• Anonym (pju)

Vad säga om detta?

Jag vill göra er åsikt om detta, hur ni ser på det hela.

Bakgrund: Kvinna vill ha barn, lurar en man genom att ta sönder kondomerna. De är inte tillsammans och mannen har sagt att han enbart är där för sex. Kvinnan vill mer och tror att även mannen ska vilja det om hon blir gravid, trots att hon även vet att han inte vill ha barn. Mannen har en djup depression och svår ångest som han äter medicin för vilket han mest troligt kommer att få göra resten av sitt liv det är den största orsaken till att han inte vill ha barn. 

Nutid: Barnet är snart 4 år, pappan har en ny kvinna som kan och vill finnas för barnet och ett umgänge har upprättats. Detta har pågått i ca 2½ år. Umgänget är dock med långt mellanrum både för att barnet visat att ett tätare umgänge inte fungerade samt för att pappan inte mår bra i sig själv i rollen som pappa och även till viss del pga avstånd.

Som det är idag är det mest bonusmamman som har hand om barnet vid umgänge, pappan gör inget självmant med barnet men visar ändå kärlek när de tex tittar på tv ihop. Detta har medfört att barnet nu är mycket gnälligt och klängigt efter sin pappa som då mår ännu sämre och drar sig undan ännu mer.

Pappan och biomamman har ingen vidare kommunikation, till stor del för att mamman har stort kontrollbehov och blir rasande om inte pappan ringer direkt han har hämtat barnet från dagis. Hon menar att hon måste vara säker på att han kommer. Pappan har aldrig underlåtit att hämta barnet men var sen en gång pga trafikolycka, då ringde han dagis och meddelade, mamman blev även där arg för att han inte ringt även henne. Mamman önskar också mer pengar av pappan, vilket pappan inte vill ge, han betalar idag underhåll samt alla barnets ytterkläder. Även vissa 'småsaker' så som pulka köper pappan när mamman frågat om det.

Pappan mår allt sämre ju mer krävande barnet blir, barnet i sin tur blir frustrerad av att pappa inte är närvarande mer än fysiskt många ggr. Barnet har i sin tur också fått göra lite som det vill hos mamman vilket lett till att barnet sällan lyssnar och gör som det ska, tex ta upp sina leksaker efter sig, inte lägga maten på bordet och grisa med den mm.

Pappan tappar lätt tålamodet och bonusmamman får ta över. Samtidigt tycker pappan att bonusmamman är för hård (dvs när barnet skriker i ilska över att det inte får göra som det vill som tex stänka ut allt vatten ur badkaret, grisa med maten, skrika och tjoa non stop) bonusmamman blir då frustrerad eftersom hon är den som får ta ett allt mer oregerligt barn eller stöta sig med pappan som hon helst önskar ska klara av att så småningom kunna ta hela ansvaret.

Bonusmamman har lämnat ansvaret till pappan ett flertal ggr, det resulterar i att pappan sätter på en film och själv sitter vid datorn. När barnet protesterar och inte vill sitta vid tv:n ensam mer eller helt enkelt ledsnar och hittar på annat (oftast något bus med att ta sönder något) så tappar pappan tålamodet och ryter i så barnet börjar skrika, oftast av ilska = pappan mår ännu sämre.

Stöd i sitt föräldraskap är inget pappan vill ha.

• Svar på tråden Vad säga om detta?
  • Anonym (D)

Men alltså, blev du arg när han blev försenad pga en olycka och han inte ringde dig utan bara dagiset?

• Anonym (pju)
    Anonym (D) skrev 2013-09-08 18:10:03 följande:
    Jag tycker  att både mamman och pappan behöver stöd och hjälp...
    Jag får stöd för mitt kontrollbehov. Det har blivit bättre.Jag har dock fortfarande svårt att slappna av och ha egenhelg innan jag vet att barnet är hämtat. Vet inte varför då jag vet att bonusmamman hämtar om pappan inte skulle av någon anledning.
    Eterisk skrev 2013-09-08 18:12:37 följande:
    Jag tycker att du (biomamman Drömmer ) och pappan ska arbeta på att komma bättre överens. Jag tycker att pappan ska ta tag i sitt sköra psyke och se till att må bättre och jag tycker att styvmamman ska backa undan och låta pappan bli/få vara pappa.
    Han har lite svårt för mig (av uppenbara skäl) så kontakten är mest mellan bonusmamman och mig. Pappan äter medicin som tar udden av det mesta men han mår fortfarande inte bra i sin roll som förälder och vill nu inte längre gå i terapi eftersom den inte gett något alls på ca 4 år.

Backar bonusmamman blir det inget umgänge alls.

• Anonym (pju)
    Anonym (C) skrev 2013-09-08 18:14:17 följande:
    Så går det när man köper billiga kondomer. En testad kondom går inte att sticka hål på, de är designade att "explodera"
    Ja inte vet jag vad det var för prisklass på kondomerna jämfört med andra, köpte och la ner i lådan bara. Stack rakt igenom alltihopa och hoppades på det bästa. Vilket blev till det värsta förutom mitt barn som jag älskar.
  • Anonym (pju)
    Anonym (D) skrev 2013-09-08 18:17:46 följande:
    Men alltså, blev du arg när han blev försenad pga en olycka och han inte ringde dig utan bara dagiset?
    Ja. Tyvärr. Idag hade jag inte blivit det, men då agerade jag inte så bra.
  • Eterisk
    Anonym (pju) skrev 2013-09-08 18:20:38 följande:
    Jag får stöd för mitt kontrollbehov. Det har blivit bättre.Jag har dock fortfarande svårt att slappna av och ha egenhelg innan jag vet att barnet är hämtat. Vet inte varför då jag vet att bonusmamman hämtar om pappan inte skulle av någon anledning.

Han har lite svårt för mig (av uppenbara skäl) så kontakten är mest mellan bonusmamman och mig. Pappan äter medicin som tar udden av det mesta men han mår fortfarande inte bra i sin roll som förälder och vill nu inte längre gå i terapi eftersom den inte gett något alls på ca 4 år.

Backar bonusmamman blir det inget umgänge alls.

Bonusmamman verkar vara för dominant. Du och pappan får försöka samarbeta bättre. 
    Har du sett den här tråden? Där verkar finnas en liknande problematik.

www.familjeliv.se/Forum-4-362/m71030164.html

• Anonym (pju)
    Eterisk skrev 2013-09-08 18:23:39 följande:
    Bonusmamman verkar vara för dominant. Du och pappan får försöka samarbeta bättre. 
    Har du sett den här tråden? Där verkar finnas en liknande problematik.

www.familjeliv.se/Forum-4-362/m71030164.html

Hon är inte för dominant, jag vet att det kan låta så,men hon finns i bakgrunden eftersom pappan brusar upp så lätt. Pappan tar heller inga som helst egna initiativ, har aldrig gjort kring barnet.

Läste trådstarten där nu, ja låter lite likadant fast vad jag vet så håller mitt barns pappa med bonusmamman i uppfostran, jag med, men jag är lite slapp ibland ska erkännas. Inte alltid jag pallar med alltid. Fast hon kanske inte säger precis allt iofs även om vi pratar massor.
  • Eterisk
    Anonym (pju) skrev 2013-09-08 18:29:51 följande:
    Hon är inte för dominant, jag vet att det kan låta så,men hon finns i bakgrunden eftersom pappan brusar upp så lätt. Pappan tar heller inga som helst egna initiativ, har aldrig gjort kring barnet.

Läste trådstarten där nu, ja låter lite likadant fast vad jag vet så håller mitt barns pappa med bonusmamman i uppfostran, jag med, men jag är lite slapp ibland ska erkännas. Inte alltid jag pallar med alltid. Fast hon kanske inte säger precis allt iofs även om vi pratar massor.
    Det står i din trådstart att han tycker att hon är för hård?
  • Anonym (pju)
    Eterisk skrev 2013-09-08 18:31:45 följande:
    Det står i din trådstart att han tycker att hon är för hård?
    Ja, när barnet skriker säger han så. Men sen säger han att han vet att hon har rätt. Bara det att han blir 'galen' (hans ord) när barnet skriker, då tycker han att hon hellre kan ge barnet vad barnet vill ha så barnet blir tyst.
    Grejen är att nu har bonusmamman och jag pratat om umgängets vara eller icke vara, barnet är ju knappt med pappan iaf och risken är att barnet (kanske redan har) upptäcker pappans ointresse och far illa av det.

Bonusmamman vill gärna att barnet kommer iaf, MEN inte om barnet far illa av det. Jag vill inte 'ta' barnet från pappan, men inte heller att barnet mår dåligt.
    Soc har varit inblandade förut, för att medla mellan pappan och mig och de sa att de inte rekommenderade umgänge med pappan, så då bad jag att bonusmamman skulle få vara med på ett möte så de fick träffa henne och då sa de att umgänge med henne närvarande kunde de rekommendera.

Orsaken är pappans humör.

• liv

Stackars barn som är omgivet av dumma vuxna...

• liv
    Anonym (pju) skrev 2013-09-08 18:02:21 följande:
    Eftersom det tydligen är mycket relevant för många här vem jag är så kan jag säga att jag är mamman. Så jo, jag vet att jag tog hål på kondomen. Jag var också med, innan, under och efter.

Hade inte pappan haft sin fru hade inget umgänge alls skett. Men jo, umgänget är för att barnet ska få kontakten med sin pappa.
    Va? Skämtar du? Du är alltså medveten om hur dum du har varit och hur mycket det skadar ditt barn? I all välmening så uppmanar jag dig att söka hjälp. Man ska inte lunna vara så elak att man kan göra så mot ett oskyldigt barn...
  • Anonym (pju)
    liv skrev 2013-09-08 19:03:11 följande:
    Va? Skämtar du? Du är alltså medveten om hur dum du har varit och hur mycket det skadar ditt barn? I all välmening så uppmanar jag dig att söka hjälp. Man ska inte lunna vara så elak att man kan göra så mot ett oskyldigt barn...
    Ja, jag är medveten om att det var jävligt dumt gjort det jag gjorde. Vad ska jag söka hjälp för? Mitt kontrollbehov har jag hjälp för nu.
    Vad tycker du jag nu ska göra för mitt barn? Lämna bort det eller vad? Jag vet som sagt hur dum jag var och det finns ingen ursäkt för det.
  • liv
    Anonym (pju) skrev 2013-09-08 19:10:52 följande:
    Ja, jag är medveten om att det var jävligt dumt gjort det jag gjorde. Vad ska jag söka hjälp för? Mitt kontrollbehov har jag hjälp för nu.
    Vad tycker du jag nu ska göra för mitt barn? Lämna bort det eller vad? Jag vet som sagt hur dum jag var och det finns ingen ursäkt för det.
    Du tycker att det är en god ide att skicka ditt barn till en sjuk pappa som gör henne ledsen???
  • Anonym (pju)
    liv skrev 2013-09-08 19:20:52 följande:
    Du tycker att det är en god ide att skicka ditt barn till en sjuk pappa som gör henne ledsen???
    Vi VET inte om barnet far illa hos pappa, vi har just börjat fundera på det då barnet beter sig som det gör nu. Jag frågade här för att få utomståendes syn på saken.

Jag har själv svårt att sätta gränser jämt, då har bonusmammans 'ork' varit bra att ha. Jag har idag ingen annan avlastning men kan ev få om det är barnets bästa, detta ska jag fråga efter och tala om hur läget är nu när vi har nästa möte.
  • Anonym (g)
    Anonym (pju) skrev 2013-09-08 21:34:03 följande:
    Vi VET inte om barnet far illa hos pappa, vi har just börjat fundera på det då barnet beter sig som det gör nu. Jag frågade här för att få utomståendes syn på saken.

Jag har själv svårt att sätta gränser jämt, då har bonusmammans 'ork' varit bra att ha. Jag har idag ingen annan avlastning men kan ev få om det är barnets bästa, detta ska jag fråga efter och tala om hur läget är nu när vi har nästa möte.
    Vilka ni? Har du också ny sambo? Litar han också så hundraprocentigt på bonusmorsans omdöme som du och pappan visst gör?
  • buffybuffy
    Anonym (g) skrev 2013-09-08 21:38:30 följande:
    Vilka ni? Har du också ny sambo? Litar han också så hundraprocentigt på bonusmorsans omdöme som du och pappan visst gör?
    Drömmer
  • Anonym (pju)
    Anonym (g) skrev 2013-09-08 21:38:30 följande:
    Vi = jag och bonusmamman. Pappan är som sagt inte så engagerad.

Jisses, det är verkligen sant att en bonusmamma aldrig kan göra rätt enligt folk på FL. Antingen är hon för oengagerad och hatar därmed barnen, eller så är hon för dominant och ska backa.

Eftersom pappan fick ha umgänge med barnet när soc fick träffa bonusmamman säger väl något om hennes 'duglighet' eller vad jag ska säga?

Allt hon hittills gjort för mitt barn har varit bra för barnet, hon har aldrig gjort skillnad på sina biologiska barn och mitt barn. Barnet tycker jättemycket om henne men det räcker inte riktigt längre vad det verkar. Barnet verkar som sagt sakna sin pappa mer och mer och vill vara med honom och när han inte orkar så blir barnet gnälligt och frustrerat. Inte alls konstigt.
  • Anonym (emma)
    puss skrev 2013-09-08 17:53:47 följande:
    Elaka häxan som lurar den stackars mannen, och sen kommer den Nya Kvinnan som en räddande ängel, alltså?

Och vilken roll har du i det hela? För det är fullständigt oklart.

Ungefär som de flesta trådarna härinne, med den nya kvinnan som liksom är den enda som sitter inne med förnuft och sanning medan föräldrarna inget begriper Cool 
  • Anonym (pju)
    Anonym (emma) skrev 2013-09-09 08:42:30 följande:

Ungefär som de flesta trådarna härinne, med den nya kvinnan som liksom är den enda som sitter inne med förnuft och sanning medan föräldrarna inget begriper Cool 

Jag råkar nu vara biomamman.  Bonusmamman är vettig ja, som fan, jag är skitglad över vår kontakt. men nu kanske barnet far illa iaf, eller kommer att göra det i takt med att medvetandet blir större eller vad jag ska säga. Därav trådstarten för att kolla av utomståendes åsikter eftersom vi som är mitt i det kanske blir lite insnöade.
Svar på tråden Vad säga om detta?