Koka vatten, eller?
Ni som flaskmatar era barn med ersättning... Kokar ni vatten varenda gång, eller hur gör ni? Har en snart 6-mån som får ersättning ibland.
Ni som flaskmatar era barn med ersättning... Kokar ni vatten varenda gång, eller hur gör ni? Har en snart 6-mån som får ersättning ibland.
Vi har så bra kranvatten så det behöver inte kokas. Det är vad man sagt till mig. Ammar men flaskmatar nån gång ibland.
Jag tog vanligt kranvatten bara och värmde i micron några sekunder. Vi har så bra lranvatten i Sverige.
Kranvatten behöver inte kokas for ett friskt barn, bara om du har egen brunn kan det vara aktuellt.
Jo, kravattens ska kokas. Även om det är bra. Inte pga ev. bakterier i vattnet, utan för,att få bort ev. Bakterier som kan bildas i pulvret. Länk: www.semperbarnmat.se/fragor-svar/modersmjolksersattning (scrolla ner en bit)
Observera Semper säger du ska inte skaka flaskan (!), bara vicka den, tills pulvret är upplost!!
Ja, alla gör som de vill. Men det kan ju vara bra att vra att det faktiskt kan finnas bakterier i ersättningen, som försvinner om pulvret blandas med riktigt varmt vatten. Uppenbarligen tror många att det enbart ska kokas för att vattnet inte ska vara dåligt...
Herregud vattnet behöver inte kokas här (ev vid egen brunn??) Gud va fel man gjort ser jag , jag har då aldrig kokat vattnet, bara värmt i micron, OCH jag har skakat mina flaskor också.... inte bara vickat..(gud så dumt) och sen hör o häpna VILKEN morsa jag har varit.... jag har tom gjort i ordning flaskor i kylen till natten så jag har sluppit o stå o mäta o dona mitt i natten....aj aj fy på mig och min unge har nästan aldrig haft dålig mage el sjuk pga det.....
Min dotter får bara ersättning och jag kokar vatten innan jag går och lägger mig och måttar upp pulver i små burkar
Och då får om kokt vatten men kallt hela dagen och så värmer jag det lite på kvällen ibland.. Och jag skakar flaskorna..
Aldrig haft problem med min dotters mage iallafall..
Och semper säger att man ska ha minst 70 gradigt vatten när man blandar pulvret så att eventuella bakterier dör..
Men det har inte jag för det skulle ta alldeles för lång tid att kyla ner flaskan.. Dottern skulle hinna skrika sig blå innan hon fick mat..
Och när dottern va 1-2 veckor hade jag färdiga flaskor i kylen hela natten.. För att det hade dom på BB.. Men sen läste jag någonstans att det kan bildas bakterier så jag slutade med det..
Har aldrig kokat vattnet annat än till natten då vi har en termos och en flaska kallt vatten i sovrummet för att blanda under natten. Annars har vi en vattenkokare med olika temperaturinställningar så vi brukar värma till 40 grader och blanda i pulver.
Ah, tack för alla svar! Nej jag tänkte nog att det var många som inte håller på att koka. Jag ska inte göra det heller i fortsättningen. Kan ju iofs koka upp vatten och ha det i kylen som någon skriver (om jag inte helt missuppfattat).
Precis kan ju inte sätta igång att koka och svalna och hålla på när bebis skriker som värst.