Har min dotter nagon diagnos??
Min dotter ar lite drygt 3 ar och har alltid varit lite sen i utvecklingen.
Jag har funderat mycket fram och tillbaka det senaste aret om hon har nagon slags funktionsnedsattning.. Jag har buntat ihop alla hennes sma egenheter och ar nu orolig over att det ar nagot som inte ar som det ska. Detta ar mitt forsta barn sa jag har ingen erfarenhet sedan forr med barn i den har aldern, men jag har en nara vannina med en dotter som ar 2 manader aldre an min och hon ar sa utvecklad!
Bade i tal, forstaelse, lyssnar, brakar(som barn gor), gar att resonera med. Min vanninas dotter gick nar hon fyllde 1 medans min dotter inte ens satt upp 100% stadigt. Hon borjade ga sent pga att hon inte satte ner hela foten i golvet utan bara tarna, sa nar hon val fick in balansen sa trippade hon bara pa ta.
Hon har fortfarande tendens att ga pa ta men satter enda ner hela foten sa det ser ut lite som om hon studsar fram med "spanstiga"steg.
Hon har ett ryckigt satt att rora sig pa som gor att hon kan tas for ett yngre barn och ar inte 100 pa motoriken an..
Hon har aven en tendens att inte lyssna alls. Jag maste holla koll pa henne varenda sekund nar vi ar ute for hon kan helt plotsligt bara forsvinna ivag. Nar man da kallar hennes namn sa ar det precis som om hon inte hor och bara gar pa.. Jag vet att hon hor for horseltest har hon gjort och det kanns inte som trots. Trotsa kan hon gora, men da ar det mer att hon tittar pa mig och ler riktigt illmarigt samtidigt som hon gor det dar hon inte fick gora.. Det ar ungefar som om hon ar helt i sin egna lilla varld nar hon inte lyssnar..
Hon kan ga runt och vifta med sina hander(ungefar som om man forsoka skaka av dem vatten efter man tvattat handerna) under en liten stund da och da. Hon leker inte med andra barn men hon soker garna deras uppmarksamhet, oftast tyvarr genom att ga fram och nypa eller sla dem.. Jag har forsokt att fa henne att forsta att det inte ar sattet att skaffa vanner med utan att man kan ga fram och klappa pa axeln eller saga hej. Jag misstanker att slaendet kommer utav att hon har svart att komunicera med tal..
Hon ar ett positivt barn som oftast ar glad men blir hon arg sa skriker hon sa att hon kan fa ett glas att ga sonder, men det gar oftast over ganska sa snart.
Ar det har nagot som jag ska forsoka fa utratt eller ska man bara avvakta och se med tiden? Jag ar sa orolig och jag har last att for att gora det basta sa ska diagnosen sattas sa tidigt som mojligt..
Min lilla flicka ar mitt allt och jag ar inte radd for en ev diagnos,. Jag vill bara veta sa att hon kan fa ev hjalp som hon kanske behover som hon nu inte far for att utvecklas sa mycket hon kan..