• Anonym (fladder)

Någon som op. bort analflik?

Jag har sökt  hjälp för att ta bort en stor analflik som blev kvar efter hemmosarna jag fick under mina graviditeter. Jag har inte ont eller så men den är stor, ful och sitter mot mellangården så jag vill knappt visa mig för min man längre fast jag vet att han inte bryr sig. och så behövs ju duschen efter varje toabesök också...

Var iaf hos kirurgen som sa att de avråder från att skära i baken eftersom läkningen tar sån tid och det oftast blir infektioner. Jag vill verkligen bli av med fliken så jag undrar om någon här har erfarenheter av ett sånt här ingrepp?Undrar lite hur det gått för andra.
    Låter ju lite läskigt att ha ett öppet sår där nere som kan bli infekterat... 

• Svar på tråden Någon som op. bort analflik?
  • Anonym (.)
    Anonym (f) skrev 2013-09-06 13:00:34 följande:
    Det är ju ingen estetisk zon från början :) Tycker man tillräckligt mycket om någon för att uppehålla sig i analtrakten så brukar man inte bry sig om hur det ser ut (såvida det är rent i alla fall).
    Analen har alltid varit en erotisk zon!
  • Anonym (f)
    Anonym (.) skrev 2013-09-06 13:05:14 följande:
    Analen har alltid varit en erotisk zon!
    Erotisk, ja... men knappast estetisk :)
  • Anonym (fladder)
    Glad Nä, särskilt estetiskt är väl inte just den regionen i vanliga fall heller. Men jag har mått dåligt pga av detta o känt mig hämmad i sexlivet plus som sagt att det går åt en halv toarulle efter 2an och det är ändå inte rent.Tungan ute Men är lite skraj av mig när det kommer till op, så jag får väl fundera lite till. Tack för era inputs!!!
  • Anonym (fladder)
    Moondance skrev 2013-09-06 11:51:42 följande:
    Mitt såg nog ut som Ts beskriver. Jag hade en stor lång påse som började i mellangården och sträckte sig in mot analhålet. Sen hade jag en lite mindre bredvid, utanför analhålet, sen en pytteliten mittemot. Alla togs bort och det gick bra som sagt för min del. Jag gjorde det på kirurgen i Ystad. Betalade inte ett öre, eftersom jag har frikort.
    Och alla operationer har risker. Men jag hade besvär av mina flikar. Fick sår, läckte avföring, kunde inte torka rent. Så man måste kolla till för och nackdelar helt klart. Jag tog risken för jag palla inte mer.

Beskriver precis hur mitt ser ut. De mindre struntar jag i men just den stora "är i vägen". Har dock sluppit problem med sår och läckage vilket jag är tacksam över! Skönt att det gått bra för dig! Vilket hel-e det kan vara med hemorrojder... Bara hoppas man slipper det framöver.
  • Anonym (Lider)

Hej!

När jag fick en tid för operation så läste jag lite på nätet, och det är mestadels "skrämsel" propaganda. Jag fick smått panik och tänkte att det kanske inte är värt det. Men som allt annat så läker kroppen jätte bra och man får smärtlindring som gör att man klarar sig från den värsta smärtan.

Jag gick varje dag 5km och hittade mig själv... Att få äntligen känna sig fräsh och att det skulle bli bättre gjorde att läkningen inte var så hemsk. All smärta som man hade under 2v, är ingenting om man ändå inte vill ha sex eller visa sig för sin partner, och som jag, hade enorma smärtor och blödde igenom kläder osv. vågade inte umgås med vänner och tillslut hade jag enorm smärta som var olidlig.

Nu ett halvår senare har jag gått ner 15kg och fått tebax mitt liv, jag kan umgås med folk och (tor eller ej, man glömmer rätt fort) 

Ville skriva det här så att fler vågar ta det här steget och få tillbaka ett fungerande liv efter hemorrojder besvär.

Lycka till och läs allt med nypa salt!

ps.
    Som en klok förälder sa till mig "de som har opererat sig och som har gått br för,   går vidare med livet obemärkt"

• Anonym (me)

Jag har inte opererat hos läkare, utan har faktiskt tagit bort flera stycken på egen hand. Det är kanske inte att rekommendera, men det har fungerat. Jag började med att försöka strypa dom med en sytråd, och efter ett par dagar började huden bli svart och började släppa i kanterna. Då tog jag lite bedövningssalva och klippte av det som var kvar med en ren sax. Var väldigt noga med rengöring och det hela läkte ganska snabbt. Det gjorde inte alls ont efter att man klippt av huden, och jag blev nöjd. Det låter helt galet kanske, men jag var desperat. Jag mådde mycket bättre efteråt när jag såg normal ut igen. Jag har inte vågat förnedra mig med att gå till läkaren med det eftersom jag vet att de sällan går med på att ta bort dom.

• Anonym (f)
    Anonym (me) skrev 2013-09-06 21:34:36 följande:
    Jag har inte opererat hos läkare, utan har faktiskt tagit bort flera stycken på egen hand. Det är kanske inte att rekommendera, men det har fungerat. Jag började med att försöka strypa dom med en sytråd, och efter ett par dagar började huden bli svart och började släppa i kanterna. Då tog jag lite bedövningssalva och klippte av det som var kvar med en ren sax. Var väldigt noga med rengöring och det hela läkte ganska snabbt. Det gjorde inte alls ont efter att man klippt av huden, och jag blev nöjd. Det låter helt galet kanske, men jag var desperat. Jag mådde mycket bättre efteråt när jag såg normal ut igen. Jag har inte vågat förnedra mig med att gå till läkaren med det eftersom jag vet att de sällan går med på att ta bort dom.
    Vilken akrobat du måste vara :)
    Tur att det inte blev infekterat... måste varit ännu pinsammare att gå till läkare i så fall och förklara vad som hänt haha.
    Mycket handlingskraftigt i övrigt :)
  • Anonym (Lider)
    Anonym (me) skrev 2013-09-06 21:34:36 följande:
    Tråkigt att du behövde ta tag i problemet själv. Jag blev op på St:captio sjukhus och där var det så himla proffsiga och trevliga...

Dock sa läkaren, varför gråter du. Han menade på att jag skulle få hjälp och skulle vara nöjd. Men eftersom jag hade lidit så himla mycket av mina besvär var det en så stor grej och som alla andra som lider av Hemmisar, skäms så himla mycket. I synnerhet visa det för främmande personer.. och i vissa fall ganska många gr "för att få en remiss"

Men klart värt allt besvär och oftast inte värre än att föda barn, dock är föda barn inte lika tabu.  
  • pinglan02
    Anonym (Lider) skrev 2013-09-06 21:25:38 följande:
    Hej!

När jag fick en tid för operation så läste jag lite på nätet, och det är mestadels "skrämsel" propaganda. Jag fick smått panik och tänkte att det kanske inte är värt det. Men som allt annat så läker kroppen jätte bra och man får smärtlindring som gör att man klarar sig från den värsta smärtan.

Jag gick varje dag 5km och hittade mig själv... Att få äntligen känna sig fräsh och att det skulle bli bättre gjorde att läkningen inte var så hemsk. All smärta som man hade under 2v, är ingenting om man ändå inte vill ha sex eller visa sig för sin partner, och som jag, hade enorma smärtor och blödde igenom kläder osv. vågade inte umgås med vänner och tillslut hade jag enorm smärta som var olidlig.

Nu ett halvår senare har jag gått ner 15kg och fått tebax mitt liv, jag kan umgås med folk och (tor eller ej, man glömmer rätt fort) 

Ville skriva det här så att fler vågar ta det här steget och få tillbaka ett fungerande liv efter hemorrojder besvär.

Lycka till och läs allt med nypa salt!

ps.
    Som en klok förälder sa till mig "de som har opererat sig och som har gått br för,   går vidare med livet obemärkt"

Å vad glad jag blir att läsa detta! Glad för din skull och att du fått ett nytt liv!! Och jag förstår dig så väl. Har haft galen smärta tidigare så vet hur jävligt det kan vara. Jag tänker också att man ska leva många år till och då vill jag nog känna mig fräsch och kunna slappna av med min partner Flört Men jag får väl vänta och se vad läkaren kommer fram till.

Jag har också skämts så mkt vid läkarbesök men nu tycker jag att man ska kunna prata om dessa besvär och de som inte klarar det har större problem än mig Glad 
  • Anonym (äntligen gjort op)

Opererade mig i torsdags, har lite smärtor om jag inte tar smärtstillande, jag tog bort 2 hudflikar, en precis i anus och en i mellangården, väldigt besvärligt när jag skulle torka mig efter ha gjort nr 2, nu känns det skönt igen att kunna torka sig som vanligt!

Jag hade inga besvär med att få op, ingen som sa att jag inte kan eller skall göra den, det var positivt hela vägen!

Inte så svårt att sitta heller, så länge det är mjukt underlag eller att jag sitter på en kudde så är det ok, så ni som tvekar, gör op, ni kommer inte att ångra er!

• Anonym (Hej)

Hej, 

för två dagar sedan tog jag bort min analflik så jag är just nu i läkningsprocessen. Jag tänkte berätta hur det har gått för mig hittills då jag själv var så jävla rädd innan och satt och googlade och läste läskiga historier om operationen😢

Jag fick min flik efter hemorrojder för cirka 1,5 år sen och sen dess har den bara växt och blivit större till cirka 1cm (den satt precis vid anus mot mellangården). Den har inte gjort speciellt ont men jag har känt mig obekväm av den vid sex och det var krångligt att hålla rent. 

Iallafall så fick jag en tid efter ett halvår och det känns såååå skönt att den äntligen är borta. Jag fick cirka 4/5 stick av bedövningssprutan och den gjorde lite ont. Sen tog de bort fliken med en elektrisk nål och sen var det klart. Själva borttaget kändes inte förutom att det blev varmt. Från att jag kom in i rummet tills att de var klara tog cirka 20 minuter. Jag har varit på toa några gånger efter och såklart att det gör ont eftersom det är ett öppet sår i röven men inte så att jag sitter och gråter utan det går att lida igenom. 

Jag är asglad att jag gjorde det och mår jättebra. Det har gått två dagar sen op men jag känner mig helt som vanligt och går till skolan osv. Så om du är rädd nu inför ingreppet så hoppas jag att detta kan lugna ner lite ❤️

• Anonym (Hemorrojden)

Jag blev opererad för 6 dagar sen. De skar bort 3 hudflikar och 3 inre hemorrojder. Verkar vara olika huruvida kliniker vill göra detta eller inte. Ingen på min klinik smacka om massa komplikationer efteråt men däremot meddela dom om smärtan

• Anonym (BBB)
    Anonym (Hemorrojden) skrev 2024-03-05 14:10:55 följande:

Jag blev opererad för 6 dagar sen. De skar bort 3 hudflikar och 3 inre hemorrojder. Verkar vara olika huruvida kliniker vill göra detta eller inte. Ingen på min klinik smacka om massa komplikationer efteråt men däremot meddela dom om smärtan

Gör det ont? Vilken typ av klinik gick du till? Betalade du ur egen ficka?

Gick du till vårdcentralen först?
  • Anonym (Hemorrojden)
    Anonym (BBB) skrev 2024-03-05 14:47:13 följande:
    Gör det ont? Vilken typ av klinik gick du till? Betalade du ur egen ficka?

Gick du till vårdcentralen först?
    Själva operationen var ju smärtfri , fick jättemycket smärtlindring. Dagen efter mådde jag också prima då jag hade en tampong i rumpan dränkt med smärtlindring och bedövning. Men efter det har det gjort skitont när jag behöver på toa. Jag har kraftiga smärtstillande men när jag behöver gå på toa gör det ont så jag skakar , skrikgråter och ibland kräks. Ibland gör det ont i flera timmar efter toabesöket också.
    Jag blev opererad på sjukhuset så betalade patientavgift på 300:- plus vad medicinerna kostade. Ja, besök hos vc först som remittera mig till kirurg som tog beslutet om operation 
  • Anonym (BBB)
    Anonym (Hemorrojden) skrev 2024-03-05 14:58:22 följande:
    Själva operationen var ju smärtfri , fick jättemycket smärtlindring. Dagen efter mådde jag också prima då jag hade en tampong i rumpan dränkt med smärtlindring och bedövning. Men efter det har det gjort skitont när jag behöver på toa. Jag har kraftiga smärtstillande men när jag behöver gå på toa gör det ont så jag skakar , skrikgråter och ibland kräks. Ibland gör det ont i flera timmar efter toabesöket också.
    Jag blev opererad på sjukhuset så betalade patientavgift på 300:- plus vad medicinerna kostade. Ja, besök hos vc först som remittera mig till kirurg som tog beslutet om operation 
    Oj då, jag hoppas det känns bättre snart! Det låter tufft!! Men det är klart, det är ett känsligt område. Jag har en analflik, inga hemorrojder. Funderar på att ta bort den, men då får jag kanske betala själv pga att den inte är så stor och bara en. 
Svar på tråden Någon som op. bort analflik?