• Solaika

vilken vagn?

Hej! Om ca 2 veckor ska vi resa till Rhodos med vår 13 månader gamla son. Jag har ett stort huvudbry ang det. Vilken vagn ska man ta med? Vi har en stor Emmaljunga som går bort såklart. Men sen har vi en Chicco liteway och en Babyjogger city versa. Vilken skulle ni ta med och varför? Sonen är stor för åldern, 82 cm lång och 12,2 kg. Versan kan man vända både framåt o mot sig. Chiccon är ju en vanlig framvänd paraplyvagn. Sitsen i den är lite för kort. Han får inte plats med fötterna i den men den har nästan rakt liggläge. Dåligt solskydd i den med fånigt liten sufflett. Versan har bra sufflett o sonen får plats i den bra. Men, det är ju ergonomisk sittdel vilket gör att han inte sover riktigt lika bra i den.
    Som sagt, vilken hade ni valt och varför? Tar gärna emot andra råd då det är första gången vi reser med barn. Vad får man absolut inte glömma? Vad är onödigt?

Kom och gå en mil i mina mockasiner, innan du bedömer vem jag är.
  • Svar på tråden vilken vagn?
  • wendytime

Hej! Vi var iväg en vecka när våran dotter precis fyllt ett och vi hade en chicco liteway med oss. Jag tyckte den var värdelös. Hon satt som en ihopsjunken säck potatis i den och var väldigt gnällig så fort hon skulle behöva sitta där. Den tog lite plats ihopfälld, ett plus, men jag hade inte tagit den en gång till. Skramlig, skumpig, riktigt kass sufflett and so on. Har ni kört små promenader hemma och provat?
    Paret vi åkte med hade en city mini med sig och deras barn satt som en kunglighet om man jämförde. Emmaljungan har jag aldrig provat, så den kan jag inte yttra mig om :)
    Jag hade uppenbarligen valt city mini om jag skulle åka med ett såpass litet barn igen!

• Solaika

Sonen är stadig så han skulle nog sitta hyfsat i Chiccon. Vi använde den en del innan vi köpte versan. Men det e ju som du säger, den e skramlig och odämpad. Versan har dämpning o bra sufflett. Det som gör att jag ändå tvekar är just det där med sovandet.. Hemma sover han ute i Emmaljungan. Men det e en duo edge, största under tvillingvagn, så inget man släpar med utomlands känner jag. Grejen är, hur som helst, att han helst sover på sidan. O det går ju inte i en ergonomisk sittdel. Alltså sover han inte lika länge i Versan då han inte kan röra sig i sömnen i den.

• Billabong

Undrar om Chicco numera tillverkar sämre Liteway-vagnar än den vi har till våra barn som är från 2007...?
    Vi har haft den vid många resor med barnen från det att de har varit 13 månader fram till drygt 3,5 år gamla. Tycker den är toppen! Suffletten är ju jättelång och bra, den rullar väldigt bra för att vara en paraplyvagn och är stadig.

Känner inte  alls till vagnen du har som alternativ då mina barn är äldre än ditt så den fanns nog inte när vi valde bland vagnar...

En fråga: Hur mycket ska ni använda vagnen och till vad? Och på vilka underlag ska ni köra den? (T.ex. långa promenader varje dag/korta turer inom hotellområdet/på kvällen ifall barnet somnar/på stranden/i staden etc.)

När vi åkte charter har inte vårt barn sovit middag i vagnen, utan vi hade siesta inne i lägenheten då och en förälder var med barnet och den andre fick en stund för sig själv vid poolen/på stranden. Men däremot har alla barnen kunnat sova väldigt bra i vagnen, även vid  högre ålder.

• Solaika

Suffletten på vår liteway är ett skämt! Knappt existerande. Den e hyfsat stadig men helt utan dämpning så minsta gupp i vägen så hoppar ju ungkraken i vagnen. Dessutom tycker jag den låter väldigt när man kör den.
    Jag vet inte vad vi kommer att göra. Dels har jag aldrig varit på Rhodos tidigare o dels är det mina svärföräldrar som väljer vad vi ska göra mer då det är dom som betalar så att säga. Men som jag har förstått det så är det en bit mellan hotell och strand. Nu går sonen väldigt bra, men han är bara 13 månader så jag kan ju inte kräva av honom att han ska gå hela tiden. Sen brukar det bli promenader och utflykter när vi åker med svärföräldrarna. Men som sagt, jag vet inte. Troligtvis kommer vi kunna sova med honom på hotellet för det mesta. Men jag vet att dom pratat om åtminstone en dagsutflykt så sova i vagnen är ändå rätt viktigt. O det kan han absolut i båda vagnarna.. Bara inte lika länge i Babyjoggern eftersom den ergonomiska sittdelen gör att han inte kan sova på sidan som han vill. Vilket fånigt problem att vara så kluven över

Svar på tråden vilken vagn?