Vilken stavning av namnet?
Jag och maken har enats om tilltalsnamn men är oense om stavningen. Vilket tycker ni? Eller tycker ni någon annan stavning?
Jag och maken har enats om tilltalsnamn men är oense om stavningen. Vilket tycker ni? Eller tycker ni någon annan stavning?
Röstar på Zackarias. De heter min son, ett namn som finns i släkten. Första som hette Zackarias levde på 1600-talet och stavade sitt namn med z och ck.
Zacharias.
Jag har bara stött på stavning med Z, aldrig sett det stavas med S.
Har inte träffat på någon med stavningen S. Folk brukar fråga om min son stavar med ck el ch aldrig om han stavar med S el Z. Ni väljer ju självklart det som passar er bäst och vad ni tycker är finast. Vill bara säga att det är så många som påpekar att dom är trötta på z men namnet har under lång tid stavats med z så det är inget nytt påfund. (1694 föddes en släkting till mig med stavningen Zackarias, född och bosatt i Sverige).
Jag skulle stava Sakarias. Zackarias skulle jag uttala som det står med ck som i ordet "tacka" dvs "zacka-rias", var det så ni hade tänkt uttala det?
Namnet är bibliskt förresten, och där stavat med S. Om man vill gå efter det mest ursprungliga, nu när några nämnt 1600-talet.
Jag håller f ö med någon som skrev att enklast är snyggast.
Less is more
Ja namnet stavas med S i Bibeln. Ville bara visa att Z inte var en ny stavning på namnet.
Jag har bara träffat äldre, riktigt gamla män som stavat med S. Unga med Z och oftast ch.
Väldigt kul att höra allas åsikter om stavningen på namnet.
Alla stavningarna är fina på sitt sätt... =)
Zakarias