• Anonym (?)

spelmsibruk? hur ta upp det?

hejsan!

jag har ett problem som jag hoppas att ni kan hjälpa mig med. bor i hopp med min sambo och våra barn. ingen av oss är någon höginkomsttagare och det är mindre med pengar nu när jag är sjukskriven.

men vi har bra kontroll på våra utgifter och inkomster och det brukar inte vara några större problem att rätta mun efter magsäck.

men periodvis så händer det att pengar bara "försvinner", vid en sådan tidigare period så upptäckte jag av en slump att sambon hade massor med spelkvitton i sin plånbok, han hade spelat för flera hundra den månaden. jag har inget emot spelandet i sig, utan blev mest bara arg och ledsen då han mycket väl vet om att vi inte har råd att lägga så mycket pengar på spel.

nästan precis i samband med detta så dog en nära anhörig till mig och det blev aldrig av att jag tog upp det med sambon.

nu har det återigen hänt att jag upplever att pengar bara har försvunnit, i går kväll så fick jag en magkänsla så när sambon lagt sig så kollade jag i hans plånbok, och återigen massor av spelkvitton. under en tre veckors period så har han spelat för över 500kr. och vi har  inte dom pengarna att lägga på spel.

det är inga stora summor han satsar men det är i princip dagligen och många gånger så är det fler än ett kvitto per dag (olika summor så det är mer än en satsning).

snälla har någon några bra tips på hur jag ska ta upp det här med sambon?                      

• Svar på tråden spelmsibruk? hur ta upp det?
  • Anonym (Ja)

"Jag tittade i din plånbok och hittade spelkvitton. Vill du berätta något för mig? Det finns hjälp att få. Jag är inte okej med att du spelar såhär mycket / Jag går med på att du spelar ibland, men 500kr/tre veckor är för mycket."

Säg det bara, ni lever väl i en relation? Är ni inte ärliga med varandra? 

• Anonym (Fd spelberoende)

Tycker att du har gjort fel som har snokat i hans plånbok, den är lika privat som en dagbok. Först måste du be om ursäkt för att du har snokat och sen fråga hur han har tänkt när han har lagt så mycket pengar på spel, nu när ni inte har råd?

• Anonym (marina)

ring mig snälla jag  kan hjälpa dig att inte ramla i helvete så fört du har läst detta snälla
    jag  är själv i samma situation!!!!!!!!!!!!!!! 040188859

• Anonym (marina)

först ska du stoppa alla lån och krediter som kan göras på internet  på ditt namn jag tror att det är skatte verket man ringer. (sms lån först det är snabba pengar)!!!!!!!!!
    bytta kod på din dosa!!
    byta lösenord på alla betalt och kredit kort som finns i hemmet  eller släng dem bara det är bäst!!!!

ansök om en kredit uplisning på dig själv  och kolla om du har lånat några pengar.
    titta om sakerna som är värda finns förtforande i hemmet eller på sin plats
    tro inte på att det är några räkningarna som ska betalas utan att du ser räkningen själv.

om allt detta inte har hänt. gör det ändå så det inte händer. tro på mig  anas kommer du komma ihåg det jag skrev till dig i hela ditt liv. han kan inte bli samma person som innan. får han pengarna på kontot kommer han inte att kunna kontrollera det. 

viktigt.! har  han redan tagit lån som du inte vet kommer han att få panik  att spela för att vinna pengar att lämna tillbaka skuld som han har tagit utan att du vet.
    bråka med det är viktigt  jätte viktigt att du säger att det är okej vi ska avbetala det ta inte nya skulder annas lämnar jag dig och gör det om han gör det igen anas ramlar du i helvete.

Svar på tråden spelmsibruk? hur ta upp det?