• Anonym (Lisa)

Vad gäller - fråga om VAB

Hej, Jag var arbetslös under hösten -12, blev under denna tid sk. nollad - påbörjade ett vik på heltid den 1 januari som sträckte sig till den sista april (fick därefter fast anställning). Jag var hemma med sjukt barn några gånger under våren, men anmälde aldrig till FK eftersom att jag trodde att man måste arbetat i 6 månader för att få rätt till höjd SGI (och alltså få ersättning som grundades på lönen). Nu har någon påpekat för mig att så inte alls är fallet - att jag visst skulle kunnat få etsättning eftersom att jag hade heltid och förlorade inkomst pga att jag var hemma och tog hand om sjukt barn. Min fråga är nu om detta stämmer - hade jag kunnat få ersättning? Om nu så är fallet, är denna chans borta nu eftersom att jag inte anmält någon av dessa gångerna till FK? Tack på förhand!

• Svar på tråden Vad gäller - fråga om VAB
  • Försäkringskassan

Hej!

Du behöver inte hunnit arbeta i 6 månader för att ha rätt till en sjukpenninggrundande inkomst(SGI).

För att ha rätt till en SGI ska inkomsten antas pågå under minst 6 månader.
    Om du uppfyllde alla villkor för SGI  under våren skulle du haft rätt till tillfällig föräldrapenning för den tid du avstod arbete för vård av barn.

Du kan göra en ansökan retroaktivt och lämna en förklaring till varför du inte anmälde det i tid.

Hälsningar
    Bo, handläggare 

Svar på tråden Vad gäller - fråga om VAB