• Freja03

Utrustning hos mor/far foraldrar

Info: Jag svensk, maken engelsk. Vara foraldrar bor i respektive land. Vi bor i ett 3e utomeuropeiskt land. Son1 fodd jun-12, Son2 beraknad oct-13. Vi reser till bada landerna ca 3ggr/ar, stannar sammanlagt i 3-8  veckor (mest Sverige da det ar jag som ar ledig).

Svarmor har borjat prata om all ny utrustning de behöver nar vi kommer over med 2a barnet. Framst sang och vagn.

Sang: De har en spjalsang. Vi kommer resa dit nasta gang nar Son1 ar 18 manader och Son2 2 manader (2 veckor). Jag vill inte samsova med den lilla p.g.a. sakerheten med tjocka tacken. Den stora kan inte samsova da han skulle rymma och sover bra i sin egen sang nu. Svarmor funderar pa att kopa en moses basket, dock fungerar det bara tills barnet ar 3 manader och loser inte nasta besok. Nasta besok ar Son1 23 manader och Son2 7 manader (2 veckor).  Jag ar inne pa att det behovs en till spjalsang eller en resesang (med bra madrass). De tror stora pojken kan sova i vanlig sang under besök 2. Vid vilken alder fungerar det? 

Vagn: I England har vi en vanlig sittvagn (dock fungerar den fran fodseln da den kan fallas platt). Svarmor funderar pa att kopa en till vagn. Jag tror vi klarar oss utan. Nasta besok kan Son1 aka i vagnen och Son2 baras i barsele. Dessutom kommer vi nog inte ta ut Son2 sa mycket p.g.a. amning/byten/vinter/regn. Vagnen de har ar inte ok att sova utomhus i hur som helst. Besok 2 sa kan antingen Son1 ga (han klarar nu som 15 manaders ca 10-15min langsam promenad utan problem) och Son2 vara i vagn, eller sa kan Son1 vara i vagnen och Son2 baras i selen.

I Sverige kommer det finnas spjalsang till bada (mamma alskar att kopa 2nd hand hur som helst) och vi har en Emmaljunga de kan turas om med. Hemma har vi 2 spjalsangar och en syskonvagn.

Hur ska jag tanka och argumentera? Jag vill halla nere deras kostnader utan att gora det helt opraktiskt. Fler barnbarn kommer sakerligen dyka upp hos dem under de narmsta aren, men antagligen inte lika tatt.

• Svar på tråden Utrustning hos mor/far foraldrar
  • Lindsey Egot the only one

Mina barn har sovit i vagnen när de varit bebis och de stora kan sova på en madrass eller en dyna till utemöbler på golvet. Funkar utmärkt.

• nozpa

Ta med er syskonvagnen och skaffa en resesäng.

• stickkontakt

Jag tycker ni krånglar till det. Man MÅSTE inte ha en spjälsäng någon gång, många använder den inte alls och många byter när barnet är 1 år eller så. Finns ingen extramadrass hos svärmor som ni kan lägga på golvet och låta bebisen sova på? Även om han är liten kan han ju sova på en stor madrass.

• Freja03

Jo, vi kanske kranglar till det. Vi kan inte ta med syskonvagnen p.g.a. platsbrist i bilen men jag kanske kan overtala maken att vi kan ha en madrass pa golvet, sa far han ta den diskussionen med svarmor. 

Svar på tråden Utrustning hos mor/far foraldrar