• Chickie

Vilken matkasse är bäst för småbarnsfamilj?

Hej alla!

Vi har en 3-åring och väntar en till bebis som kan komma när som helst Tungan ute

Jag funderar på att köra på matkasse, dvs leverans av mat och recept varje vecka, under tiden jag är mammaledig. Dels pga att det är sååå tråkigt att fundera ut mat varje vecka samt jag har inte bil så det blir min man som får handla efter jobbet vilket gör att han kommer hem senare vilket jag nog inte kommer orka med..! Så planen är att få middagsmaten och menyn levererad och så småhandlar jag mjölk osv i närbutiken på väg hem från dagis.

Är det någon här som testat detta och vilken matkasse/mataffär rekommenderar ni isåfall? Det ska vara någorlunda enkel vardagsmat riktat till barnfamiljer.

Tacksam för råd!!           

• Svar på tråden Vilken matkasse är bäst för småbarnsfamilj?
  • Mrs Green

Vi har testat lite olika och jag tycker också att Linas barnkasse är klart bäst.

• Kasse

Jag rekommenderar systembolagets kasse!

• Anna83a

Ica har en matkasse som jag bara hört gott om o flera barnfamiljer har den. Dock så måste den hämtas i butik men det kanske din sambo skulle kunna lösa, tar ju inte lång tid att bara svänga förbi o hämta den. Kolla icas hemsida!

• Chickie
    Kasse skrev 2013-09-06 14:22:35 följande:
    Jag rekommenderar systembolagets kasse!

Haha ;)
  • Chickie

Tackar för råd!! Ska kolla upp. Känns bäst med hemkörning - tror inte min man har det i sig att bara hämta upp kassar i mataffären - han kommer att gå in och strosa runt och köpa annat och bli sen hem och det kommer jag inte orka med ;)

• Gravid till sommaren

Flera Ica-butiker har hemkörning av kassen också. I alla fall där vi bor. Vi kör med ICas kasse. Om den är bra till en barnfamilj vet jag inte. Vi har tre barn och dom gillar inte kassen så mycket . Men vi har inte problem med att barnen är små i maten och magra, när det är något dom gillar kan dom vräka i sig. Så hos oss är det en bra balans, och vi tycker det är bra att barnen får lära sig nya smaker. Obs! Det är inget krångligt, konstigt eller särskilt exotiskt i Icas kasse, även om våra barn tycks tro det ibland, utan vanlig god och lättlagad mat.

• Mumin80

Vi kör på Linas. Det är ju iofs bara varannan vecka. Men det tycker jag är ganska bra, för ibland vill man ju välja själv vad man lagar också :) Samt att med två vuxna och två små barn så blir det oftast minst en, eller två, matlådor, som man också måste hinna äta upp nån gång. Nu brukar det fixa sig eftersom vi äter matlåda på jobbet, men ändå, det är skönt att inte få matleveranser för "ofta", som det skulle bli för oss om vi fick varje vecka. 

Dom har numera också laktosfri kasse har jag för mig.

Våra döttrar, 1,5 och 3,5 år, äter oftast av maten. Recepten är ofta också anpassade så att man t.ex. kan blanda i grönsakerna eller servera dem vid sidan om, om man har lite kinkiga barn :) Tre snabba rätter (max. 30 minuter från start till bord) och två medel som kan ta 30-40 minuter att laga.  

• Bobelin

Vi har Citygross. Den har alltid färsk köttfärs, färsk fisk, färsk kyckling, färskt fläsk eller nötkött (minst 600 g vardera), och något från charken som korv,kassler,bacon och så pasta, potatis,ris och grönsaker. Det går alltid lättxatt ändra recepten till sitt favoitrecept om det skulle vara något man inte gillar (vi skippar ofta kycklinggrytor och grillar kycklingen istället).

Och kostar bara 599.

• Scratt

Gillar inte linas barnkasse, det har ingen i min familj gjort (2 barn som är 3 och 5)
    Saras matkassar är bättre tycker jag...
    Middagsfrid är sådär...

• Scruffy

Vi provade Linas barnkasse 1 gång och det räckte. Våra bar var då ca 5 och 6,5. Det generella ondömmet från både vuxna och barn var att maten var ganska smaklös och menlös. Nu äter vi inte het chili till varje måltid utan vanlig mat men men lite mera smak och lryddning. Vi körde ganska länge med Linas Inspirationskasse. Där fick man ofta mycket intressanta smaker och tips och ideer. Nu har vi inte haft någon kasse på 7 månader.

• Chickie

Hm varannan vecka låter ju bra - känns som att det som sagt kommer att bli lite mat över! Tror vi testar Linas barnkasse och ser hur det går :) Tack för alla råd!

• Echo

Jag gillar ICAs. Inspiration om man har gott om tid till matlagningen och billiga veckan om man har stressigt.

Man kan välja tredagarskasse om man vill. Varannan vecka är ett uselt alternativ (hade det med Linas) eftersom råvarorna inte håller så man måste ändå laga allt första veckan. 

My entire existence was constructed by a sociopath in a sweater vest, what do you suggest i do?
Svar på tråden Vilken matkasse är bäst för småbarnsfamilj?