• feweje

någon som vet något om detta??

Hej alla!
    Jag har ett litet dilemma här som jag vill ha lite mer info om!
    Jag är ensamstående mamma till 2barn 4 och 7 år , jag jobbar och försörjer dom helt själv!
    Men när dom blir sjuka så vill jag ju självklart vara hemma och ta hand om dom! Dom flesta gångerna så här jag haft min bror eller pappa här som då tagit hand om dom så jag kunnat jobba, jag jobbar i butik och har väldigt varierande arbetstider, men oftast kvällar, jag jobbar alla tider jag får och hoppar gärna in extra, men idag kom mitt ena barn hem ifrån skolan med 39,6 i feber och nu ligger han med över 40 i feber, jag ringde till mitt jobb och så att jag tyvärr inte kan jobba imorgon pga av mitt sjuka barn, då säger min ena arbetskamrat att det ska bli en utredning pga min höga frånvaro???
    Jag kollade då i min almanacka och sedan 1augusti har jag varit borta 2 1/2 dag, och då räknar jag med morgon dagen, sedan hela juli va jag där alla mina pass jag hade +massa extra pass,
    Nu till min fråga!

Hur kan det bli en utredning om hög frånvaro när jag typ aldrig är borta?
    Dom få gångerna jag varit borta så är det vab!
    Vad innebär det med en utredning??
    Snälla någon som kan svara på detta?

• Svar på tråden någon som vet något om detta??
  • Clothilda

Hon ville nog skrämma dig i tron kanske att du skulle fixa barnvakt så hon slapp ragga vikarie. Blir det utredning gå dit och ha koll på dina frånvarodagar

• feweje

Jag brukar alltid skaffa barnvakt när dom inte är så sjuka men när dom har såhär hög feber så vill jag faktiskt vara hemma med dom!

Vi är lite personal på min arbetsplats, så det känns som om jag sätter dom i skiten, men det är inte så kul för min pappa eller bror att vara barnvakt när dom är sjuka, risken finns ju att dom också blir sjuka!

• sanols

Jag hade bett din arbetskamrat att be chefen kontakta dig isånnafall, och inte en anställd. Det är inte hans roll. Tror inte ett skvatt på det där. Klart man får Vabba och vara sjuk! Har du fast tjänst, så är du orubblig!

• feweje

Jag vet faktiskt inte om jag har det:-\

Men jag har jobbat där sedan 4september förra året.

• mp90

Om det nu skulle vara en utredning så borde ju chefen prata med dig före den andra anställde! Man måste få vabba o vara sjuk! Säkert som de andra skriver att det är kollegan som ville va ledig men inte fick de!

Krya på "er"

• feweje

Jag tycker allt verkar så konstigt!

Jag va sjukskriven i 6veckor i våras, men det berodde på att jag förlorade mitt barn i vecka 26, så tycker faktiskt inte han kan räkna med den "frånvaron"

• Clothilda
    feweje skrev 2013-09-10 20:50:27 följande:
    Jag tycker allt verkar så konstigt! Jag va sjukskriven i 6veckor i våras, men det berodde på att jag förlorade mitt barn i vecka 26, så tycker faktiskt inte han kan räkna med den "frånvaron"

All frånvaro räknas även om du inte tycker det dka det, alltså hade du varit borta mer en de 2 dagarna du nämner i starten, kanske fler dagar kommer snart
  • Clothilda

Du var ju sjukskriven med sa du i 6 v det är frånvaro så alltså har du varit borta 6 veckor och 2 1/2 dag

• Tristanya

var med om en liknande händelse på mitt jobb, dom tyckte jag hade vabbat för mycket, var även nära att få sparken då jag på min RAST stack o kollade en händelse med min då 2 åriga son och blev så knäckt av det så ringde o sjukanmälde mig på min rast (ja man kan bli sjuk på arbetstid o flera har gått hem pga av det, jag har nog gjort det någon enstaka gång, kanske 2-3 gånger på de 6,5 år jag jobbat där), o då fick jag svaret "vi får se om du får behålla ditt jobb" sen fick jag två val, säga upp mig själv eller dom sa upp mig. kopplade in en jurist, o dom drog då tillbaka allting... 
    kontakta facket om du behöver hjälp, klart du ska va hemma med ditt sjuka barn, deras uppgift att fixa någon ersättare för dig.
    lycka till! 

• Papricorn
    Clothilda skrev 2013-09-10 21:19:48 följande:
    All frånvaro räknas även om du inte tycker det dka det, alltså hade du varit borta mer en de 2 dagarna du nämner i starten, kanske fler dagar kommer snart

Om du läser korrekt så skriver ts att hon varit borta 2,5 dagar sedan augusti. Sjukskrivningen på 6 v var i våras. Så nej, hon har inte varit borta mer än hon påstår från början.
  • Ogräset

Det är faktiskt inte så lätt att avskeda folk som man kanske tror - om man är fast anställd.. Som förälder har du även rätt att vabba dina barn ett visst antal dagar per år och de är väldigt många. Så lyssna inte ett ord på vad din arbetskollega säger. Om det är något problem så är det din chef som talar med dig och ingen grinig anställd.

Däremot låter det väldigt konstigt att du inte vet vilken anställning du har. Det - om något - behöver du kolla på. Och om du har jobbat där över ett år så borde du ha fått en fast anställning.

Svar på tråden någon som vet något om detta??