• Anonym (fundersam)

Föräldrapenning studerande med tidigare jobb

Hej! Jag undrar hur det fungerar med föräldrapenning för studerande som jobbat tidigare? Jag började plecis plugga och har nu csn.

Innan dess jobbade jag som timvikarie på ett par olika förskolor mellan Augusti 2012-Augusti 2013 samtidigt som jag varit inskriven på arbetsförmedling och akassa. Det har varit kortare och längre vikariat, ibland dagar, veckor och även några månader. Jag har jobbat för det mesta, inte haft många lediga dagar och haft en lön på ungefär 11000-12000 efter skatt i månaden.

Innan dess hade jag ett vikariat på en förskola mellan oktober 2011 och augusti 2012 och då hade jag en månadslön på 14500 innan skatt.

Så om jag tar uppehåll i mina studier för att vara föräldraledig kommer min föräldrapenning hamna på lägsta nivå eller kommer den grundas på en sammanställning av mina senaste lönespecifikationer eller kommer den att grundas på det längre vikariatet jag hade?
    Tacksam för svar!

• Svar på tråden Föräldrapenning studerande med tidigare jobb
  • Försäkringskassan

Hej

Generellt så kan Försäkringskassan fastställa din sjukpenninggrundande inkomst om du har arbetat minst 6 månader stadigvarande. Denna inkomst blir vilande om du sedan studerar  med CSN-stöd. Du har så att säga ett SGI-skydd så länge du studerar med CSN-stöd.
    För att fastställa vad du har rätt till i föräldrapenning, så måste Försäkringskassan första utreda din sjukpenninggrundande inkomst. Bedöming görs i varje enskilt ärende, men för att få tydligare svar om vad som gäller för just dig, så ska du kontakta Kundcenter på 0771-524 524.

Hälsningar
    Mia, handläggare

Svar på tråden Föräldrapenning studerande med tidigare jobb