Om man blir gravid igen efter 1år och 9mån
Hej jag vill verkligen få ett svar en gång för alla nu, det är så rörigt i huvudet :S
Om jag bli gravid igen med mitt andra barn och vårat första är över 1år och 9mån, då gäller ju automatiskt inte regeln om att man får samma FP som för första barnet. Men vad gäller om jag hela tiden har skyddat min SGI?
Kan man då få samma FP som för första barnet oavsett hur länge det är mellan barnen då?
Min SGI och FP räknades ut på ett gammalt arbete då jag innan barn nr. 1 var arbetslös, sedan dess har jag skyddat min SGI och är nu inskriven på Arbetsförmedlingen igen från första dagen jag inte var föräldraledig längre. Om jag förstår det hela rätt med SGI så får det inte finnas något glapp mellan olika perioder/aktiviteter. Men jag skyddar väl då min SGI om jag är inskriven 100% på arbetsförmedlingen, eller jobbar 50% och inskriven på Arbetsförmedlingen 50%, eller studerar med csn 100%, eller studerar med csn tex 70% och inskriven på arbetsförmedlingen30% - allstå så länge jag har full sysselsättning utan glapp så skyddas SGI:n?
Och om jag går från arbetslös till en anställning kan jag fortfarande "använda" min gamla SGI från ett tidigare arbete när jag skyddat den, jag behöver inte få SGI:n omräknad vid ett nytt sämre betalt jobb eller ett jobb med färre arbetstimmar? Min gamla skyddade SGI behöver inte räknas om bara för att jag får ett annat arbete?Så FP kan då också räknas på min gamla skyddade SGI/mitt gamla arbete än omräknas om på ett sämre nytt betalt arbete?
Snälla snälla hjälp mig med dessa frågor, det är som en gröt i huvudet på mig med personer som säger olika!