• mammalovis

Gemensam bebis, hur fördelar ni sysslorna med hem och barn?

I juni fick vi en liten tös som band ihop vår familj med ett barn på respektive håll. Han har en dotter på snart 9 som bor här varannan helg och 4 veckor under sommaren. Jag har min dotter på 2,5 år på heltid då pappan kommer och går p g a psykisk ohälsa och ovilja att ha dottern i samband med frivillig övertid, flickvän, festande mm.

Det jag funderar på är hur ni andra fördelar er tid? Hos oss är sambon van att han har fått sovmorgnar sedan dottern var 4 och tydligen kunde plocka ut förberedd frukost själv ur kylskåpet. Så han har fortsatt vara uppe till efter midnatt som regel oavsett om han börjar jobba klockan 8 eller inte med följden att han anser att han har rätt att sova till 10-11 på lediga dagar. Med jämna mellanrum somnar han mitt på dagen då hans dygnsrytm inte håller.

Min dygnsrytm följer ju barnens sovmönster. Min 3-månaders somnar som regel vid 10-12 på kvällen. Oftast somnar jag när jag liggammar henne, men ibland händer det ju att jag tar lite egentid när hon somnat. Sedan sover hon till runt 4-6 och förhoppningsvis hinner jag somna om innan min tös kommer knallandes vid halv sju, sju. Om jag kan försöker jag sedan sova middag med båda barnen, men det är ju inte alltid vi lyckas tajma in lillasyster utan hon kan ligga äta bort den tiden. Visst det blir ju vila, men inte samma sömn. Sammantaget märker jag att jag sover för lite då jag konstant är trött i benen och stubinen blir kortare. 

Så hur gör ni andra med sovmorgnar på lediga dagar?

Visst vill jag ju umgås med min dotter, men att inte närvara vid frukosten någon gång skadar ju inte henne och jag skulle kunna få några timmars extra vila. Visserligen ställer han upp och byter någon bajsblöja om det krisar, men inte så att han frivilligt gör sällskap med resten av familjen till frukost. Tycker ni att den andre parten har rätt att bibehålla samma dygnsrytm som när han var ungkarl? Jag tycker det är svårt att kräva det när det inte är hans barn ...

Sedan ligger mycket hushållsarbete på mig. Visst jag är hemma på dagarna, men det är i princip alltid jag som tar initiativ till att skriva matsedel och handlingslista, handla, fläckbehandla och  tvätta barnens kläder och våra handdukar. Sedan håller jag kollen på vad barnen behöver för nya kläder, plockar fram för säsong o s v. Matlagningen står han mestadels för och vi har bestämt att vi dammsuger var sin gång i veckan. Diskmaskinen sköter vi väl båda även om det är jag som tömmer den i princip varje morgon i samband med frukosten även om den var klar när han ställde sista disken kvällen innan.
    Överhuvudtaget är morgnarna rätt tuffa för mig med att få ihop två barn då min dotter sticker och leker mm så bara påklädningen är ett evigt tjatande. Än så länge är ju amningen rätt oregelbunden också.
    Han kliver ur sängen, klär sig, pussar lite på bebisen och går sedan till jobbet. Visst det kanske inte går göra mycket annorlunda på morgonen även om han har lite flexibla tider, men lite mer på kvällen hade jag önskat att han hade gjort utan jag hade behövt tjata/påminna om det. Så nu i helgen har det varit rätt skönt att ha ordning på diskbänken med omnejd när han varit borta.

På kvällen hjälps vi åt med barnen, så där fungerar det bra, men det vore skönt att få lite ordning på mina flyttkartonger innan bebis börjar krypa ... Jag är absolut ingen pedant, men det vore skönt att inte känna sig som en skållad råtta jämt.

Så hur fördelar ni andra sysslorna med barn och hem?

• Svar på tråden Gemensam bebis, hur fördelar ni sysslorna med hem och barn?
  • Nyfiken gul

vadå ställer upp och byter nån bajsblöja??  

Seriöst - han är PAPPA till barnen - vad är problemet`?

Man delar på ansvar om barn och hushållsysslor. Punkt. Finns inget att diskutera.

Du ska inte finna dig i detta helt enkelt. Han ska bara ta sin del av ansvaret .

Min man skiftjobbar och när han o jag fick gemensamt barn så var han noga med att jag fick mina timmars sömn jag behövde . Sen hur det fördelades var egentligen inte viktigt, bara vi tog halva ansvaret var för att båda skulle kunna få sova ordentligt.  

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • supersötasilversara

Även om han inte är pappa till din äldsta dotter ser jag det som självklart när ni bildat familj tillsammans att han också får ta ansvar även där. För han hjälper ju DIG genom att byta blöja, ta barnen om morgnarna. Du måste säga ifrån! Likaså vardagar, även om han ska till jobbet så kan han faktiskt ta båda barnen om de är vakna så du får ligga en timme till, det är bara det att han får gå upp tidigare för att hinna med. Man är ju inte "bara hemma" när man är föräldraledig, det är tufft jobb hela dygnet. På hrlgerna borde ni alla gånger ta varsin sovmorgon. Du behöver ju också vila. Och din man måste ju inse, väljer han att alltid vara uppe sent, ja då får han ta den smällen på morgonen när det är hans tur att gå upp. Tvinga honom att blk mer delaktig i ert liv, han verkar ju inte komma dit själv, och så lnge du inte säger ifrån, så kommer han nog fotsätta att glida med.

• Natulcien

Det låter som om du håller på att gräva din egen grav...
    Du måste ju säga ifrån. Om du fortsätter att serva honom och låta honom sova, så kommer ju ingen förändring att ske. Du måste börja ställa krav.

Även om 2,5-åringen inte är hans biologiska barn, så har ni ju skaffat ett gemensamt barn, ni bor ihop och är en familj. Då delar man på allt. Det funkar ju inte om den ena kör sitt eget race och kommer och går som hen känner för.

• tvättoman

Min sambo tar alla morgnar (byter blöja, rapar,,' går upp) och jag sover en timme till, eftersom jag tar alla nätter. (Jag helammar.) detta är på helgerna.

På veckorna är jag ensam då sambon arbetar på annan ort. Därför får han ta igen mkt tid med barnen på helgen, men även stora hushållsarbeten som tex tvätt, storhandling etc, som vi alltså gör tillsammans eller ensam utan barn på helgen.

I veckorna sköter jag ju allt löpande underhåll; matlagning, disk, packa jumpapåse, gå till fritidsaktiviteter mm.

Så länge man ammar tycker jag den andre partnern kan ta morgnarna. De får ju en hel natts sömn. Sen, när amningen slutat, kör man varannan morgon.

• supersötasilversara
    tvättoman skrev 2013-09-08 12:30:04 följande:
    Min sambo tar alla morgnar (byter blöja, rapar,,' går upp) och jag sover en timme till, eftersom jag tar alla nätter. (Jag helammar.) detta är på helgerna. På veckorna är jag ensam då sambon arbetar på annan ort. Därför får han ta igen mkt tid med barnen på helgen, men även stora hushållsarbeten som tex tvätt, storhandling etc, som vi alltså gör tillsammans eller ensam utan barn på helgen. I veckorna sköter jag ju allt löpande underhåll; matlagning, disk, packa jumpapåse, gå till fritidsaktiviteter mm. Så länge man ammar tycker jag den andre partnern kan ta morgnarna. De får ju en hel natts sömn. Sen, när amningen slutat, kör man varannan morgon.

Svar på tråden Gemensam bebis, hur fördelar ni sysslorna med hem och barn?