han accepterar det INTE ! Han åker och hämtar honom direkt när han ringer . Pojken mår dåligt utav anledningar som inte har med detta att göra och nu ska vi inte klanka ner på min sambo. Han är världens mest omtänksamma man och pappa och han gör ALLT för sin son . Men han har varken råd eller vilja att dra det till rätten , och jag förstår den biten när det finns en stor hotfull släkt på hennes sida. Han vill varken utsätta sin son, mig eller honom själv för den biten.
    Jag menar inte att klanka ner på din sambo, men han låter ju barnet fara illa, som du beskriver det. Om han vet att barnet saknar honom, har behov av större umgänge än vad han har idag osv. så är det din sambos skyldighet att ta det obekväma med att bråka med mamman, om det krävs, för att grabben ska ha det bra.

Inte råd? Man har inget annat val än att ta sig råd. Om inte annat får man föra sin egen talan, för att barnet ska få det umgänge barnet behöver och mår bra av.

Svar på tråden Får inte träffa hans barn