Ansök föräldrarpenning
Hej!
Har en fundering. Jag går just nu hemma med graviditetspenning tom slutet av september då jag väntar barn i början av oktober.
Som jag har förstått det måste jag ta ut 5 dagar i veckan för de 10 dagar som är emellan graviditetspenning samt bf eftersom jag i vanliga fall arbetar heltid och nu inte arbetar alls.. Stämmer det?
Funderar på hur det funkar med helg då, för min graviditetspennings sista dag är en torsdag ska jag ta ut fredag med föräldrardagar då å sen mån- fre veckan efter?
Funderar också över när jag senast måste ansöka att jag vill ha dessa dagar.. Räcker det med dagen innan? Vill inte anmäla för så lång tid i förväg nämligen för sen när barnet är fött har jag inte tänkt ta ut så mycket som fem dagar i veckan. För då kan jag väl mer avgöra hur många dagar jag vill ta ut själv utan att min SGI påverkas?
Mitt vikariat kommer också gå ut under den tiden jag är mammaledig och kommer ej förlängas då vi har flyttat under ledigheten. Men det är först när barnet har fyllt 1 år som detta kan komma att sänka mitt SGI eller?
Tack på förhand!