• Anonym (Oktoberbarn)

Ansök föräldrarpenning

Hej!
    Har en fundering. Jag går just nu hemma med graviditetspenning tom slutet av september då jag väntar barn i början av oktober.
    Som jag har förstått det måste jag ta ut 5 dagar i veckan för de 10 dagar som är emellan graviditetspenning samt bf eftersom jag i vanliga fall arbetar heltid och nu inte arbetar alls.. Stämmer det?
    Funderar på hur det funkar med helg då, för min graviditetspennings sista dag är en torsdag ska jag ta ut fredag med föräldrardagar då å sen mån- fre veckan efter?

Funderar också över när jag senast måste ansöka att jag vill ha dessa dagar.. Räcker det med dagen innan? Vill inte anmäla för så lång tid i förväg nämligen för sen när barnet är fött har jag inte tänkt ta ut så mycket som fem dagar i veckan. För då kan jag väl mer avgöra hur många dagar jag vill ta ut själv utan att min SGI påverkas? 

Mitt vikariat kommer också gå ut under den tiden jag är mammaledig och kommer ej förlängas då vi har flyttat under ledigheten. Men det är först när barnet har fyllt 1 år som detta kan komma att sänka mitt SGI eller?

Tack på förhand! 

• Svar på tråden Ansök föräldrarpenning
  • Försäkringskassan

Hej!

Om man har arbetat helt utan avbrott minst 6 månader innan du gick på din graviditetspenning så behöver du inte ansöka om föräldrapenning för tiden fram tills barnet föds, pga att man har ett efterskydd från sitt arbete på 3 månader.

Man har även rätt att gå ner i tid eller gå hem helt 6 månader innan beräknad förlossning om man har arbetat helt utan avbrott 6 månader innan dess utan att sgi:n ändras.

Från den dagen barnet fyller 1 år bör man ta ut 5 hela dagar i veckan för att skydda sitt sgi  om man är helt föräldraledig.

Hälsningar
    Hugo, handläggare

• Anonym (Oktoberbarn)

Okej! Jag var sjukskriven en del i början av min graviditet som jag fick beviljad av er.. Räknas det också som utan avbrott? 

Hur många dagar innan man vill ha föräldrarpenning måste man ansöka ex om jag vill ha den 30 september räcker det om jag ansöker via självbetjänning senast den 29 september då?

• Försäkringskassan

Hej!

Sjukskrivning räknas inte som ett avbrott.

Du kan ansöka om föräldrapenning i stort sett närsom helst. Antingen så kan du ansöka i förväg eller i efterhand. Att tänka på är att vi har en handläggningstid på trettio dagar.

Hälsningar
    Malin, handläggare 

• Anonym (Oktoberbarn)

Okej.. Så jag som har jobbat heltid på samma jobb sen 2011-2012 behöver inte ta ut fem dagar i veckan mellan graviditetspenning och barnet födelse?  Mitt SGI är helt skyddat fram till att barnet fyller 1 år?

Jag har nämligen tänkt ta ut 4 dagar/ vecka och det är helt okej?

För hur många månader kan jag söka åt gången? Söker jag fram till den 20:e varje månad då ni har er brytdag? 

• Försäkringskassan

Hej! Ja, har man arbetat i mer än 6 månader i följd utan avbrott så har man rätt att gå ner i tid eller sluta arbeta 6 månader innan beräknad födelse. Detta gör ingen påverkar på SGI:n. Du väljer själv hur många dagar du vill ta ut i veckan. Hur många månader din ansökan ska avser väljer du själv. Du kan välja att ansöka för t ex ett år framåt i tiden eller en månad i taget. Du behöver inte tänka på vårt brytdatum när du ansöker om ersättning. Brytdatumet blir alltid den 20:e oavsett hur din ansökt är förlagd. Hälsningar Isolde, handläggare

• Anonym (Oktoberbarn)

Vad menas med avbrott? Är det typ om man skulle varit tjänstledig?

Svar på tråden Ansök föräldrarpenning