• tobiq

Fråga ang. studier och skyddad sgi

Hej FK! 
    Har försökt att ringa er ett tag men det är full belastning på telefon... Hoppas att det går bättre här!

Jag fick mitt första barn 2008 och då en FP som grundade sig på min tidigare inkomst. Andra dottern kom när stora var 23 mån och jag fick ju då behålla samma FP som innan.
    Nu har jag pluggat utan avbrott sedan sista föräldraledigheten (inte jobbat något). Jag vill minnas att jag hört att studier skyddar ens gamla FP? Om jag skulle få ett barn till nu medan jag fortfarande pluggar, får jag behålla samma FP fortfarande då?

En fråga till, jag TROR att jag glömde plocka ut FP under inskolningen av yngsta barnet, att det blev ett glapp på en vecka mellan FP och studiebidraget. Går det att plocka ut i efterhand för att skydda SGI:n i så fall? Vi har dagar kvar för båda barnen så det kanske är möjligt?

Mvh Sofia 

Moa-08 Svea-10
  • Svar på tråden Fråga ang. studier och skyddad sgi
  • Försäkringskassan

Hej!

När man studerar med studiemedel från CSN blir den sjukpenninggrundande inkomsten vilandes under tiden.

Det får inte vara något glapp mellan din föräldrapenning och studiemedel. Du kan ansöka om dagar retroaktivt och skriva en förklaring till varför anmälan gjordes i efterhand. Försäkringskassan gör en bedömning om vi kan bevilja dig ersättning retroaktivt.

När perioden med studiemedel upphör kan den vilande SGI:n aktiveras igen. Om du är arbetslös när studierna upphör måste du direkt anmäla dig på Arbetsförmedlingen eller vara föräldraledig och ta ut minst 5 dagar per vecka. 

Hälsningar
    Bo, handläggare 

Svar på tråden Fråga ang. studier och skyddad sgi