• Anonym (Väldigt frågande)

Om man blir gravid igen efter 1år och 9mån

Hej jag vill verkligen få ett svar en gång för alla nu, det är så rörigt i huvudet :S

Om jag bli gravid igen med mitt andra barn och vårat första är över 1år och 9mån, då gäller ju automatiskt inte regeln om att man får samma FP som för första barnet. Men vad gäller om jag hela tiden har skyddat min SGI?

Kan man då få samma FP som för första barnet oavsett hur länge det är mellan barnen då?

Min SGI och FP räknades ut på ett gammalt arbete då jag innan barn nr. 1 var arbetslös, sedan dess har jag skyddat min SGI och är nu inskriven på Arbetsförmedlingen igen från första dagen jag inte var föräldraledig längre. Om jag förstår det hela rätt med SGI så får det inte finnas något glapp mellan olika perioder/aktiviteter. Men jag skyddar väl då min SGI om jag är inskriven 100% på arbetsförmedlingen, eller jobbar 50% och inskriven på Arbetsförmedlingen 50%, eller studerar med csn 100%, eller studerar med csn tex 70% och inskriven på arbetsförmedlingen30% - allstå så länge jag har full sysselsättning utan glapp så skyddas SGI:n?

Och om jag går från arbetslös till en anställning kan jag fortfarande "använda" min gamla SGI från ett tidigare arbete när jag skyddat den, jag behöver inte få SGI:n omräknad vid ett nytt sämre betalt jobb eller ett jobb med  färre arbetstimmar? Min gamla skyddade SGI behöver inte räknas om bara för att jag får ett annat arbete?Så FP kan då också räknas på min gamla skyddade SGI/mitt gamla arbete än omräknas om på ett sämre nytt betalt arbete?

Snälla snälla hjälp mig med dessa frågor, det är som en gröt i huvudet på mig med personer som säger olika!          

• Svar på tråden Om man blir gravid igen efter 1år och 9mån
  • Försäkringskassan

Hej!

Så länge man skyddar sin SGI så får man samma föräldrapenning för nästa barn.

Man skyddar sin SGI om man är inskriven på arbetsförmedlingen och aktivt arbetssökande i samma om fattning som det tidigare arbetet, som SGI:n är fastställd efter eller  arbetar och är arbetssökande den andra tiden.

Studerar man och har studiebidrag så har man skydd för den tiden studiebidraget varar, man behöver inte ha fullt studiebidrag 100% det räcker med att man har studiebidrag. 

För att skydda sin SGI så får man inte ha glapp mellan de olika skydden.

Så länge du är inskriven på arbetsförmedlingen och aktivt arbetssökande även när du har ett nytt arbete så skyddas din tidigare SGI och du får föräldrapenning för den SGI:n.

Hälsningar
    Hugo, handläggare 

• Anonym (Väldigt frågande)

Tack snälla för svar.

Undrar bara gällande studier, att man har skydd under tiden man får studiebidrag - under ett lov utan studiebidrag måste man då alltså anmäla sig på tex arbetsförmedlingen den perioden så det inte uppstår ett glapp?

Om man vabbar och är arbetslös och glömt påanmäla sig igen hos dem första friska dagen och gör det en dag försent, då blir det väl inget glapp iaf? Man har ju hela tiden varit inskriven på Arbetsförmedlingen, och bara av- och påanmält VAB -det enda som kan hända då är väl att man kan missa A-kassan för just den dagen man glömt påanmäla sig igen. SGI:n är väl ändå skyddad?-man är ju ändå inskriven hos dem.

Okej? Vid nytt arbete med tidigare skyddad SGI från gammalt jobb så får man föräldrapenning för den gamla SGI.n - Detta gäller alltså även för ett nytt barn man fått och inte bara för det äldre barnet om jag förstått det hela rätt nu?   

• Försäkringskassan

Hej!

Om man har för avsikt att fortsätta studera efter lovet så behöver man inte skriva in sig som arbetssökande på Arbetsförmedlingen.

Så länge man är inskriven som aktiv arbetssökande på Arbetsförmedlingen, även när man vabbar och går miste om inkomst från a-kassa, så skyddar man SGI:n.

Det stämmer att man behåller den tidigare skyddade SGI:n även för barn nummer två.

Hälsningar

Malin, handläggare

• Försäkringskassan

Hej igen!

Ett förtydligande gällande om man får ett nytt arbete. Om du får en ny anställning med sämre betalning och inte är inskriven på arbetsförmedlingen och aktivt arbetssökande så fastställs din SGI efter ditt nya arbete och föräldrapenningen beräknas på den SGI:n.

Hälsningar
    Hugo, handläggare 

Svar på tråden Om man blir gravid igen efter 1år och 9mån