• Tussilagoo86

4 1/2 månaders vaknar flera gånger per natt

Hej alla! behöver er hjälp och få lite tips och råd hur jag ska få min dotter att sova hela nätter igen!

Hon är 4 1/2 månad har har sedan ca en månad tillbaka börjat vakna flera gånger per natt. Tidigare "vaknade" hon endast en gång runt kl 2-3 enbart för att äta, somnade om direkt. Vaknade sedan för dagen ca kl 6.

Hon somnar kl 19-19:30. Vaknar kl 23, 02, 04, 06. Jag får ingen sammanhängande sömn och vet snart inte vad jag ska göra!

Jag helammar och hon får bröstet varje gång hon vaknar, då brukar hon somna om, ibland inte. I några nätter nu har jag gett henne mat kl 22-23 och när hon vaknar på natten gett henne nappen. Det funkar väl sådär. Hon blir sur och klarvaken och är vaken i ca 2 h. Till slut somnar hon om men bara i ca 1 h så runt kl 5 får hon bröstet ändå.

Hon sover i egen säng bredvid mig så jag bär över henne till mig när hon ska äta. Hon äter ca var tredje timma på dagen. Är för övrigt en frisk, glad och nyfiken tjej som följer kurvan som hon ska, ligger t o m lite över. Har börjat med några teskedar gröt innan amning och läggdags sen en vecka tillbaka.

Snälla hjälp!

• Svar på tråden 4 1/2 månaders vaknar flera gånger per natt
  • Rocket Mania
    Tussilagoo86 skrev 2013-09-10 13:15:50 följande:
    Tack för alla svar!

Hoppas innerligt att detta är en sån där period och utvecklingsfas då :)

Det var BVC som för två veckor sedan sa att jag skulle börja med smakportioner samt några teskedar gröt på kvällen om hon tyckte om det för att få henne att sova bättre.

Ikväll ska jag och min sambo testa att han ger henne en flaska med ersättning så får jag gå ut på en promenad eller nåt så länge...
    OM du vill fortsätta amma är det oklokt att ta till flaska mitt i en ökningsperiod. Hade du ändå tänkt avveckla amningen spelar det dock ingen roll.
  • skogsvitter
    Tussilagoo86 skrev 2013-09-10 13:15:50 följande:
    Tack för alla svar!

Hoppas innerligt att detta är en sån där period och utvecklingsfas då :)

Det var BVC som för två veckor sedan sa att jag skulle börja med smakportioner samt några teskedar gröt på kvällen om hon tyckte om det för att få henne att sova bättre.

Ikväll ska jag och min sambo testa att han ger henne en flaska med ersättning så får jag gå ut på en promenad eller nåt så länge...
    Ja det är någon gammal myt som ligger kvar det där om att de skulle sova så himla mycket bättre av några teskedar gröt, orimligheten i det hela verkar de flesta inte tänka på Varför skulle de sova bättre bara på en liten smakis? Naturligtvis gör de inte det! Men många tror att de behöver annan mat så fort de blivit 4 månader bara för att de hamnar i den här jobbiga fasen... hon är för liten för smakisar, så ni bör avvakta för säkerhets skull.

Vill du amma låter det också rätt onödigt att ge ersättning, eftersom det kommer göra att din produktion minskar och i värsta fall inte kommer räcka till längre. Vill du inte amma mer gör det förstås ingen skillnad!
  • JWsod

Jag har en liten kille som är i samma ålder som din dotter och vi har precis gått igenom det du beskriver. Min son sov hela nätter från kl 18.30-19 tiden med ett uppvak kring klockan 2.30 för lite amning, för att sedan vakna vid 6 tiden på morgonen igen. Helt plötsligt började han vakna varannan timme och gjorde det i 1 ½  månads tid tills det helt plötsligt vände i fredags. Nu sover han hela nätter igen med bara ett uppvak. 

Vi provade verkligen allt här hemma men inget funkade. Jag fick nästan ångest när kvällen kom för jag visste hur jobbiga nätterna skulle vara och det enda jag ville var att sova! 

Mitt enda tips är att hålla ut och försöka tänka att det snart kommer att vara över, för det är bara en fas. 

• Mrs Moneybags

Det låter dessvärre helt normalt, många bebisar vaknar ett otal gånger under nätterna...

Jag skulle inte ge gröt om jag var du, dels tycker jag personligen att det är för tidigt och dels kan det ge orolig mage som i sin tur ger fler uppvaknanden...

• Tussilagoo86

Tack för alla råd!

Testade ersättning igår kväll, hon åt 120 ml utan problem från flaska (skönt att hon tar den i alla fall) och jag pumpade ut efteråt för att inte minska min mjölkproduktion.

Hon åt kl 19 och somnade. Sen blev det som vanligt med uppvak runt kl 22, 01, 03 och 05. Vid 22 gav jag henne bröstet och då snuttade hon bara, sen somnade hon, vid 01 gav jag henne nappen och då somnade hon, och 03 och 05 gav jag henne bröstet, samma där, somnade om ich sov till kl 07.

Ska jag bara ge henne nappen tycker ni? Det blir ju på ren rutin att jag ger henne bröstet och mitt i natten är jag så borta att jag bara gör det och glömmer bort att jag borde ge henne nappen istället.

För på detta sätt får hon väl in rutinen att "När jag vaknar får jag bröstet, därför är det bra att vakna."

• hannis

Nej hon är 4,5 månad och behöver säkert äta på natten länge ännu så självklart skall du ge bröstet om det är det hon vill ha.

När hon börjar bli uppåt året kan det vara dags att vänja av henne från nattmålen.

• EllisBell

Säger som hannis. Hon är så liten och kan behöva äta på natten länge än. Samt tanka trygghet och öka din mjölkproduktion. När du ammar bildas också hormoner hos dig som gör att du somnar om lättare och klarar uppvaken bättre. Så låt henne amma när hon vill på natten.

• skogsvitter
    EllisBell skrev 2013-09-12 08:25:39 följande:
    Säger som hannis. Hon är så liten och kan behöva äta på natten länge än. Samt tanka trygghet och öka din mjölkproduktion. När du ammar bildas också hormoner hos dig som gör att du somnar om lättare och klarar uppvaken bättre. Så låt henne amma när hon vill på natten.

Håller helt med! TS du kommer bara ställa till det för dig själv när du håller på att bråka med henne såhär. Hon är pytteliten än, och har BEHOV av att amma! Det är ingen rutin som hon skapar bara för att, när det jobbiga inom henne avtar kommer även uppvaken att avta, det underlättar för er båda att amma om möjligt när hon har det jobbigt! Att krångla till det så extremt för sig själv som du gör är verkligen inte nödvändigt.. Varken för att de ska "lära sig" att sova eller att inte amma.
  • Natulcien
    Tussilagoo86 skrev 2013-09-12 07:43:22 följande:
    För på detta sätt får hon väl in rutinen att "När jag vaknar får jag bröstet, därför är det bra att vakna."
    En sån liten tänker inte så. Hon är ju bara yttepytte än. Gilla läget och "go with the flow", skulle jag säga. Försök inte styra eller begränsa. Det går över.
  • Tildalainen
    hannis skrev 2013-09-12 08:09:04 följande:
    Nej hon är 4,5 månad och behöver säkert äta på natten länge ännu så självklart skall du ge bröstet om det är det hon vill ha.

När hon börjar bli uppåt året kan det vara dags att vänja av henne från nattmålen.
    Absolut! Ge henne bröstet, det kommer en tid sedan när det inte behövs men hon är så liten än. De flesta barn reglerar det där själva sedan när de blir större. Stå ut, så ger du ditt barn den tryggaste starten hon kan få!

• Tussilagoo86

Åh tack för era svar återigen!

Antar att man blir lite påverkad av "alla andra" runtomkring en, t ex "Min bebis sover minsann hela nätter," "Äter hon så ofta på nätterna ännu?" "Inte ska hon behöva äta så ofta," "Det har blivit en ovana," "Ge henne nappen, hon behöver ingen mat på natten nu när hon är så stor," osv osv osv... Man börjar ju tvivla på sig själv och sitt barn!

Ikväll fick hon bröstet, som vanligt. Dock två teskedar gröt för hon tycker om den och, som sagt, BVC har rekommenderat att börja med det och smakisar. Använder Sempers milda havrevälling. Hon får ingen magknip ännu av det som tur är!

• L86

Är i precis samma situation som dig TS och känner så igen mig i det du skriver! Tacksam för många goda råd som finns i tråden. Nu undrar jag hur det har gått TS? Nån förändring med sömnen? Hoppas detta är en fas... Min tjej är 4,5 månader.

• Tussilagoo86

Hej! Det verkar ha varit en fas för under de senaste 2 veckorna har hon "bara" vaknat 2 ggr / natt! Somnar fortfarande mellan 19-19:30 på kvällen, vaknar för mat runt 22-23. Inatt vaknade hon endast en gång, kl 03 och låg vaken en stund efter amningen och pratade lite för sig själv men somnade sedan (av sig själv). Ska tilläggas att hon även numera sover i eget rum (sovrumsdörrarna ligger dock precis jämte varandraså jag hör minsta knyst) och det verkar hjälpa en del på traven! Kan tänka mig att hon stört sig på t ex min sambos snarkande och att jag vrider o vänder på mig.

• Pysan1

Vår dotter är 1,5 år & vaknar 2 ggr varje natt. Ena gången för mat (välling), andra mer för närhet. Hon vaknade jämt flera ggr per natt ända tills hon blev ca 1 år, nu är det ju "bara" 2 ggr. Hon började ta flaska vid 9 månaders ålder & det blev inge bättre av det. Hon äter rejält med kvällsmat, badar & tar sedan flaskan vid läggdags, men sover inge längre för det. Jag har blivit van, men de har varit jobbigt de perioder hon vaknat väldigt ofta (ca varannan timme). Jag tror mer på att vissa barn helt enkelt sover mindre än andra (dottern sover endast 30 min per dag). Jag började själv sova hela nätter när jag var nästan 3 år & jag hoppas väl lite på att inte hon ska vara riktigt lika gammal :).

Svar på tråden 4 1/2 månaders vaknar flera gånger per natt