• Mellanmjölkens land

Ikeas fårskinn, sälja eller återbruket?

Många föräldrar har IKEAs fårskinn i vagnen vilket även vi hade i några månader. Sen fick vi veta att det var kromgarvat varpå det förpassades till en låda på vinden.

Jag vet att skinnet är giftigt och inte bör användas i kombination med barn men samtidigt vet jag att många föräldrar ändå köper de där skinnen eftersom de är tvättbara (vilket de är pga kromgarvningen). Om ett par veckor är det loppis och då funderar jag på om skinnet ska få följa med (inkl en lapp om att det är kromgarvat) eller om det ska förpassas direkt till återbruket?

Hur tänker ni?

• Svar på tråden Ikeas fårskinn, sälja eller återbruket?
  • Ramborg

Hur mycket krom är det kvar efter att det är tvättat? Jag menar, ok att det inte är bra för miljön när det tillverkas och när det är nytt, men borde inte giftet tvättas ut med tiden?

42.
  • RöttÄrSött

Enligt ikea så innehåller inte skinnet några farliga ämnen, däremot är det strävt och håren kan lossna (det är alltså inte barnsäkert) varav det säljs som en matta.

Jag skulle sälja det utan problem.

• Mellanmjölkens land

Jag har ingen aning om hur mycket krom som är kvar, har bara hört att det är kromgarvat och att det är därför det är tvättbart. Försvinner kromen antar jag att skinnet blir hårt efter tvätt

• DetÄrBaraLillaJag

Jag har ett Ikea och ett dyrare skinn till Lilleman.. Jag har tvättat Ikea fällen 5-6 gånger ja det blir hårt efter första tvätten.. Men jag ullkurade den med lanolin så att den blev mjuk igen.. :) så jag hade tagit med den och sålt den.. Det är upp till föräldrarna om dom Vill ha det lr inte.. Perfekt att ha nu i vinter i vagnen för att han inte ska frysa och man behöver inte ha råångest för att man skär hål för selen, vilket jag inte hade gjort i den dyrare fällen..

Svar på tråden Ikeas fårskinn, sälja eller återbruket?