• nenne31

Hur mycket har ni gått upp?

Hej Tjejer ni som kommit till hälften av graviditeten vecka 20 ca hur mkt har ni gått upp i vikt?

Var ni normal viktiga,underviktiga eller överviktiga innan ni blev gravida?

Jag har tappat bort mina andra journalen på mina tre barn så jag kommer ej ihåg vad jag hade gått upp vid hälften av tiden sist :)

Jag väntar nummer 4 nu och är i vecka 21 imorgon och har gått upp 7 kg.

Jag har de andra graviditeterna gått upp 17,15,17 kg till sist!

Kul om ni svarat :)

• Svar på tråden Hur mycket har ni gått upp?
  • jemo2014

Jag är strax i vecka 19 och har gått upp 5 kilo. Jag tror att jag kommer gå upp en del tyvärr. Mycket beror ju på hur man levde innan man blev gravid och hur det förändras efter pluset.

För min del har jag verkligen INTE ätit för två, jag har inte ätit mycket snask eller varit särskilt lat sedan jag blev gravid. Däremot så var min livsstil innan pluset: inte äta kolhydrater och hård träning minst 5 dagar i veckan. Det varken kan eller vill jag upprätthålla nu. Till och med vecka 16 mådde jag så fruktansvärt dåligt: lågt blodtryck med yrsel, ett vidrigt illamående dygnet runt osv. För att häva det har jag ätit lite men väldigt ofta och det enda jag "kunnat äta" har varit snabba kolhydrater och fett, typ tunnbröd med Bregott. Inte konstigt att man går upp då.
    Är man redan överviktig och har en osund livsstil blir det ju inte lika stor omställning för kroppen kanske?

• MeAngeleyes

Jag är i v 27 och har hittills gått ner 1kg som jag gått upp vid förra vägningen så plusminus noll. :)

Förra gången gick jag upp 6 kg och vid efterkontrollen hade jag gått ner 16! Vägde dessutom mindre ändå från start den här gången så jag hoppas jag lyckas hålla vikten under resten av tiden också!

• Vänliga J
    jemo2014 skrev 2014-09-10 15:52:28 följande:
    Jag är strax i vecka 19 och har gått upp 5 kilo. Jag tror att jag kommer gå upp en del tyvärr. Mycket beror ju på hur man levde innan man blev gravid och hur det förändras efter pluset.

För min del har jag verkligen INTE ätit för två, jag har inte ätit mycket snask eller varit särskilt lat sedan jag blev gravid. Däremot så var min livsstil innan pluset: inte äta kolhydrater och hård träning minst 5 dagar i veckan. Det varken kan eller vill jag upprätthålla nu. Till och med vecka 16 mådde jag så fruktansvärt dåligt: lågt blodtryck med yrsel, ett vidrigt illamående dygnet runt osv. För att häva det har jag ätit lite men väldigt ofta och det enda jag "kunnat äta" har varit snabba kolhydrater och fett, typ tunnbröd med Bregott. Inte konstigt att man går upp då.
    Är man redan överviktig och har en osund livsstil blir det ju inte lika stor omställning för kroppen kanske?
    Oj, det där hade kunnat varit jag som skrivit! Åt LCHF innan men det gick inte fortsätta när jag blev gravid. Precis som dig var det bara kolhydrater som gällde, gärna mackor/flingor/gröt. Inget protein alls :(
    Gick fort upp fem kilo men stannade där i en månad. Nu i vecka 21 har jag gått upp 8, inte så kul ;( Tredje barnet, var smal innan..
  • mel

Jag gick upp 9 kg under min graviditet

• anonymajag

Jag är i v21+1

Har gått upp ca8 kg tror jag. Normalviktig, vägde 52 innan och är nu redan uppe i 60 tror jag. :p

Inte mycket jag kan göra något åt. Jag är hungrig HELA TIDEN. Kan vara hungrig 1h efter att jag ätit lunch. Äter inte större portioner nu än innan och är inte nå mer sugen på sötsaker alls, men jag äter som sagt betydligt oftare. :p

• tjejhalmstad
    anonymajag skrev 2014-09-21 14:27:52 följande:

Jag är i v21+1

Har gått upp ca8 kg tror jag. Normalviktig, vägde 52 innan och är nu redan uppe i 60 tror jag. :p

Inte mycket jag kan göra något åt. Jag är hungrig HELA TIDEN. Kan vara hungrig 1h efter att jag ätit lunch. Äter inte större portioner nu än innan och är inte nå mer sugen på sötsaker alls, men jag äter som sagt betydligt oftare. :p

Vikten kan ju stanna upp mot slutet med (vilket de gjorde på mig) så din viktuppgång är inte mycket. Jag var med hungrig ofta och kan säg att det inte blivit bättre nu under amning :)
  • ullin

Var normalviktig innan graviditeten. Vägde 51 vid inskrivningen i v 5-6 och igår stod vågen på 55 i v 16 (15+5). Så plus 4 kilo hittills men jag pendlar väldigt lätt 1-2 kilo upp/ner från 53 kg pga vad jag ätit/druckit.

Så är egentligen inte så orolig fastän bm höjde varnande på fingret igår och det är inget kul. :/

Försöker undvika godis men är just nu i ett ok där suget är galet. Första två månaderna åt jag inget godis alls så det svänger rejält.

• FrauCasio

Jag har redan gått upp 15 kg och det både märks och syns. Tror det kommer att sluta med 20 kg. Känner mig absolut inte bra. Jag är annars normalviktig. Men att börja på en diet nu käns heller inte bra.

Väntar med att föda och sen måste jag ta tag i vikten! Ska gå ner till mitt normala jag!

• Lebocarma

Nu är man i V.32+5 gått upp 3,5 kg får se nästa gång den 1/12 när man ska till Bm nästa gång tycker 4 veckor är för långt i mellan men inte tydligen.

• Downy

Är i vecka 32 och gått upp 9.5 kg. Med förra gick jag upp 13 kg totalt hoppas inte på mer nu!

• NästanHeltLycklig

Går in i v.19 imorgon och i morse stod vågen på +4kg. Men skulle gissa på att det visar mindre under veckan. Brukar alltid samla på mig lite extra under helgen:P

• Marrie

Jag är gravid i v27 jag har gått upp ca 20kg, slutade att röka i samband med graviditeten. Är 174cm och vägde innan ca 64kg hade ett ganska så fysiskt jobb innan. Känner mig som ett hus...

• aj 378

I v. 20 med första hade jag gått upp 15kg, hade extra kilon från början också. Slutade på +35kg. Sex månader senare hade jag gått ner 55kg. Nu är jag gravid igen i v. 14 och har gått upp 3kg. Livrädd för att gå upp mycket i vikt igen.. och få en mega bebis igen.. hoppas landa på MAX 12-15kg denna gången.

Svar på tråden Hur mycket har ni gått upp?