• MoonFlight

Vilken stavning av namnet?

Jag och maken har enats om tilltalsnamn men är oense om stavningen. Vilket tycker ni? Eller tycker ni någon annan stavning?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vilken stavning av namnet?
  • Vivan82

Röstar på Zackarias. De heter min son, ett namn som finns i släkten. Första som hette Zackarias levde på 1600-talet och stavade sitt namn med z och ck.

• pluvdo

Zacharias.

Men först skall jag gå in i garderoben och säga pisspotta... men säg det inte till mamma.
  • pluvdo
    Farmor52 skrev 2013-09-07 09:37:13 följande:
    Jag föreslår att ni funderar på stavningen Sakarias istället. Det stämmer mer överens med svensk stavningstradition. Risk finns att han annars alltid få påpeka att hans namn stavas med Z. Men det är inte helt ovanligt med Z heller. Där tror jag att stavning mrd ck skulle vara enklast för honom. Bland kompisar och kanske också andra kommer det att bli "Zacke" eller liknande. Det är något som de flesta med långa namn råkar ut för.
    Jag tror snarare att det finns en stor risk för att någon som heter "Sakarias" måste påpeka gång på gång att namnet skall stavas med S och inte med Z eftersom samtliga stavningar med Z är vanligare än "Sakarias" (och andra stavningar med S.)

Det finns 647 män som har förnamnet Sakarias. Av dessa har 248 namnet Sakarias som tilltalsnamn.

Det finns 77 män som har förnamnet Sackarias. Av dessa har 39 namnet Sackarias som tilltalsnamn.

Det finns 42 män som har förnamnet Sacharias. Av dessa har 26 namnet Sacharias som tilltalsnamn.

Det finns 666 män som har förnamnet Zakarias. Av dessa har 280 namnet Zakarias som tilltalsnamn.

Det finns 773 män som har förnamnet Zackarias. Av dessa har 421 namnet Zackarias som tilltalsnamn.

Det finns 1115 män som har förnamnet Zacharias. Av dessa har 591 namnet Zacharias som tilltalsnamn.

S=766/313
    Z=2554/1292
    Men först skall jag gå in i garderoben och säga pisspotta... men säg det inte till mamma.
  • Omogen citron
    Vitrysk hockeyhjälte skrev 2013-09-07 16:47:28 följande:
    Sakarias stavas det. Inga jävla Z, C och H.

En sådan stavning har jag aldrig sett, med S alltså. Det vanligaste måste ändå vara att man stavar med Z.
  • Vivan82

Har inte träffat på någon med stavningen S. Folk brukar fråga om min son stavar med ck el ch aldrig om han stavar med S el Z. Ni väljer ju självklart det som passar er bäst och vad ni tycker är finast. Vill bara säga att det är så många som påpekar att dom är trötta på z men namnet har under lång tid stavats med z så det är inget nytt påfund. (1694 föddes en släkting till mig med stavningen Zackarias, född och bosatt i Sverige).

• aftereight

Jag skulle stava Sakarias. Zackarias skulle jag uttala som det står med ck som i ordet "tacka" dvs "zacka-rias", var det så ni hade tänkt uttala det?

Namnet är bibliskt förresten, och där stavat med S. Om man vill gå efter det mest ursprungliga, nu när några nämnt 1600-talet.

Jag håller f ö med någon som skrev att enklast är snyggast. Less is more

• Vivan82

Ja namnet stavas med S i Bibeln. Ville bara visa att Z inte var en ny stavning på namnet.

• fluu

Jag har bara träffat äldre, riktigt gamla män som stavat med S. Unga med Z och oftast ch.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Vitrysk hockeyhjälte
    fluu skrev 2013-09-08 15:25:37 följande:
    Jag har bara träffat äldre, riktigt gamla män som stavat med S. Unga med Z och oftast ch.
    Nyss hade du ju "aldrig sett" stavningen?

Att en icke obetydlig del av nutida föräldrar tycks få någon sorts kick av att förvanska stavningarna på sina barns namn ändrar inte på någonting. Det är som om folk skulle få för sig att den här sajten hette PhamiljeLihv och tycka det var "uniiiikt". 
    Hur stor invandring bedömer du att ett land behöver ha för att det ska kunna skaffa sig pizza?
  • Vitrysk hockeyhjälte
    Vitrysk hockeyhjälte skrev 2013-09-08 23:35:45 följande:
    Nyss hade du ju "aldrig sett" stavningen?

Att en icke obetydlig del av nutida föräldrar tycks få någon sorts kick av att förvanska stavningarna på sina barns namn ändrar inte på någonting. Det är som om folk skulle få för sig att den här sajten hette PhamiljeLihv och tycka det var "uniiiikt". 
    Hm, sorry. Det var nån annan som sade sig aldrig ha sett stavningen. My bad.
    Hur stor invandring bedömer du att ett land behöver ha för att det ska kunna skaffa sig pizza?
  • aftereight
    fluu skrev 2013-09-08 15:25:37 följande:

Då är det finare och mer unikt med S.
  • MoonFlight

Väldigt kul att höra allas åsikter om stavningen på namnet. 
    Alla stavningarna är fina på sitt sätt... =)  

Svar på tråden Vilken stavning av namnet?