• Stugmamman

5-6år mellan barnen - vad har de för relation?

Jag har 5,5 år mellan mina pojkar och undrar vad andra syskon med så stor åldersskillnad har för relation. Min minsting är nu bara 1,5 år men hur är det med era, större barn, leker de med varandra eller är det för många år emellan för att det ska fungera?

• Svar på tråden 5-6år mellan barnen - vad har de för relation?
  • chrissepisse

Mina barn är 12, 6 och sex månader gamla. De två äldsta barnen har en bra relation, vilket helt och hållet är det äldsta barnets förtjänst. Han kommer troligtivs att få en väldigt fin relation med det yngsta barnet också. Hans personlighet är sådan att han engagerar sig i sina småsyskon och låter dem vara med. Mellanbarnet är inte riktigt lika tolerant som person så jag är inte säker på att han kommer att ha samma tålamod med minstebror som storebror har visat honom.

Jag tror helt enkelt att barnens respektive personligheter är väldigt avgörande för hur relationen mellan dem ska bli. Med så pass stor åldersskillnad leker de inte samma lekar och har kanske inte alls samma intressen. Det krävs nog att minst ett av barnen bjuder till lite för att relationen ska bli bra.  

• Monchichier

Kul att den åldersskillnad forskare kommit fram till är den perfekta anses som stor i dagens samhälle..

Svar på din fråga: Det är 5år mellan mig och mitt närmsta syskon, vi har alltid bråkat och nu i vuxen ålder ses vi på släktträffar och när någon i familjen fyller år.
    Det är 6,5år mellan mitt andra syskon, som jag pratar med 3-4 gånger i veckan med. Och vi försöker ses så ofta det går. Vilket inte är helt lätt eftersom vi har två upptagna kalendrar som måste passas ihop. När vi växte upp lekte vi inte alls tillsammans, jag hade fullt upp med mina egna vänner. 
    Det är ganska frostigt mina syskon emellan också, de träffas lite oftare (marginellt dock), men det är bara för att de bor närmre varandra och har lite mer gemensamma kompisar.   

• Hajen

Generellt brukar man säga att syskon som har större åldersskillnad än sex år blir behandlade som om de vore ensambarn vad gäller kompisar, prylar bortskämdhet osv (om man vill undvika det kan man försöka få tvillingar eller två barn väldigt tätt)

Man gillar väldigt olika saker, så att hitta bra resemål på semestern o så som alla tycker är kul kan vara svårt. Men det problemet får man ju om man får några barn med 2-3 års mellanrum också. 

• IsDimma

Det skiljer 6.5 år mellan min pappa och hans syster. Dom fick ingen större relation innan båda var vuxna och pappa fått barn (han var över 30 när jag som första barnet kom).
    Jag tror ålderskillnaden blir för stor någonstans över fem år sådär. Om inte storasyskonet verkligen velat ha ett småstyskon förstås...

• daimstrut

Min mamma och hennes storasyster skiljer det fem år emellan. De har närmast relation av syskonen (mamma har en bror som är två år yngre och en syster som är tio år yngre).

• vampyria2

Jag har fem år mellan mina yngsta barn och de leker en hel del faktiskt, när minstingen var liten så var det mest gos, sen lekte de en massa under några r, nu är det mest gos igen, de titar på film tillsammans eller stora (11 åring) pysslar, leker med LEGO eller likanad saker mest för att han gillar sin lillebror.
    Jag tror att de alltid kommer att vara nära varandra men på olika sätt genom livet och mest när de är barn pga åldersskillnaden men jag tror nog att de kommer att bli nära vänner när de båda är vuxna
    Men utbyte av varandra de har de alltid haft som tur är  

• Duckan

Min bror är fem år äldre. Som barn lekte vi inte tillsammans utom någon enstaka gång och vi har inte haft gemensamma vänner. Det kom långt senare och först vid 25 började vi umgås ihop. Nu är vi kanske inte det bästa exemplet då vi båda är lite egensinniga och inte speciellt lika i vårat tänk.

• hannis

Jag är 6 år äldre än min syster. Vi lekte massor när vi var små. Barbie, playmobil och liknande var favoriterna. Vi badade tillsammans på stranden osv. Sen kom det en period när vi umgicks mindre under mina tonår och hennes första skolår men sen hon blev tonåring har vi kommit varann väldigt nära igen och nu som vuxna är vi bästa vänner och umgås ofta och gärna.

Det kommer ju en tid även efter småbarnsåren då syskon kan ha nytta av varandra tänker jag.

• 3kidz4ever
    Stugmamman skrev 2013-09-11 18:17:49 följande:
    Jag har 5,5 år mellan mina pojkar och undrar vad andra syskon med så stor åldersskillnad har för relation. Min minsting är nu bara 1,5 år men hur är det med era, större barn, leker de med varandra eller är det för många år emellan för att det ska fungera?

Jag har visat mina barn vad de kan göra ihop trots ålderskillnad/könsskillnad. Lego, rita och spel är roligare med flera deltagare. Jag tror på gemenskap i tidig ålder ger även gemenskap senare i livet :) Klart de bråkar ibland men vilka syskon gör inte det...
  • Lady of Westeros

Det är 5,5 år mellan mig och lillebror, jag älskade att vara storasyster och hitta på saker/passa lillebror. Idag går vi ut och umgås jättebra! :) Tycker även om hans kompisar! Min äldre bror däremot (1,5 år mellan) träffar jag bara med familjen. Kände mig nedtryckt av honom när vi växte upp, tror det är bra med större åldersskillnad med en tydlighet i vem som är storasyskon respektive småsyskon!

• augustisten

Det är nästan fem år mellan mina barn och de älskar verkligen varandra. Så pass att det ofta är storebror lillasyster vill bli tröstad eller hjälpt av.

Jag är förvånad över hur bra de leker tillsammans - även om de förstås bråkar ibland. En bra sak är att de inte konkurrerar på samma sätt som mer jämnåriga syskon kan göra. Den lilla kan inte "komma ikapp" så att den stora känner sig förbigången och den stora är stor nog att tillåta den lilla att känna sig stor och kunna. Det faller ingen skugga på honom när hon är duktig och kan ...

• Flickan och kråkan

Jag har tätt mellan mina första barn - 16 månader. Sedan har vi en trea som är 3 månader och de "stora" har blivit 4,5 respektive nästan 6. Nu är vår trea så liten ännu, men det har börjat väldigt fint. Särskilt äldsta är fantastiskt omsorgsfull. Det är 7 år mellan mig och min syster. Lekt tillsammans har väl egentligen aldrig gjort men alltid haft en väldigt nära relation och umgåtts mycket, men det har inte varit à la kompisar utan storasyster-lillasyster.....tills vi blev lite äldre. 

• Curlie
    IsDimma skrev 2013-09-17 20:34:35 följande:
    Det skiljer 6.5 år mellan min pappa och hans syster. Dom fick ingen större relation innan båda var vuxna och pappa fått barn (han var över 30 när jag som första barnet kom).

Jag tror ålderskillnaden blir för stor någonstans över fem år sådär. Om inte storasyskonet verkligen velat ha ett småstyskon förstås...

Det är 13 år mellan mig och min syster och hon är min bästa vän på alla vis, har alltid varit. Åldern har ingenting med saken att göra, skulle jag säga...
  • pojkens

jag har 5 år till min illlasyster och vi var inte så nära som abrn. vi gick jui princip alrig i samam skola, och jag flytttade hemifrån när hon gick på högstadiet. Däremot så har vi aldrig bråkat, bara kanske itne varit i samma faser. Ni som vuxna spelar ju åldern inte så stor roll. Jag tror faktiskt 5 år är ganska bra ålder, för då har första barnet fått vara ensam och fått uppmärksamhet hela sin uppväxt, och är mogen att dela med sig när såsyskonet kommer. och småsyskonet får också mycket uppmärksamhet. nuförtiden när alla har två år emellan är det ju mer rivalitet. 

• DetÄrBaraLillaJag

Har en syster som är 5 år yngre än mig, vår relation va kass fram till för några år sen.. Men nu när hon också är vuxen så är allt lite lättare.. Även om jag har en typisk storasyster roll.. :)

Svar på tråden 5-6år mellan barnen - vad har de för relation?