• Anonym (orolig)

Fråga angående sgi

Hej!
    Jag är gravid i första månaden och har varit arbetssökande de senaste åren. Jag har inte pluggat eller så heller, utan bara varit arbetssökande. Jag har inget papper, bevis på att jag gjort något de senaste åren. 

Nu läste jag att jag att sgin baseras på de senaste 8 månaders anställning, eller hur? Jag hade tänkte att söka ett vikariat på 6 månader för att förbättra min sgi. Men det spelar ju ingen roll?  Kan det göra någon skillnad på sgin? 

Jag är rädd att jag kommer få lägsta ersättningen från FK , vad kan jag göra nu, under den här korta tiden för att förbättra mina chanser att få en högre ersättning. 

• Svar på tråden Fråga angående sgi
  • Försäkringskassan

Hej!

Om du innan du blev arbetslös stadigvarande arbetade i minst 6 månader och sedan dess varit anmäld på Arbetsförmedlingen ska din tidigare inkomst vara skyddad.

För de första 180 dagarna med föräldrapenning enligt sjukpenningnivå gäller ett särskilt krav.
    För att du under de dagarna ska få föräldrapenning beräknad på din sjukpenninggrundande inkomst måste du ha haft rätt till en ersättning som överstiger 180 kronor per dag i 240 dagar(8 månader) i följd före barnets beräknade eller faktiska födelse.  

Hälsningar
    Bo, handläggare 

Svar på tråden Fråga angående sgi