• Blivande mamma 74

Ensamstående med två småbarn, hur klarar man det?

Jag har nyligen fått veta att jag är gravid med mitt ex. Har redan ett gemensamt barn på ca 1,5 år. Han har varit oempatiskt, oansvarig och mycket svårt att samarbeta med. Han gjorde slut med mig när jag var gravid med första. Nu frågar ni säkert varför jag skaffade ett barn till med honom. Det frågar jag mig själv också men ett tag fungerade relationen bra och vi alla tre trivdes bra och min längtan efter att ha ett barn till som var helsyskon till mitt första barn var stark och vi hade ett oskyddat samlag en enda gång långt innan min ägglossning och till min förvåning blev jag gravid. Säger min förvåning eftersom jag faktiskt närmar mig 40!
    Nu i efter hand tycker jag att jag var väldigt naiv att trodde på en relation med honom. Måste tillägga att trots min längtan efter ett barn till hade jag inte planer att skaffa barn så tidigt .Jag har varit ensamstående med henne 100% och han har bara kommit och gått i olika perioder. Det har varit mycket svårtid utan avlastning. En relation med honom är inte möjligt för mig och han har aldrig velat det heller. Men han har haft samma önskan om ett andra barn med mig av praktiska skäl. Så han ser positivt på det. Jag ångrar mig mycket förstås men gjort är gjort. 
    Abort har varit en tanke som har kommit och gått men jag känner mig tveksam och helt enkelt inte så stark för att genomföra det. 
    Mina funderingar har varit kring hur dålig vår relation se ut och hur olika vi tänker kring barnets liv gällande boende och annat,  hur mycket bråk vi har men också om jag nu väljer att behålla, hur kommer jag klara det här praktiskt , alltså ensam med två barn. Han säger att han vill vara aktiv och ta sitt ansvar men det tror jag inte på förstås efter allt som har varit. Så jag måste i princip se mig själv ensam med två barn utan avlastning. Min fråga är nu riktad framför allt till ensamstående mammor med två små barn men även till de som har liknande erfarenheter. Hur gör man när det ena barnet är sjuk och man måste åka in akut t.ex? Vad gör man med andra barnet då? Hur blir det på natten när de väcker varandra och gråter? Jag känner att jag är stressad  och hinner inte med nåt med ett barn, det måste vara mycket värre med två barn.

• Svar på tråden Ensamstående med två småbarn, hur klarar man det?
  • Nyfiken gul

det som gäller är att man måste ha struktur och rutiner, struktur, rutiner, struktur , rutiner... hela dygnet runt. Inga undantag. Punkt. 

Har du från början schysst struktur och vettiga rutiner så kommer barn nr 2 bara att hänga med på höften och får finna sig i det som redan är .  Man kan amma i en bärsele medan man tar tempen på ett sjukt barn -inga problem.

Sen får man lära sig hitta lösningar , det går inte att krångla till saker. Man tar kortaste vägen från A till B.

jag lärde mig ganska snabbt att man måste ta bort allt onödigt krafs i sitt liv  och sätta en hel del på paus för att man har inte något annat val helt enkelt.

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Nyfiken gul
    Blivande mamma 74 skrev 2013-09-11 07:10:36 följande:
    Nyfiken gul; hur fungerar samarbetet mellan dig och fadern? Har du avlastning om du skulle vilja ha det?
    nu är jag inte ensam längre - men då hade jag två barn med 21 månader emellan och två olika fäder , båda var frånvarande . 

den ena fadern var helt frånvarande och har så varit i 15 år och den andra fanns omkring mig men i form av tjafs och vårdnadstvist.  Ingen hjälp därifrån alltså.

Mina föräldrar hjälpte mig men då i form av att jag fick sova ut någon natt emellanåt och dom hjälpte mig att åka o storhandla tex då jag var utan körkort .

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
Svar på tråden Ensamstående med två småbarn, hur klarar man det?