• Anonym (mamma)

Nytt jobb på gång

Hej!
    Vi har en dotter på åtta månader. Min sambo har en heltidsanställning som han är föräldraledig från två dagar i veckan. Han har nu fått ett erbjudande om extrajobb på helgerna. Senare i höst planerar vi att jag ska börja jobba heltid och min sambo ska vara föräldraledig under vardagarna, men jobba på sitt extrajobb under helgerna. Har han rätt att göra så enligt försäkringskassan? Kan hans arbetsgivare säga något om att han är föräldraledig därifrån men jobbar på ett annat ställe på helgerna?
    Kan det bli några konstigheter när dottern blivit över ett år?

• Svar på tråden Nytt jobb på gång
  • Försäkringskassan

Hej!

För Försäkringskassans del kan han vara föräldraledig måndag-fredag och arbeta lördag och söndag på hans ordinarie arbete eller extrajobb.

Vad gäller arbetsgivarens synpunkter kring detta bör han vända sig till sin arbetsgivare eller sitt fackförbund för att se över vilka rättigheter och möjligheter som finns.

Hälsningar

Agda, handläggare

• Anonym (mamma)

Tack för svaret!
    Jag har en till fundering. Min sambos schema är så att han jobbar långa dagar måndag- torsdag och halvdag på fredag (när han inte är föräldraledig). Om han till hösten är föräldraledig på heltid från sitt ordinarie jobb, får han då jobba halvdag på sitt extrajobb på fredagar? Han tar alltså ut halv FP på fredagar.

• Försäkringskassan

Hej!

Din sambo kan arbeta halva fredagar och ta ut föräldrapenning den andra halvan av dagen.

Hälsningar

Malin, handläggare

Svar på tråden Nytt jobb på gång